
 1 

UK “Black” Productions: Forgeries, Fake Groups, and Propaganda, 1951-1975. 

 

Rory Cormac 

School of Politics and International Relations, University of Nottingham1 

Journal of Cold War Studies 

Date of Acceptance: 26 May 2021 

 

Abstract 

 

Recently declassified files reveal a sustained black propaganda campaign conducted by the 

United Kingdom at the height of the Cold War. This article examines around 350 operations 

in which the UK spread propaganda through forgeries and notional groups. Placing the 

campaign in its broader global history, the article demonstrates that UK black propaganda 

predominantly targeted Soviet activity in Africa and Asia as part of the post-colonial battle 

for influence. It argues not only that the UK engaged in more black propaganda than 

historians assume, but that this was often offensive and aggressive: seeking to disrupt, attack 

and sow chaos as much as simply to expose lies. Although much of the content was broadly 

accurate, the fake sources deliberately deceived audiences in order to encourage a reaction, 

incite violence, or incite racial tensions.  

 

 

Introduction 

 

 
1 I am grateful to Stephen Dorril, Jamie Gaskarth, Paul McGarr and Lee Richards for reading earlier 

drafts of this article. I am also grateful to the five reviewers for their comments. Any errors are mine 

alone. 



 2 

Received wisdom associates black propaganda with lies spread by the Soviet Union and its 

successors.2 Historians generally understand British propaganda, and intelligence activity more 

broadly, as comparatively timid, restrained and procedural.3 Despite some critical scholarship 

about the ethics and methods of the West’s broader “cultural Cold War”,4  the United Kingdom 

responded to Soviet activity, so the orthodoxy has it, by exposing disinformation and 

countering it with true (if selectively edited) claims, either openly or unattributably through a 

range of trusted contacts.5 Only in times of crisis, such as the Suez debacle; ambitious covert 

actions, such as regime change in Iran; or irregular warfare, such as in Northern Ireland, did 

the UK resort to more deceitful activity.  

New archival files challenge this view. In reality, British Cold War black propaganda, 

typically defined as “the purposeful manipulation of the perceptions of a target audience 

through the use of disinformation or deception”,6  was more systemic, ambitious, and offensive 

 
2 Thomas Rid, Active Measures: The Secret History of Disinformation and Political Warfare 

(London: Profile, 2020).  
3 See for example, Richard Aldrich, The Hidden Hand: Britain, America and Cold War Secret 

Intelligence (London: John Murray, 2002); Rory Cormac, Disrupt and Deny: Spies Special Forces, 
and the Secret Pursuit of British Foreign Policy (Oxford: Oxford University Press, 2018); Philip 

Davies, Intelligence and Government in Britain and the United States: A Comparative Perspective, 

Vols 1 & 2 (Praeger, 2012); Michael Goodman, The Official History of the Joint Intelligence 
Committee: Vol. 1, From the Approach of the Second World War to the Suez Crisis (Abingdon: 

Routledge, 2014); Peter Hennessy, The Secret State: Whitehall and the Cold War (London: Allen 

Lane, 2002); Keith Jeffery, The Secret History of MI6 (NY: Penguin Press, 2010); Calder Walton, 

Empire of Secrets: British Intelligence, the Cold War and the Twilight of Empire (London: 

HarperPress, 2013). Stephen Dorril’s history of SIS is a slight exception in presenting intelligence as 

less retrained but still far from a rampaging elephant. Stephen Dorril, MI6: Fifty Years of Special 

Operations (London: Fourth Estate, 2000) 
4 See the debate ignited by Frances Stonor Saunders, Who Paid the Piper: The CIA and the Cultural 

Cold War (London: Granta, 1999). For a more British perspective, see the special issue of 

Contemporary British History on Britain and the cultural Cold War: Vol. 19, No. 2 (2005). 
5 James Vaughan, “‘Cloak Without Dagger’: How the Information Research Department Fought 

Britain's Cold War in the Middle East, 1948–56”, Cold War History, Vol. 4, No. 3 (2004), p.59; Paul 

McGarr, “The Information Research Department, British Covert Propaganda, and the Sino-Indian 

War of 1962: Combating Communism and Courting Failure?”, The International History Review, 

Vol. 41, No. 1 (2019),  p.133; Andrew Defty, Britain, America and Anti-Communist Propaganda, 

1945-1953, (Abingdon: Routledge, 2004). 
6 Michael Turner, “An Appraisal of the Effects of Secret Propaganda”, in Loch Johnson, ed. Strategic 
Intelligence: Understanding the Hidden Side of Government, Vol III Covert Action, (London: Praeger, 

2007) p. 112. 



 3 

than currently acknowledged. Intelligence and covert operations – even those deemed 

particularly sensitive like black propaganda – interacted with more “everyday” foreign policy. 

This is rarely discussed in a literature which instead focuses on crises and conflicts.7 

This article draws on original files declassified in 2019 and 2020 to reveal, for the first 

time, a sizeable and sustained British program running worldwide for around twenty years from 

the mid-1950s. The files cover around 350 separate so-called “black production” operations, 

conducted by the Information Research Department (IRD), the Foreign (and later 

Commonwealth) Office department responsible for propaganda. Black productions used 

notional groups and forgeries to attack political opponents. 

In revealing this program, this article makes three arguments. First, and most 

importantly, the UK engaged in more black propaganda than historians currently assume, 

including elaborate multipronged and mutually reinforcing operations. The UK went beyond 

merely exposing enemy disinformation, even though this is how officials justified much of 

their activity.8 In reality, the propaganda, which was sanctioned – and sometimes driven – by 

ministers from both governing political parties, was surprisingly offensive. It aimed to stir 

tensions, disrupt adversaries, sow chaos, and, in some cases, even incite violence. All IRD 

black productions were negative, but those which targeted nationalism, especially in Africa, 

involved a higher level of personal attack and aggression compared to those targeting 

communism. Demonstrating the interconnected spheres of the Cold War and the battle for post-

colonial influence, much of the IRD campaign targeted the Kremlin in order to sustain British 

influence in Afro-Asia rather than to defeat the Soviets ideologically.  

 
7 See for example, the official history of GCHQ in which there is a distinct lack of intelligence and 

everyday foreign policy. John Ferris, Behind the Enigma: The Authorised History of GCHQ (London: 

Bloomsbury, 2020). 
8 anon. ‘The Future of IRD’, 9 October 1970, The National Archives of the UK (TNA), FCO 79/182. 



 4 

In addition to advancing understandings of British history, this new evidence 

contributes to several overlapping waves of Cold War historiography. It highlights the 

importance of ideas in the conflict: how people thought shaped the direction of the Cold War. 

Misperception, disinformation and swirling fears interacted with changing material incentives 

and policy choices.9 The Cold War was a ‘propaganda conflict par excellence.’10 Moreover, it 

reinforces arguments about the importance of moving away from Cold War Europe and 

redirecting attention towards the global south.11 The propaganda deliberately internationalized 

each target – and sometimes well beyond bipolar power politics. It drew on fake groups from, 

and sent material to, multiple countries. The IRD recognized that power was diffuse and 

distributed more widely than the two superpower blocs. The Cold War was a global struggle, 

and here UK operations were more offensive and aggressive compared to those in Europe.12 

The second argument is that most of the claims made in the black productions were 

factually accurate, if selectively edited. Given that the source was false, however, the 

propaganda still intended to deceive its audience. The fake source is especially significant 

because, despite having broadly accurate content, the source – and the tone and emotion which 

stemmed from it – was designed to encourage a reaction. This was particularly the case when 

the source was a supposed liberation movement, leftist group, or religious organization. Here, 

 
9 John Lewis Gaddis, We Now Know: Rethinking Cold War History (Oxford: Oxford University Press, 

1997), p. 283. See also the discussion in Nina Tannenwald and William Wohlforth, eds., “The Role of 

Ideas and the End of the Cold War”, special issue of Journal of Cold War Studies, Vol. 7, No.2 

(2005).  
10 Tony Shaw, ‘Introduction: Britain and the Cultural Cold War’, Contemporary British History, Vol. 

19, No. 2 (2005) p.113. 
11 See Paul McGarr, “Fake News, Forgery, and Falsification: Western Responses to Soviet 

Disinformation in Cold War India”, The International History Review, Vol. 43, No. 1 (2019), pp. 34-

53. On intelligence, Cold War and British imperialism see Rory Cormac, Confronting the Colonies: 

British Intelligence and Counterinsurgency, (NY: Oxford University Press, 2014); On the intersection 

more broadly see Odd Westad, Global Cold War: Third World Interventions and the Making of Our 

Time, (Cambridge: Cambridge University Press, 2011) and Matthew Connolly, A Diplomatic 

Revolution: Algeria’s Fight for Independence and the Origins of the Post-Cold War Era (Oxford: 

Oxford University Press, 2003). 
12 For a discussion of the literature see Mark T. Berger, “The Real Cold War Was Hot: The Global 

Struggle for the Third World”, Intelligence and National Security, Vol. 23, No. 1 (2008), pp. 112-126. 

 



 5 

encouragement became explicit and aggressive, occasionally crossing the line into inciting 

violence or religious hatred. It was not simply the “facts” which inflamed audiences, but the 

source.  

This argument helps to establish a more robust understanding of black propaganda and 

its relationship to disinformation (the two are often used interchangeably). Black, at least for 

the British, was not so much to do with the accuracy of the information disseminated as the 

creation of fake sources by which that material was communication. That said, it did use lies – 

fake sources – to deceive the audience. Technically, therefore, it constitutes disinformation, 

but offers more nuance than much literature which focuses bluntly on deceit. Importantly, and 

advancing our understanding of self-legitimacy in a liberal democracy, fake sources did not 

simply add credibility to truths, as justified by defenders; rather the context shaped how 

audiences would interpret and respond to the factual content. This argument contributes to 

more recent debates about the supposed post-truth world by problematizing the simplistic idea 

that an age of reason has given way to a new age of emotion.13 

Third, officials had a sophisticated and nuanced understanding of success, but struggled 

to measure and articulate impact. The IRD recognized that, counterintuitively, exposure of 

propaganda did not necessarily equate to failure and that success could be intangible and 

unpredictable. However, the IRD struggled to move beyond counting outputs – the number of 

operations and the amount of press coverage each received – rather than the outcomes of each 

operation. Even this was difficult though and, unfortunately for the IRD, their superiors were 

more interested in metrics than the intangible impact of influence operations and, by the 1970s 

and deep budget cuts, were less keen for such activity to be conducted outside of SIS. This 

argument contributes to recent debates about success of covert action in the Cold War, by 

 
13 See Rid, Active Measures, conclusion. For discussion of post-truth politics, see Rhys Crilley, 

“International Relations in the Age of ‘Post-Truth’ Politics”, International Affairs, Vol. 94, No.2 

(2018), pp. 417-425. 



 6 

broadening discussion beyond grander attempts at regime change and complicating the nature 

of success.14 

To make these arguments, the article first introduces the department involved and offers 

a broad overview of activity levels and meta-narratives, placing them into the broader 

international historical context. It then analyzes five key themes in detail, examining the 

purpose and veracity of claims made and demonstrating that the propaganda was designed to 

disrupt, discredit and exploit rifts. It closes by assessing the impact of the black productions, 

including by examining reactions in target countries.  

 

The Rise and Fall of IRD Black Productions 

Created in 1948 to counter Soviet propaganda, the IRD expanded quickly to counter broader 

nationalist targets as well. It drew on “raw” material to prepare and distribute “non-attributable 

propaganda” to “targeted recipients.”15 In their early history of IRD, Lashmar and Oliver make 

brief reference to a “special department” which worked closely with the Secret Intelligence 

Service (SIS) “placing specific stories that needed to get out”. It was, according to them, “one 

of the best kept secrets” about which only senior staff knew.16 This appears to be the IRD’s 

Special Operations Section, responsible for the activities revealed here. 

 
14 It builds on the following by challenging the relationship between exposure and failure: Austin 

Carson, Secret Wars: Covert Conflict in Secret Politics, (Princeton: Princeton University Press, 

2018); Rory Cormac, and Richard J. Aldrich, “Grey is the New Black: Covert Action and Implausible 

Deniability”, International Affairs, Vol.94, No.3 (2018), pp. 477-494. It seeks to challenge more 

quantitative approaches by complicating the nature of success. For recent work using data sets see 

Dov Levin, “A Vote for Freedom? The Effects of Partisan Electoral Interventions on Regime Type”, 

Journal of Conflict Resolution, Vol. 63, No. 4 (2019), pp. 839-68; Lindsey O’Rourke, Covert Regime 

Change: America’s Secret Cold War, (Ithaca, NY: Cornell University Press, 2018). 
15 Anon., “Information Research Department, Appendix A, Evolution of IRD”, 1970, TNA FCO 

79/182. See also Defty, Britain, America and Anti-Communist Propaganda; Vaughan, 

Unconquerable Minds. 
16 Paul Lashmar and Paul Oliver, Britain’s Secret Propaganda War: Foreign Office and the Cold 

War, 1948-1977 (London: Sutton, 199) pp.141, 67. 



 7 

This small section specialized in “the preparation and dissemination by covert and 

deniable means, through special outlets, of material in support of policy.” This included news 

stories and feature articles disseminated through covertly controlled press agencies, as well as 

pamphlets, letters, booklets and posters purportedly written by notional or genuine bodies. The 

latter form the focus of this article. Much of this material was based on classified intelligence, 

mostly from (SIS) or Government Communications Headquarters (GCHQ), for which 

clearance was required. It aimed its “output at those targets throughout the world which are of 

particular importance to HMG.”17  

 The program of some 350 black propaganda operations pales compared to the 1500 

projects conducted during the Second World War by the UK’s covert propaganda organization, 

the Political Warfare Executive.18 It also pales when compared to the sheer amount of Soviet 

black propaganda – and more outright content lies – conducted during the Cold War.19  

The CIA’s largescale psychological warfare, in which black propaganda complemented 

a flood of unattributable news stories, dwarves IRD activity. Black propaganda consisted of 

only around 2% of CIA propaganda activity – but the overall number would have been huge 

compared to the UK.20 Intriguingly, though, in 1960 the British offered to take the lead over 

the US in black propaganda, perhaps suggesting near parity in this specific aspect of 

information work at least where interests aligned (or at least that the British knew about). The 

British still had a lingering sense of superiority in the darker fields of covert action, but it is 

unclear if this offer was ever taken up.21 Indeed, Anglo-American cooperation on the most 

 
17 Special Operations Section (SOS), “Summary Guide to Work and Output of IRD by Sections”, n.d., 

TNA, FCO 168/3730. 
18 Lee Richards, The Black Art: British Clandestine Psychological Warfare Against the Third Reich, 

(London: Psywar.org, 2010).  
19 Rid, Active Measures. 
20 Loch Johnson, America’s Secret Power: The CIA in a Democratic Society, (New York: Oxford 

University Press, 1989) pp. 23-24 
21 IRD, “United Kingdom Brief: Techniques of Covert Propaganda”, June 1960, TNA, FCO 168/19.   



 8 

sensitive aspects of covert action failed to achieve the formal interdependence for which Prime 

Minister Harold Macmillan had hoped.22  

Despite being small compared to the US and Soviet Union, the 350 operations 

constitute a significant peacetime program worthy of study for two reasons. First, it is far more 

than historians currently realize. And this IRD activity was conducted on top of SIS black 

propaganda in places such as Egypt and Syria; on top of myriad other IRD activities including 

disseminating material unattributably and covertly running press organizations; and on top of 

black propaganda in Northern Ireland which was conducted by a different IRD team.23 Each of 

the 350 or so operations was time consuming, difficult and deceitful. The IRD’s private 

admission that it had “capacity for special political action in the Information field”24 seems an 

understatement. Officials were surprisingly enthusiastic throughout: “we should not hesitate to 

draw a bow at a venture”.25   

Second, it is significant because the UK has long denied using such methods. HH 

Tucker, long-time head of the IRD’s Editorial Section, recalled after the department shut down 

that it “has been accused of all sorts of sinister methods, of waging black propaganda, of 

misleading people and so on, all of which - and I can speak of this as an insider - are false.”26 

Similarly, Christopher Mayhew, an architect of the department, accused critics of failing to 

provide evidence of a single lie or fabrication, although to be fair to him the black propaganda 

 
22 For discussion see Matthew Jones, “Anglo-American Relations After Suez, the Rise and Decline of 

the 

Working Group Experiment, and the French Challenge to NATO, 1957–59”, Diplomacy and 

Statecraft, Vol. 14, No.1 (2003), pp. 49–79. 
23 As a result, Northern Ireland is not included in this article. For discussion of propaganda activities 

in Northern Ireland see Rory Cormac, “The Information Research Department, Unattributable 

Propaganda and Northern Ireland: Promising Salvation but Ending in Failure?”, English Historical 

Review, Vol. 131, No. 552, (2016), pp. 1074-1104. 
24 IRD, “Information Research Department (IRD)”, attached to Reddaway to Johnson, “Information 

Inspection: Future of Information Research Department”, 29 July 1970, TNA, FCO 79/182. 
25 IRD, “United Kingdom Brief: Techniques of Covert Propaganda”, June 1960, TNA, FCO 168/19.   
26 “Harold Herbert Tucker, OBE, transcript of interview by J Hutson, April 19, 1996, British 

Diplomatic Oral History Project 11”, Churchill College Archives. 



 9 

analyzed here began after his tenure.27 Perhaps taking their lead from such testimonies and the 

early batches of declassifications, scholars have played down accounts of black propaganda as 

“sensationalist”.28 This article redresses this in a non-sensationalist manner. 

The IRD ran a sustained black propaganda campaign between 1951 and 1975, peaking 

in 1966.  Work started slowly, with three or four operations a year between 1951 and 1957. 

During these years, SIS rather than IRD seemingly conducted the bulk of activity, against 

targets such as Egypt and Syria, through its Special Political Action (SPA) section and SPA 

(Prop) unit dealing with black propaganda. IRD gained a substantial role towards the end of 

the decade, although confusion existed about division of responsibility with SIS despite the 

two working closely together.29 

The IRD’s remit for black productions increased in 1957 and its number of staff 

doubled, largely as a result of the broader expansion of IRD to counter threats outside of 

Europe.30 Its output that year mostly targeted President Nasser of Egypt, complementing (or 

overlapping with) SIS activity, and, after a dip in activity the following year, the 1959 World 

Youth Festival in Vienna.  

According to Hans Welser, an experienced director of the section, each operation 

required a “skill which is not very common”.31 It was a difficult and time-consuming task: 

forgeries required months of planning, outstanding intelligence, and a collection of letterheads 

 
27 Lashmar and Oliver, Britain’s Secret Propaganda War, p.176. 
28 Thomas Maguire criticises sensationalism of the IRD through arbitrary references to black 

propaganda made by journalists. Thomas Maguire, “British and American Intelligence and Anti-

Communist Propaganda in Early Cold War Southeast Asia”, PhD Diss., University of Cambridge, 

Cambridge (2015), p.20. More recently, and guided by new releases, scholars have recognised that the 

IRD did undertake some black propaganda but tend to focus on grey regardless because it formed the 

bulk of IRD activity. See McGarr, “The Information Research Department”, p.133; Cormac, “The 

Information Research Department”.  
29 Directorate for Forward Plans, “Counter-Subversion Structure: Annex D – Interdepartmental 

Review Committee”, 27 July 1966, TNA DEFE 28/146. See also Lashmar and Oliver, Britain’s 

Secret Propaganda War, pp.140-1. 
30 Strang, ‘A Report on the Unavowable Information Services of Her Majesty’s Government 

Overseas’, 30 July 1963, TNA, CAB 301/399. 
31 Welser, handwritten note, 11 February 1966, TNA, FCO 168/2386. 



 10 

and signatures to copy, as well as the right types of envelopes, paper and even staples to make 

the forgeries as convincing as possible. Deciding where to post them from was also a careful 

consideration – and many of these locations remain classified. 1959 saw 15 separate projects 

(seven targeted the World Youth Festival with others exposing front organizations and 

exploiting divisions between communism and Islam).  

At this point, the Soviets ramped up their own disinformation efforts. The KGB 

established its own unit, Department D, in 1959, and upgraded it to a larger organization known 

as Service A three years later. The US Senate, increasingly alarmed, held a hearing on Soviet 

bloc forgeries in 1961.32  

IRD black productions rose gradually, although fewer “targets of opportunity” rather 

than changes in policy, caused a dip in early 1964.33 The second half of the year saw 

“considerable overall increase”.34 Welser was impressed. As activity levels continued to rise, 

he called for more black output because “when they hit a target they do extremely well.”35 It 

was no coincidence that the Soviets targeted the global south at around the same time, trying 

to emulate the US in being a global power.36  

British propaganda rose in response but was also proactive and self-sustaining in its 

own right in the post-imperial world compared to operations in Europe. The UK had been using 

propaganda to counter nationalism here before these areas received a great deal of Soviet 

attention. At around this time, for example, the British noticed a rise in Soviet disinformation 

in India, ruefully commenting that such activity evidenced “a rather I.R.D. character.”37 The 

British had been doing this for years.  

 
32 Rid, Active Measures, pp.145, 147. 
33 IRD, “Special Editorial Unit Report – January – June 1964”, TNA FCO 168/1402. 
34 IRD, “Special Editorial Unit Report: June – December 1964”, TNA FCO 168/1993. 
35 Welser, handwritten note, 11 February 1966, TNA, FCO 168/2386. 
36 Svetlana Savranskaya and William Taubman, “Soviet Foreign Policy, 1962-1975”, in Melvyn 

Leffler and Odd Arne Westad, eds., The Cambridge History of the Cold War, Vol. II Crises and 
Détente (Cambridge: Cambridge University Press, 2010), p. 151. 
37 McGarr, “Fake News”, p.43. 



 11 

The most common target, by a long way, was Sino-Soviet friction and Soviet front 

organizations, but the IRD also targeted Egypt, Indonesia, and communism in Africa – 

determined to disrupt the Soviet policy of “collecting allies in the third world.” These targets 

were not mutually exclusive: the Sino-Soviet schism reflected the struggle for leadership of the 

communist bloc, with the global south being its main goal. 38 

 IRD operations peaked in 1966. This was because of Rhodesia’s Unilateral Declaration 

of Independence which IRD targeted with 20 products in the first half of the year alone.  From 

then on black productions gradually declined. There were comparatively few operations from 

1969. This was largely because of cost: black productions were particularly expensive, time 

consuming and, as we shall see, struggled to generate quantifiable impact. The 1969 Duncan 

report on the “United Kingdom’s Overseas Representation” sought to reform Britain’s 

diplomatic establishment, including information work, in response to national decline and the 

post-imperial landscape. Faced with severe budget cuts, the IRD was hit hard in the early 

1970s. 

Interestingly though other IRD activity, such as using covertly controlled media 

organizations, increased just as black productions declined. The IRD distributed some 650 

articles through controlled and independent outlets in the year from October 1973, up by 100 

on the year before.39 Again, this demonstrates the comparative expense of black productions 

rather than Cold War détente. It might also be explained by an increase of resources to Northern 

Ireland.  

IRD black productions seem to have ebbed and flowed in relation to opportunity. It was 

modulated by international activity: increasing around summits, conference and front festivals, 

and alongside Soviet activity. At the same time, though, cost was a large factor driving the rise 

 
38 Savranskaya and Taubman, “Soviet Foreign Policy, 1962-1975”, p.141, 147. 
39 IRD, ‘SEU Annual Report: October 1973 – September 1974’, TNA, FCO 168/5510; IRD, ‘SEU 

Annual Report: October 1972 – September 1973’, TNA, FCO 168/5351. 



 12 

and fall of black propaganda. Cuts hit the IRD hard, pushing officials towards less time-

consuming forms of propaganda. KGB disinformation operations peaked in 1979,40 by which 

time IRD had closed down and its black propaganda function transferred to SIS. 

 

Narratives and Targets 

 

Having briefly outlined the rise and fall of black productions, this article now analyses the 

material itself. It demonstrates that such propaganda was decidedly international and designed 

to disrupt, divide and discredit as much as to expose. It was broadly accurate but deliberately 

deceived audiences.  

Most black productions fell into one of five meta-narratives listed in figure one below: 

the majority attacked both Russia and nationalists for being expansionist, unreliable and 

deceitful. Other themes included exploiting divisions within international communism and, last 

of all, exposing adversaries’ setbacks. Most of these themes stayed fairly constant throughout 

the 1960s, although attacks on nationalists dramatically increased in the middle of the decade. 

 

Figure 1: Meta-narratives of Black Productions, 1960-196941 

 

 
40 Rid, Active Measures, p.245. 
41 This includes only operations for which the propaganda content is available to analyse. 



 13 

 

 

The chart is crude, not least because certain operations addressed multiple themes, but 

it illustrates two things: first, the propaganda was entirely negative. The IRD did not use black 

productions to promote British policies or ideas, but rather to attack, expose and exploit. More 

positive messages resided in white and grey material. Second, operations most consistently 

targeted Soviet ambition, influence and mendacity. Interestingly however, they attacked such 

activity in Africa, Asia, and Latin America, showing the interconnection between Cold War 

and post-colonialism, and the importance of understanding power diffusion and propaganda 

beyond Europe. Attacking what the IRD saw as Soviet deceit and expansionism in the global 

south featured much more prominently than exposing perceived Soviet setbacks.  

 

i) Exposing Soviet expansionism, unreliability and deceit 

 

0

10

20

30

40

50

60

1960 1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969

Meta-narratives of Black Productions

Nationalist policy setbacks

Russian policy setbacks

Divisions within International Communism

Nationalists are expansionist, unreliable and deceitful

Russia is expanisionist, unreliable and deceitful



 14 

The IRD’s most consistent target was international front organizations which feigned neutrality 

yet actively pursued propaganda to promote Soviet policies.42 British propaganda, peaking in 

1959-60 and again in the second half of the 1960s, aimed not only to expose these organizations 

as tools of Soviet foreign policy but to disrupt their activity. The UK delivered its message 

through a roughly even split between forgeries supposedly written by the fronts themselves 

and entirely fake groups, usually notional thinktanks investigating Soviet front activity. 

Forgeries were aggressive in seeking to divide and disrupt; by contrast the notional groups 

were more about exposing and discrediting.  

The IRD created an entirely fictitious thinktank: The International Committee for the 

Investigation of Communist Front Organisations. With offices supposedly in Vienna, Munich, 

Stockholm, Brussels, Rome, Paris, Cairo and Dakar, it quickly became the most frequently 

used of the notional groups. Between October 1959 and June 1968, it purportedly issued at 

least twenty bulletins – numbered non-consecutively so as to confuse the Soviets. The IRD 

posted between 500 and 1000 copies of each to peace organizations, student groups, 

universities and the media worldwide. The “Committee” took a wide aim, using a combination 

of open and secret information to expose and discredit front activity ranging from the 

International Organisation of Journalists to the All-African Trades Union Federation and the 

International Union of Students. The overarching message was simple: these groups were tools 

of Moscow. 

For example, in June 1966 the IRD used the notional committee to target a World Peace 

Council meeting due to be held in neutral Geneva for the first time. The World Peace Council 

was the largest of the Soviet front groups and had already been banned from having 

headquarters in Paris and Vienna.43 The IRD now emphasized the disadvantages to the Swiss 

 
42 William Styles, ‘The World Federation of Scientific Workers, a Case Study of a Soviet Front 

Organisation: 1946-1964’, Intelligence and National Security, Vol. 33, No. 1 (2018) p. 116. 
43 Rid, Active Measures, p.261. 



 15 

government of allowing front activities by warning that the Soviets would use it as “a victory 

march” to gain credibility.44  The Swiss subsequently banned front meetings, thereby providing 

an opportunity for the “Committee” to purportedly send a follow-up bulletin highlighting this 

“severe setback” for the WPC.45 The IRD believed its operation had contributed at least in part 

to the ban.46 In February 1967, another bulletin kept up the pressure on WPC, highlighting the 

confusion in its ranks as a result of “the constant public unmasking of its real nature, origins 

and objectives”.47  

The ninth World Youth Festival, due to be held in 1965, formed another prominent 

target of the notional committee. It also demonstrated how the IRD used multiple fake groups 

to create complementary messages designed to reinforce each other’s narratives whilst 

appealing to different audiences. World Youth Festivals purported to encourage free exchange 

of cultural and political views, yet in reality were discreetly sponsored by the Soviets and 

planned, using prepared lists of speakers, in such a way as to limit free debate.48 

In the build-up to the event, due to be held in Algeria, the “Committee” purportedly 

issued a bulletin to youth and student organizations worldwide to expose communist tactics at 

previous festivals.49 After the event was cancelled because of a military coup in Algiers and its 

rescheduling in Accra collapsed because of the fall of Nkrumah, the “Committee” purportedly 

highlighted the reputational damage to such “Communist camouflage organisations” and 

gleefully pointed out the difficulties in holding such events outside of the Iron Curtain. All the 

 
44 IRD, “International Committee for the Investigation of Communist Front Organisations, Bulletin 

Number 45”, June 1966, TNA, FCO 168/2372. 
45 IRD, International Committee for the Investigation of Communist Front Organisations, Bulletin 

Number 50, August 1966, TNA, FCO 168/2372. 
46 Welser to Clive, untitled, 26 October 1966, TNA, FCO 168/2372. 
47 IRD, ‘Special Operations Section Report: January to June 1967’, TNA, FCO 168/2921. 
48 Pia Koivunen, “Overcoming Cold War Boundaries at the World Youth Festivals”, in Sari Autio-

Sarasmo and Katalin Miklóssy, eds,. Reassessing Cold War Europe, (Abingdon: Routledge, 2011), p. 

180. 
49 IRD, “Special Editorial Unit Report: January – June 1965”, TNA, FCO 168/1994. 



 16 

while it falsely insisted that its investigation was “entirely impartial”,50 with copies posted 

worldwide from addresses in Munich, Frankfurt, Dusseldorf, Vienna and Rome.51 

The Youth Festival finally took place in Sofia in June 1968. The IRD used the 

committee to highlight the “unprecedented lack of interest in the event.” Black propaganda 

criticized it as Soviet imperialism, and tacitly encouraged those attending, especially “ever 

growing European student extremism”, to rise up against manipulation.52  

At the same time, the IRD issued a more aggressive leaflet purporting to be from a 

fictitious student group, the Committee for European Syndicalist Action, to incite violence. 

“We say”, it railed, “that the time has come to answer violence with violence.” Local 

newspapers took it at face value and described the Committee for European Syndicalist Action 

as an “ultra-left” group carrying out “subversion on behalf of imperialist intelligence”. IRD 

were pleased that the communists thought the group was genuine.53 The aim, complementing 

and moving beyond other propaganda targeting the youth festival, was to disrupt rather than 

merely expose. Students from the New Left did cause trouble at the festival, just as the IRD 

hoped, through spontaneous demonstrations and critical discussions on the state of socialism.54 

However, it is difficult to isolate the impact of IRD propaganda. 

A simultaneous leaflet by a fictitious African group, The Freedom For Africa 

Movement (on which more below), provided a third line of attack. In emotive terms, it 

criticized Soviet imperialism and implored Africans to stay neutral and not attend: 

“BROTHERS, THE FILTHY HYPOCRISY OF THESE PEOPLE MUST BE EXPOSED!!!!! 

THESE PEOPLE ONLY WISH TO USE US TO CONSOLIDATE THEIR POLICIES IN A 

 
50 IRD, “International Committee for the Investigation of Communist Front Organisations, Bulletin 

Number 43”, April 1966, TNA, FCO 168/2414. 
51 IRD, Rayner to Welser, 21 February 1966, TNA, FCO 168/2414. 
52 IRD, ‘Investigation Bulletin: IX Festival Sofia 1968’, June 1968, TNA, FCO 95/2170. 
53 IRD, “European Committee for Syndicalist Acton Leaflet”, n.d. 1968, TNA, FCO 95/2170. 
54 Koivunen, “Overcoming Cold War Boundaries at the World Youth Festivals”, pp.182-183. 



 17 

FALSE SHOW OF UNITY!!!!!!”55 The three documents demonstrate how the IRD launched 

a multipronged and self-reinforcing campaign; they dramatically tailored the presentation of 

the same broad message to reach different audiences. This highlights the comprehensive, 

coordinated, if slightly convoluted nature of the IRD program.   

British black productions also sought to warn audiences about Soviet expansionism, 

subversion and deceit more broadly. Peaking in the late 1960s and early 1970s, this theme drew 

heavily on forgeries and particularly targeted the Middle East and Mediterranean. 

The Novosti Press Agency, a large Russian news agency, had the dubious honor of 

being the IRD’s most frequently forged organization in this regard. Between 1965 and 1972, 

the IRD forged at least 11 Novosti bulletins designed not only to expose Soviet activity but to 

deteriorate relations between the Soviets and the target audience, particularly Middle Eastern 

counties. 

The 1967 Arab Israeli war provided a useful opportunity to stir tensions between 

Moscow and the Arab world. There was already tension given that Soviet arms sales had 

encouraged Egyptian and Syrian belligerence towards Israel; Nasser then ignored Soviet calls 

for conciliation. The Kremlin felt manipulated.56 The Soviets had then done nothing to prevent 

Israel from taking the Sinai Peninsula and the Golan Heights.57 

The IRD issued a forged Novosti press release shortly after Egypt, Syria and Jordan’s 

devastating defeat.  Amidst the usual lines criticizing western imperialism and imploring Arab-

Soviet friendship, it legitimized the Soviet stance and criticized Nasser by claiming that 

Moscow had urged him not to initiate hostilities. This claim was accurate but presented 

misleadingly because the Soviets had been rather more relaxed about the prospect of war;58  

 
55 IRD, “Loyal African Brothers leaflet no.683” June 1968, TNA, FCO 95/2170. 
56 Savranskaya and Taubman, “Soviet Foreign Policy, 1962-1975”, p.152. 
57 John Lews Gaddis, The Cold War: The Deals, The Spies, The Lies, The Truth (London: Penguin, 

2007), p. 204. 
58 Jonathan Haslam, Russia’s Cold War: From the October Revolution to the Fall of the Wall (New 

Haven: Yale University Press, 2012) pp. 236-7. 



 18 

and some even claim they agitated for it.59 The forged bulletin also accused Arab countries of 

lying about US and British support for Israel in order to hide the “shame” of defeat, and 

criticized Nasser for “the complete wastage of so much expensive military equipment”.60 

Although the Soviets had publicly defended Nasser, privately they were furious at the amount 

of equipment captured or destroyed.61 The IRD sought to make the private public and create 

tension between the Soviets and Nasser. 

In a multi-pronged attack, the IRD also forged a Muslim Brotherhood leaflet 

denouncing the forged Novosti press release. It accused the Soviets of encouraging the war, 

criticized the quality of Soviet military equipment, and, in an attempt to exploit divisions 

between communism and Islam, aggressively attacked the “filthy-tongued atheists” for 

blaming the defeat on “peasants who lived all their lies nursing reactionary Islamic 

superstitions.”62 Meanwhile, a notional League of Believers, also created by the IRD, similarly 

attacked the Russians as atheist and blamed the Arab defeat on atheist arms.63 

The row, manufactured and disseminated by the IRD, gained a great deal of press 

attention, including in the Guardian and Washington Post, as well as foreign language press in 

local counties. Some took it as genuine, others noted Moscow’s denials but still quoted the 

propaganda anyway asking the question: “forgery or faux-pas?”64  

Dividing Islam from international communism remained a common theme for black 

productions. In 1969, the IRD forged a bulletin supposedly written by the New China News 

Agency, the Chinese state-run press agency, and posted copies from Paris to liberation 

movements, universities and newspapers across the Middle East. It accused the Soviets of 

 
59 See, for example, Isabella Ginor and Gideon Remez, Foxbats over Dimona: The Soviets’ Nuclear 
Gamble in the Six Day War (New Haven and London: Yale University Press, 2008). 
60 IRD, ‘SOS Productions, 1967’, n.d., TNA, FO 110/2367. 
61 Christopher Andrew and Vasili Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II: The KGB and the World, 

(London: Allen Lane, 2005) p.152 
62 IRD, ‘SOS Productions, 1967’, n.d., TNA, FO 110/2367. 
63 IRD, “SOS Productions, 1967”, n.d., TNA, FO 110/2367. 
64 Ibid. 



 19 

failing to support the Palestinian Liberation Organization despite promises to the contrary.65 

This was broadly true: although the KGB did have an agent inside Yasir Arafat’s intelligence 

office, the Soviets had shown less interest in the PLO than in certain Palestinian factions and 

had kept them at arm’s length.66  

At the end of 1972, shortly after Libya’s Colonel Gaddafi launched an Association for 

the Promotion of Islam, the IRD returned to Novosti with a forged booklet on the “role of Islam 

in modern society”. Based on genuine – but selectively edited – Soviet material, the IRD sought 

to demonstrate “how Islam and other religions are oppressed by the Soviet Union”. The 

language was comparatively subtle but still aimed to “arouse the indignation” of Muslims, by 

pointing out state regulation of religious activity. The IRD posted nearly 500 copies to “all 

Moslem countries” and to “countries with large Moslem populations”.67 The propaganda again 

used a lie to make a broadly true point. The Soviets did seek to create a subservient religious 

hierarchy and Moscow did see the Muslim populations of Central Asia as “backwards 

people”.68  

An insurgency in Oman created a further opportunity to arouse Muslim indignation. 

What had started out as a broadly nationalist uprising gradually became more communist 

towards the end of the 1960s. The British had withdrawn from the region and London worried 

about the Soviets moving in.69 The IRD forged World Peace Council documents to expose 

Soviet support to the insurgents. This time the forgery embellished a genuine WPC statement 

but added three extra points: Soviet support for the guerrillas, Soviet subversive plans for the 

region more generally, and Soviet designs on local oil. For extra plausibility, the IRD 

 
65 IRD, “SOS ‘Black’ Productions, 1969”, n.d., TNA, FCO 95/2171. 
66 Andrew and Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II, pp. 249-50; Haslam, Russia’s Cold War, p.231. 
67 IRD, “Special Editorial Unit’s Output: April to September 1972”, n.d., TNA, FCO 168/4808; IRD 

“Novosti Bulletin: Islam’s Role in Modern Society”, n.d., 1972, TNA, FCO 95/2174. 
68 Andrew and Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II, pp. 370-371. 
69 Marc DeVore, ‘The United Kingdom’s Last Hot War of the Cold War: Oman, 1963-75’, Cold War 

History, Vol. 11, No. 3 (2011), p. 447. 



 20 

incorporated it inside an otherwise authentic reproduction of the English language “Voice of 

the WPC” monthly roundup. The press reported it widely at face value.70 Much of this was 

true: the Soviets did train selected guerrillas fighting in Oman from 1968 and, alongside Cuba, 

gradually became the rebellion’s principal purveyor of weaponry and training.71 Likewise, the 

KGB did keep in close contact with South Yemeni intelligence, which was also aiding the 

insurgency.72 

Six months later, the IRD followed up the operation with more forged WPC material: 

500 copies of a glossy brochure reiterating the same message but with “further antagonist 

references designed to irritate an even wider range of Arab targets” alongside a discreet rebuke 

to doves among the guerrilla leadership.73 This came shortly after the KGB and South Yemeni 

intelligence had signed a secret agreement to collaborate against the UK, US and Saudi Arabia. 

In reality, however, the area proved an “almost constant headache” for Moscow, and the 

broader expansionist subversion, of which the IRD covertly warned, was limited.74 

Soviet designs on Arab oil proved a common theme throughout the period. Alongside 

references to the Omani insurgency, the IRD forged warnings from the World Federation of 

Trades Unions.75 Again demonstrating a multi-pronged approach in which forgeries worked 

alongside fictitious groups, the Centre d'Etudies Mirco-analytiques, another British notional 

research institute, sent 1500 copies of a report exposing Soviet oil policy to trade ministers, oil 

companies, and newspapers in oil producing countries worldwide.76 The IRD clearly sought to 

spin a large web drawing on multiple sources and techniques to propagate the idea of Soviet 

expansionism in the region and to divide the Arab world from international Communism.  

 
70 IRD, “SEU Annual Report: October 1973 – September 1974”, n.d., TNA, FCO 168/5510. 
71 DeVore, “The United Kingdom’s Last Hot War of the Cold War”, p. 444. 
72 Andrew and Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II, p. 214. 
73 IRD, “SEU Annual Report: October 1973 – September 1974”, n.d., TNA, FCO 168/5510. 
74 Andrew and Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II, pp. 214-216. 
75 IRD, “SOS Black Productions, 1968”, n.d., TNA, FCO 95/2170. 
76 IRD, “Microscope Special Edition: Why the Russians are After Oil”, n.d., 1971, TNA, FCO 

95/2173. 



 21 

Overall, this theme of propaganda was more proactive and aggressive than simply 

exposing Soviet misdeeds. It actively sought to divide, discredit and spread tension. 

Importantly, it was multipronged, using a range of reinforcing forgeries and fake groups, 

thereby demonstrating the effort and time expended by the British. Also striking is the 

internationalism and attempts to discredit Soviets in the eyes of others (whether Arabs, 

Muslims, students in Latin America etc.). Even when attacking the Soviets directly, the British 

still emphasized the global nature of the Cold War and the battle for influence outside of 

Europe.  

 

ii) Widening the Sino-Soviet Split and Disrupting Either Side’s Advances into the Post-

Imperial World 

 

This IRD program did not particularly target China in isolation. Relatively few examples are 

indexed in the files; they include an attempt to highlight China’s poor treatment of Muslims 

and an attempt to discredit Chinese medial aid. And, as was often the case, these were designed 

to influence audiences in Africa and Asia.77  

The IRD did come under pressure from potential collaborators in India to target China 

with disinformation. The British were reluctant, though, given the fear that doing so might 

unmask IRD activities targeting India. If the locals found out about IRD forgeries in the sub-

continent there would be a political storm. Interestingly, the Indians suspected one document 

supposedly by a Chinese front as being a forgery. The local MI5 officer instantly recognized 

as British handiwork. Following guidance from MI5 and IRD, he denied all knowledge and 

 
77 IRD, “Index of specimens of ‘black operations’ carried out by the SEU of the IRD, 1951 to 1971”, 

n.d., TNA, FO 1110/2359. 



 22 

disingenuously even offered assistance to provide Indian intelligence with assistance on 

determining its veracity.78 

 The bulk of the effort instead focused on deteriorating Chinese relations with the Soviet 

Union from the start of the 1960s and their impact on the battle to influence the global south. 

Both sides had hoped to prevent the quarrel from creating a schism in the global communist 

movement and resorted to attacking each other by proxy including through large propaganda 

campaigns.79 Indeed, it is important to remember that IRD propaganda was simply one more 

actor in a confusing international mêlée of truths, half-truths, and lies. The IRD’s specific aim 

was to expose and widen the schism, thereby undermining both sides’ attempts to dominate the 

post-imperial sphere. This explains the comparative neglect of attacking China in its own right: 

British policy recognized the growth of malign Chinese influence in Asia and Africa from the 

late 1950s and was more focused on the end goal of influence in the global south (as discussed 

further below).  

Widening the schism became a key theme of all IRD activity in the 1960s,80 in which 

black productions were no exception. At least 21 separate operations targeted the Sino-Soviet 

split between 1962 and 1970, with the peak coming around the start of the Cultural Revolution 

in 1966, by which time any final remnants of Sino-Soviet alliance had vanished.81 It should be 

noted that the US engaged in similar – and likely far more extensive – activity here. The CIA 

spread propaganda emanating from fake resistance groups supposedly based in southern China 

aiming to build on opposition to the Cultural Revolution.82 The UK was just one propaganda 

actor among many.  

 
78 McGarr, “Fake News”, p.43. 
79 Lorenz Lüthi, The Sino-Soviet Split Cold War in the Communist World, (Princeton: Princeton 

University Press, 2008), pp. 65-66. 
80 Lashmar and Oliver, Britain’s Secret Propaganda War, p. 138. 
81 Westad, The Global Cold War, p. 70. 
82 Victor Marchetti and John Marks, The CIA and the Cult of Intelligence, 1974 in 

https://radioatlanticodelsur.blogspot.com/2019/09/an-oriental-psyops-mystery-story-of.html?m=1  

https://radioatlanticodelsur.blogspot.com/2019/09/an-oriental-psyops-mystery-story-of.html?m=1


 23 

The IRD was slow off the mark, perhaps as a consequences of SIS’s initial reluctance 

to accept the reality of the split, and so the aim was simply to stir and expose what had become 

a taboo for Soviet foreign policy.83 This propaganda had a deliberately global range, stoking 

Sino-Soviet tensions over Latin American student activity, nuclear weapons, the Yemeni civil 

war, and the contested Sino-Soviet border.84 The IRD internationalized the schism. 

The IRD forged material from both sides, usually bulletins from the New China News 

Agency and the Novosti press agency; UK black propaganda would respond directly to other 

pieces of UK black propaganda. For example, a series of three forged “counter-vituperative” 

Novosti circulars specifically responded to forged NCNA bulletins in advance of the 1965 

Afro-Asian Conference due to be held in Algiers. The staged argument was designed to 

demonstrate the disruptive effect of the Sino-Soviet dispute on international conferences and, 

by allowing the issue to dominate the agenda, to frustrate delegates from non-aligned 

countries.85 In the end, a coup against the Algerian leader, combined with rumbling 

disagreement over the Sino-Soviet split, prevented the conference from going ahead at all.  

 The IRD also forged international front material to stoke tensions. Between 1962 and 

1964, three forged Chinese People’s Committee for World Peace circulars criticized the Soviet 

Union, played up the importance of Stalin, and criticized the WPC.86 In response, the 

International Institute of Peace, a Soviet front, condemned the purported Chinese attitude in 

Pravda. The British were delighted with the international press coverage, including an article 

in Peace News entitled “international proletarian mudslinging.”87  

 
83 See Dorril, MI6, p. 714. 
84 IRD, “Index of specimens of ‘black operations’ carried out by the SEU of the IRD, 1951 to 1971”, 

n.d., TNA, FO 1110/2359. 
85 IRD, “Special Editorial Unit Report: January – June 1965”, n.d., 1965, TNA, FCO 168/1994. 
86 IRD, “Index of specimens of “black operations” carried out by the SEU of the IRD, 1951 to 1971”, 

n.d., TNA, FO 1110/2359. 
87 IRD, “SEU Black Productions, 1964”, n.d., TNA, FO 110/2364. 



 24 

 Shortly afterwards, the IRD forged a circular supposedly written by the International 

Institute for Peace on behalf of the WPC. It condemned the Chinese Cultural Revolution as 

“gravely disturbing” and “a danger of the first magnitude to peace.”  Although the main thrust 

was true – Moscow did perceive China as a threat – the International Institute for Peace quickly 

denounced it as a forgery, but this did not stop it being reported in the African press.88 

Complementing this activity, the IRD’s notional International Committee for the Investigation 

of Communist Front Organisations published an exposé of how the Sino-Soviet dispute was 

disrupting international front organizations and could lead to new rival “camouflage” 

organizations.89  

Once again, the IRD’s approach involved forging material from press agencies and 

front organization on both sides of the Sino-Soviet split. Although time consuming and 

expensive, coordinated releases would then expose the split, stoke tensions further, and disrupt 

the activity of front organizations. Indeed, it was active and offensive: aiming to disrupt as 

much as expose. Interestingly, this theme was once again closely connected to the battle for 

influence in the post-imperial world, given that widening the schism would undermine Sino-

Soviet competition for global leadership. British propaganda reflected the idea that the global 

Cold War was more than two competing superpowers. The UK recognized the diffusion of 

power and the importance of non-aligned countries in pushing back against communist 

advances – these countries just needed a discreet push themselves. The intended audience was 

therefore international, rather than Russia or China. 

 

iii) The Battle for Post-Colonial Africa 

 

 
88 IRD, “IIP Statement on behalf of WCP”, December 1966, TNA, FO 1110/2366. 
89 IRD, “International Committee for the Investigation of Communist Front Organisations, Bulletin 

No 53”, December 1966, TNA, FO 1110/2366. 



 25 

Africa became a key Cold War battlefield and a priority target for black productions. As its 

empire declined, the UK feared Soviet exploitation of the post-colonial space and, sure enough, 

Moscow envisaged a full-scale attempt to compete with the US for influence by the end of the 

1950s.90 The KGB waged a black propaganda campaign designed to increase suspicions of the 

US, using forgeries to “reveal” CIA plots against almost every country on the continent.91 

IRD black productions targeted Africa more than any other region. The effort peaked 

in 1965 but remained high throughout the second half of the decade. Hotspots, in descending 

order of frequency, included: Ghana, Sudan, the Organisation of African Unity, Tanzania, 

Congo (where SIS seemingly took the lead as part of a broader covert action campaign),92 and 

Kenya. This was in spite of growing reluctance to interfere – even covertly – in areas not of 

strategic importance from the late 1960s.93 

This activity came from the very top of government. The IRD had to overcome stiff 

resistance from the Commonwealth Relations Office to launch covert action against 

commonwealth territories and relied on an intervention from the Conservative prime minister, 

Alec Douglas-Home, to step up activities against Ghana in particular.94 In June 1964, he 

specifically tasked the IRD to target Ghana after assessing that its president, Kwame Nkrumah, 

was becoming increasingly pro-Soviet.95 Just four months earlier, Nkrumah had been taken in 

by a Soviet forgery supposedly written by a disillusioned US military intelligence officer 

“revealing” CIA and SIS attacks on Ghana. He was so incensed that he wrote a personal letter 

 
90 Westad, The Global Cold War, pp. 66, 71-2. 
91 Andrew and Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II, p. 438. 
92 See Cormac, Disrupt and Deny, pp. 150-1; Paddy Hayes, Queen of Spies: Daphne Park, Britain’s 
Cold War Spy Master (London: Duckworth, 2015), p. 64. 
93 Harriet Aldrich, ‘Uganda, Southern Sudan and the Idi Amin Coup’, The Journal of Imperial and 

Commonwealth History, (iFirst, 2020) DOI: 10.1080/03086534.2020.1765530  
94 IRD, “SOS Operations against Nkrumah’s Ghana”, n.d., TNA, FO 1110/2342. The Colonial Office 

had earlier blocked IRD operations attempting to portray Nkrumah as a communist, accusing the IRD 

bending the truth. See Walton, Empire of Secrets, p.226. 
95 IRD, “SOS Operations against Nkrumah’s Ghana”, n.d., TNA, FO 1110/2342. 



 26 

of protest to the US president.96 The Soviet accusations were slightly premature – but would 

soon become valid.  

Later in the year, the new Labour foreign secretary, Patrick Gordon Walker, 

recommended that the foreign office maintain a “black propaganda potential and from time to 

time produce black material.” He specifically suggested stirring racial trouble between 

Africans and the Chinese.97 Black production did not exist without ministerial knowledge and 

direction. 

IRD black productions aimed to expose Soviet designs on the continent, in particular, 

the role of Soviet fronts, and to widen tension between African nationalists and a) the Soviet 

Union, b) Arab countries, and c) the Chinese. Once again it was an international approach, 

recognizing multiple players and diffuse power. In addition, propaganda attacked specific 

nationalists personally to a far greater extent than that targeting communism. 

Attempts to isolate African nationalists sometimes incited racial tension. In early 1963, 

for example, African students in Bulgaria clashed violently with police after local authorities 

banned their attempts to establish an all-African students’ union. The IRD exploited the 

opportunity by forging a World Federation of Democratic Youth response. Amongst flowery 

platitudes about anti-racism and Soviet-African friendship, it defended the Bulgarians whilst 

denouncing the Africans as uncivilized, “primitive”, and morally weak. The aim was to 

“intensify indignation” amongst African students – and it proved successful. The forgery 

received press coverage across the continent, with many newspapers reacting violently. It led 

to least one college directly protesting the WFDY.98  

 
96 Andrew and Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II, p.435. 
97 Glass, untitled minute, 30 December 1964, TNA, FCO 168/1992; Üre to Glass, untitled minute, 19 

January 1965, TNA, FCO 168/1992. 
98 IRD, “WFDY letter and Declaration”, May 1963, TNA, FO 1110/2363. 



 27 

Another WFDY forgery, ostensibly full of praise and solidarity, repeated the theme 

three years later, highlighting the “backwardness” and “political immaturity” of Africa.99 Yet 

another forgery, this time a Novosti, later blamed poor results obtained at the Lumumba 

university in Moscow on the quality of the black students themselves. The IRD sent over 1000 

copies to addresses across the developing world. Deliberately stirring racial tensions would, 

they hoped, deter would-be applicants and anger non-aligned leaders.100 

The IRD used fake groups as well. One, Black Power – Africa’s Heritage, sought to 

split the US and African black power movement by attacking Stokely Carmichael, one of its 

most prominent figures. Carmichael had already been targeted by the FBI and had moved to 

west Africa where he became increasingly socialist, pan-Africanist, and advocated restoring 

Nkrumah to power in Ghana. The IRD attacked him as an “unbidden prophet from America” 

and demanded that he return home.101 

Exploiting racial tension was not dissimilar to Soviet objectives targeting the US where 

the KGB waged a campaign posing both as the Klu Klux Klan and as an African American 

organization agitating against the KKK. One pamphlet, purportedly from the latter, reported 

accurate American statistics and real cases of race crimes in order to turn African audiences 

against the US.102 By comparison, the UK propaganda was far smaller in scale and included 

fewer falsehoods mixed in with the accurate accounts of discrimination. Even so, the 

underlying principle was similar. 

The IRD used a range of fake groups to attack nationalist leaders across the continent, 

but the fictitious Freedom for African Movement became its vehicle of choice. Also known as 

the Loyal African Brothers after the opening rallying cry of every leaflet, the Freedom for 

 
99 IRD, “WFDY Circular”, May 1966, TNA, FCO 168/2387. 
100 IRD, “Novosti Booklet – “Foreign Students benefit from Soviet education”’, October 1972, TNA, 

FCO 95/2174. 
101 IRD, “Enough is Enough (African Black Power)”, September 1970, TNA, FCO 168/4280. 
102 Rid, Active Measures, p. 137. 



 28 

African Movement was purportedly a neutral Francophone organization created in summer 

1960 to advance opposition to both European colonialism and the more recent Soviet 

encroachment. Unsurprisingly however, the vast majority of its output accused the Soviets of 

neo-imperialism. The IRD drafted around 50 separate leaflets on behalf of the Movement 

between 1960 and 1969, although 10 or so were never actually sent. This material, written in 

French and English (occasionally featuring a mixture of the two) and printed in batches of 

around 300, was sent to leaders, youth organizations, and the media across the continent. 

Activity peaked in the middle of the decade.103 

The Freedom for Africa Movement specialized in attacking individual leaders – often 

using aggressive language – for being tools of international communism. The archives reveal 

numerous examples. A prominent Kenyan nationalist, Jaramogi Oginga Odinga, became a 

target in October 1964. He had secretly told the Chinese that President Kenyatta should be 

overthrown,104 enabling the “Movement” to attack him as a tool of the Chinese. The IRD then 

bolstered the attack using another fake group: The People’s Front of East Africa, by implication 

pro-Chinese activists. They violently proclaimed support of Oginga Odinga against the 

“bourgeois reactionary government.” Many local newspapers reported it as genuine. Kenyatta 

blamed the Chinese; the Chinese attacked it as a forgery; Oginga Odinga thought it was the 

CIA.105 Meanwhile, and confusing matters further, Soviet forgeries also attacked Oginga 

Odinga. Moscow sought to expose his secret dealings with China and cause Kenya to break 

diplomatic relations with the Chinese.106 In this, Soviet and UK propaganda was strangely 

aligned. 

 
103 IRD, “Index of specimens of “black operations” carried out by the SEU of the IRD, 1951 to 1971”, 

n.d., TNA, FO 1110/2359. 
104 Andrew and Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II, p. 441. 
105 IRD, ‘"People's Front of East Africa" Leaflet”, September 1965, TNA, FCO 168/2386. 
106 Andrew and Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II, p. 441. 



 29 

Between 1965 and 1968, the Freedom for Africa Movement purportedly posted 

hundreds of copies of four leaflets attacking Dialo Telli, the secretary-general of the 

Organisation for African Unity. The first accused him of violating the organization’s charter, 

becoming “delirious for power”, and being biased towards the Chinese and the UAR.  It closed 

with a rallying call: “DIALLO TELLI MUST BE REPLACED BY A PERSON WORTHY OF 

OUR TRUST”.107 Four months later, the second stepped up these accusations (alongside a 

swipe at the UK for credibility purposes), accusing Telli of being a self-serving tyrant 

“PLACING ALL OF AFRICA IN THE MOST GRAVE PERIL”.108  

When that did not work, the IRD played the Soviet card: Telli “visited Moscow for 

SECRET NEGOTIATIONS with the leaders of the Soviet Union”. He “received SECRET 

DIRECTIVES relative to MANIPULATING the OAU to serve the expansionist political 

exigencies” of the Soviet Union.109 Once again, the IRD complemented these attacks with 

propaganda from another notional group, this time supposedly based in Accra.110 The attacks 

had little impact: Telli remained in place until 1972. 

By 1969, the IRD wondered whether the Freedom For Africa Movement had outlived 

its usefulness. As nationalism and African unity declined in salience, the propaganda gained 

less traction. The IRD therefore created a new fake group: The Organisation of African 

Students for African Power. By implication, this was a more “up-to-date” group based in East 

Germany.111 It espoused a radical New Left position “proclaiming a plague on both houses”, 

which the IRD thought provided a better platform to “damage opponents” than the dated 

nationalist approach, whilst being difficult to trace back to Britain because many similar groups 

had genuinely sprung up in the late 1960s.112 The new group attempted to link a wave of 

 
107 IRD, “Loyal African Brothers leaflet No. 657”, September 1965, TNA, FCO 168/2386. 
108 IRD, “Loyal African Brothers leaflet No. 661”, January 1966, TNA, FCO 168/2387. 
109 IRD, “Loyal African Brothers leaflet No. 676,” August 1967, TNA, FO 1110/2367. 
110 IRD, “Exposure of Diallo Telli”, October 1966, TNA, FCO 168/2920. 
111 IRD, Rayner to [redacted], 24 March 1969, TNA, FCO 168/3900. 
112 IRD, [redacted] to Rayner, 22 May 1969, TNA, FCO 168/3900. 



 30 

assassinations in Africa to the Soviets, but it is unclear how successful they were. The IRD 

only used them once.113 The choice of East Germany was instructive, once again demonstrating 

the international prism through which the UK viewed developments in places like Ghana and 

Kenya. Propaganda targeting African countries drew on relations between East Germany, 

Russia, China and the US.  

Rhodesia’s unilateral declaration of independence in November 1965 led to a dramatic 

spike in IRD black propaganda: at least 27 operations in less than a year. This formed part of 

a broader covert action campaign designed to “bring about the downfall of the Smith regime 

and a return to constitutional government and the rule of law in Rhodesia, with a view to the 

resumption of progress toward majority rule as quickly as possible.” Covert operations, 

including black propaganda, distinguished between the rebel regime and the constitutional 

elements in Rhodesia and only targeted the white community. This time, they were expressly 

forbidden to “stimulate a racial conflict.”114  

Most of the IRD’s black work came from two new fake groups designed to discredit 

and undermine the Smith regime. The first was called the Matopos Club, by implication an 

anti-Smith white Rhodesian group. The IRD prepared at least 15 leaflets in the name of the 

Matopos Club in the first half of 1966 alone. To maintain credibility, the Matopos Club railed 

against “those arrogant dictators in Whitehall”, but attacked Smith for lying, creating “chaos”, 

crippling the economy, and, ironically, spreading propaganda. “The whole world is against us”, 

it preached. “We must call a halt while we can still save our country.” The “Club” purportedly 

campaigned for pragmatic negotiations and, encouraging direct action, called on readers to 

 
113 IRD, “Yet Another Murder Attempt”, May 1969, TNA, FCO 168/3900. 
114 Ian Beesley, The Official History of the Cabinet Secretaries, (Abingdon: Routledge 2018), p. 320. 



 31 

write to their MPs. The IRD was impressed with the results and revived the series in 

November.115 

Another fake white anti-Smith organization, this time unnamed, complemented the 

Matopos Club. Also created by the IRD, this group shared news stories censored in the 

Rhodesian press, under the heading “more of what we are not allowed to read”. The operation 

deliberately bolstered the Matopos line about Smith’s deceit and propaganda.116  

The IRD considered more aggressive operations. One involved using a notional white 

supremacist “extreme” group to express support for Smith and encourage him to suppress 

liberal elements within his government. This would discredit him through association with a 

terrorist organization. The operation was cancelled.117 The IRD dropped a similar operation 

which intended to use a notional People’s Front of East Africa to incite violence against the 

Rhodesian regime.118 Both operations would have breached the cabinet secretary’s principle of 

not stimulating racial conflict. The rules of engagement differed when attacking Rhodesia; the 

UK was more comfortable stimulating conflict between Africans and the Soviets. 

This close analysis of black propaganda targeting Africa demonstrates three things. 

First, it ties into the general aim of such activity more broadly: to disrupt and discredit. Second, 

and unlike propaganda targeting the communists, the British were more personal and 

aggressive in attacking nationalist leaders. Propagandists felt less inhibited when targeting 

post-imperial Africa, feeling fewer constraints compared to targeting the more powerful 

Soviets. They even deliberately incited racial tension between local populations and Moscow, 

although stopped short of doing something similar between locals and the Rhodesian 

government. Third, it demonstrates the internationalism at play: British activity targeting 

 
115 IRD, Matopos Club leaflets, 1966, in TNA, FO 1110/2366; see also IRD, “Special Operations 

Section Report: January – June 1966”, TNA, FCO 168/2387. 
116 See “More of What We are Allowed to Read’ leaflets”, 1966, TNA, FO 1110/2366. 
117 IRD, “"Die Wit Hand" Leaflet”, 1966, TNA, FCO 168/2387. 
118 IRD, ‘"People's Front of East Africa" Leaflet’, 1966, TNA, FCO 168/2387. 



 32 

countries from Ghana to Kenya drew on perceptions of China, Russia, East Germany, Bulgaria, 

Egypt and even the US. Interplay between Cold War and decolonization was crucial, but so 

too was the growing recognition of multiple actors of influence beyond two superpowers.  

 

iv) Egypt 

 

Egypt unsurprisingly formed a priority area for UK black productions; at least 23 separate IRD 

operations targeted the country. Most black productions came long after the Suez Crisis. 

Instead, 1964, 1966 and 1967 – crucial years in the Yemeni civil war – were particularly busy 

years for the department.  

IRD activity targeting Egypt was similar to that targeting the Soviets: it used both fake 

groups and forgeries to expose Egyptian subversion, expansionism, and designs on oil to an 

international audience. Unlike anti-Soviet propaganda though, the IRD was much more 

prepared to target Nasser personally.119 His intervention in the Yemeni civil war, in which 

Egypt supported republican forces against royalists loyal to the deposed imam, formed the 

main target. Indeed, the UK turned to a range of covert operations to oppose the Egyptians 

throughout the war, ranging from black propaganda to funneling arms to friendly tribes.120 

In December 1962, a republican coup overthrew the Yemeni imam and ignited the civil 

war. As Egyptian forces flooded into the country, a notional Syrian group purportedly warned 

Yemenis living in Aden and South Arabia about the dangers of Egyptian domination by 

relaying their own supposed experiences of dealing with Nasser.121 18 months later a fictitious 

Ba’athist organization, also purportedly from Syria, attacked Nasser’s expansionist ambitions 

 
119 See, IRD, ‘Index of specimens of “black operations” carried out by the SEU of the IRD, 1951 to 

1971”, TNA, FO 1110/2359. 
120 See Clive Jones, Britain and the Yemen Civil War 1962–1965: Ministers, Mercenaries and 

Mandarins: Foreign Policy and the Limits of Covert Action (Brighton: Sussex Academic Press, 

2004). 
121 IRD, “Arab Brothers (Aden)”, December 1962, TNA, FO 1110/2362. 



 33 

in Yemen. The IRD was behind both. Using familiar themes, they opposed imperialism, 

exposed the economic cost of Nasser’s intervention, and sought to divide Egypt from other 

Arab counties, including through exploiting religious tensions. For example, the Ba’athists 

purportedly criticized Egyptian “secret agents, spies and troublemakers [who] lord it all over 

the place and chase the women, married or unmarried, violating Islamic traditions and Arab 

customs”.122  

The IRD developed these themes at regular intervals throughout the civil war using a 

range of notional groups supposedly based in Egypt, Baghdad, Syria and East Germany.123 As 

the war drew to a close in 1967, a final flurry of propaganda accused Nasser of unnecessarily 

prolonging the conflict and of wasting huge sums of money in doing so. The messages all 

complemented each other and reinforced familiar themes but targeted different audiences. 

Interestingly, the IRD only used each notional group once, but between them the campaign 

sent over 1000 leaflets across the region to newspapers, politicians, student groups, religious 

leaders, radio stations, and prominent officials. British intelligence assessed that Nasser had no 

great desire to be in Yemen but was “bound by his ‘face’ as leader of Arab revolution.”124 The 

propaganda campaign sought to attack and undermine that very face. 

Meanwhile, the IRD forged material supposedly from the Muslim Brotherhood to 

complement the work of the fake groups. For example, a forged leaflet attacked Egypt for using 

chemical weapons in Yemen in an attempt to generate publicity against Nasser and put pressure 

on the ceasefire negotiations. The claims were factually accurate, but the tone and fake source 

deliberately misled the audience to incite violence. The IRD used aggressive religious language 

to provoke opposition to Nasser: “these crimes have not been committed by the atheists or the 

 
122 IRD, “Brother Arabs”, June 1964, TNA, FO 1110/2364. 
123 IRD, “Index of specimens of “black operations” carried out by the SEU of the IRD, 1951 to 1971”, 

TNA, FO 1110/2359. 
124 Dina Rezk, The Arab World and Western Intelligence: Analysing the Middle East, 1956-1981, 

(Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018), p. 14. 



 34 

imperialists or the Zionist Jews, but by the Egyptians who are supposed to be believers. These 

Egyptian murderers have gone too far in their hypocrisy unpunished, but they can no longer 

pretend to be believers in God and in His Prophet and in His sacred book.” It continued, “if the 

Egyptians have to go to war and fight, why don’t they direct their armies against the Jews?” 

The IRD, posing as the Brotherhood, pointed out that Egyptian bombs used against Yemen 

would have been enough to “destroy Israel completely”. This criticism, the British deceitfully 

added, was “in the name of Islam”. The propaganda exposed Egyptian activity and smeared 

Nasser, but, in creating a credible forgery, the UK saw inciting hatred against Israel as 

worthwhile collateral.125 

Interestingly, the US was deliberately muted in exposing Egyptian use of chemical 

weapons. It did not want a confrontation over the issue, sought to avoid further commitments 

to Yemen, and was itself using defoliants in bombing Vietnam. Criticizing Egypt would have 

invited criticisms of the US.126 Perhaps the UK propaganda therefore had an American 

dimension too: exposing the activity without drawing criticism from Washington.127  

This propaganda activity reinforces recent literature on the international nature of the 

Yemen civil war. It reconfirms UK involvement, but demonstrates that the British targeted 

Egypt by drawing on Israeli, Syrian, Iraqi and German angles. It highlights the role played by 

smaller powers, including the UK, beyond the so-called Arab Cold War. The British waded 

into an inter-Arab conflict between monarchies and republics over power and legitimacy; the 

battle for influence mixed a range of factors from Cold War competition to nationalism and 

 
125 IRD, “World Muslim Brotherhood (No. 5) Poison gas”, February 1967, TNA, FCO 168/2921. 
126 Asher Orkaby, Beyond the Arab Cold War: The International History of the Yemen Civil War, 

1962-68 (Oxford: Oxford University Press, 2017), pp. 132-134. 
127 There had long been Anglo-American tension over Yemen dating back to the aftermath of the 1962 

coup, although the “special” relationship contained it reasonably well. See Tia Culley and Steve 

Marsh, “Anglo-American Relations and a Dilemma of Diplomatic Recognition: Royalists, 

Republicans and Crisis in the Yemen, 1962–1963”, The International History Review, Vol. 42, 

No.1 (2020), pp. 42-59. 



 35 

local rivalries.128 This was reflected in British propaganda which, ironically, reduces 

perceptions of British agency by highlighting the multiple internal and external actors.   

In sum, this propaganda theme demonstrates much less inhibition compared to targeting 

the Soviets. Again, it was about drawing on the international context to discredit and disrupt 

Nasser rather than simply exposing him. Most dramatically, the British seemed to take more 

risks here in willingness to incite racial and religious tension as acceptable collateral for 

credibility.   

 

v) Indonesia 

 

Indonesia was a prominent adversary of the UK during this period. The so-called 

Confrontation, lasting from 1962 to 1966 and stemming from Indonesia’s opposition to the 

creation of Malaysia, involved a wide range of British covert actions, from sabotage to political 

warfare.129 Between September 1964 and President Sukarno’s fall from power in 1967 the IRD 

launched 11 operations attacking him personally and stoking conflict between Indonesia and 

international Islam. 

 The most prominent line sought to discredit Sukarno in the eyes of Muslims. In May 

1965, the IRD sent 160 copies of a forged leaflet, supposedly written by the chairman of the 

leading Indonesian Islamic political party, to newspapers and Islamic organizations across the 

Middle East. Aiming to expose Sukarno’s desire to take over leadership of the Muslim world 

and to “antagonise Muslim leaders in the Middle East”, it called upon Muslims to “rally under 

the banner of the new leader of Islam – Sukarno.”130 

 
128 See Orkaby, Beyond the Arab Cold War, pp.4-5; Jesse Ferris, Nasser’s Gamble: How Intervention 

in Yemen Caused the 6 Day War and the Decline of Egyptian Power (Princeton: Princeton University 

Press, 2012). 
129 Cormac, Disrupt and Deny, p.174. 
130 IRD, “Abbas Muslim letter”, May 1965, TNA, FCO 168/1994. 



 36 

 In the following weeks, the IRD followed up with two forged statements purportedly 

from the Muslim Brotherhood attacking Sukarno. The first, written “in the name of God the 

Merciful and Compassionate”, attacked the flamboyancy of his private life. Specifically, it 

accused him of trafficking up to 30 young women from Japanese corporations in return for 

trade deals. It stated that two women had attempted or committed suicide and that two more 

had “previously disappeared in similar circumstances.”131  

The second forgery built on the first: his “extravagance in pleasures” brought “great 

shame” on Muslims worldwide. It questioned his relationship with a “prostitute” who ate “pig’s 

meat”, “only pretended that she had converted to Islam”, “coats her lips with paint”, and whose 

portrait supposedly hung above the bed of one of Sukarno’s four wives. His behavior was “a 

great insult to the whole Islamic world”.132  

Aside from whether claims about trafficking Japanese women were true, the broader 

suggestion that Sukarno was teeing himself up as leader of the Muslim world seems deceitful. 

Sukarno was not particularly trying to achieve such leadership; in fact, Islam was notable by 

its absence from Indonesian foreign policy and Sukarno grew increasingly suspicious of 

relationships between Indonesian and Muslim actors.133 Indonesian Muslims had become 

increasingly marginalized from political and economic life under the final years of his 

regime.134 

 Either way, the propaganda sought to exploit real rifts and suspicions between 

Indonesia and the Middle East to undermine Sukarno’s attempt to challenge the global order. 

Many Arab countries did not support Sukarno’s confrontation with Malaysia, or indeed his 

 
131 IRD, “Muslim Brotherhood No. 1 (anti-Sukarno)”, June 1965, TNA, FCO 168/1994 (the full 

forgery is in FO 1110/2345). 
132 IRD, “Muslim Brotherhood No. 2 (anti-Sukarno)”, July 1965, TNA, FCO 168/2386. 
133 Rizal Sukma, Islam in Indonesian Foreign Policy: Domestic Weakness and the Dilemma of Dual 

Identity (Abingdon: Routledge, 2004) p. 34; Delphine Alles, Transnational Islamic Actors and 

Indonesia’s Foreign Policy: Transcending the State (Abingdon: Routledge, 2018), p.42. 
134 Robert Hefner, Civil Islam: Muslims and Democratization in Indonesia, (Princeton: Princeton 

University Press, 2000), p. 58. 



 37 

radical foreign policy more generally, much to Sukarno’s frustration.135 In return, Sukarno 

countered unwanted external influences on Indonesia by Saudi Arabia.136  

That same summer, the Soviets targeted Indonesia with disinformation of their own. 

Czechoslovakian intelligence forged a letter, supposedly from the British ambassador in 

Jakarta to the Foreign Office, outlining a fake US-UK plan to invade Indonesia from bases in 

Malaysia.137 Likewise, the Soviets held their own material on Sukarno’s renowned sexual 

escapades with which they planned to discredit or blackmail him.138 Meanwhile, the Chinese 

grew increasingly concerned about Sukarno’s “bourgeoise” regime and feared he was trying to 

use Beijing to create his own regional hegemony.139 UK activity did not exist in a vacuum.  

A failed military putsch at the end of September 1965 allowed the IRD to add another 

line of attack. The British, alongside Australia and the US,140 fanned and exploited rumors that 

Indonesian communists were behind the attempted coup. A wave of propaganda sought to 

“blacken” the local communist party “in the eyes of the army and the people of Indonesia”. 

This, as the Foreign Office later modestly assessed, “marginally contributed” to the military’s 

subsequent purge of communism in which 500,000 people died.141 Much activity was 

conducted locally from the regional office in Singapore, but, from London, the IRD forged 

Chinese material defending the local communists and attacking the Indonesian generals. The 

aim was to encourage further purges by providing the generals with ammunition against the 

Chinese.142 At the same time, the IRD tried to associate Sukarno with the communists by 

 
135 Sukma, Islam in Indonesian Foreign Policy, p. 34. 
136 Alles, Transnational Islamic Actors and Indonesia’s Foreign Policy, p. 49. 
137 Ladislav Bittmann, The Deception Game, (NY: Ballatine, 1981) p. 117. 
138 Evan Thomas, The Very Best Men: The Daring Early Years of the CIA, (NY: Simon and Schuster, 

2012 edn), pp. 158-9. 
139 Westad, Global Cold War, p. 185. 
140 See Adam Hughes Henry, ‘Polluting the Waters: A Brief History of Anti-Communist Propaganda 

During the Indonesian Massacres’, Genocide Studies International, Vol.8, No.2 (2014), pp. 153-175. 
141 Cormac, Disrupt and Deny, p.174. 
142 IRD, “NCNA Handout,” November 1965, TNA, FCO 168/2386. 



 38 

distributing pictures of him pinning a medal on the leader of the local Communist Party to the 

press and the army.143 This too would provoke further purges. 

In April 1966, with Sukarno’s authority substantially diminished, the IRD issued a third 

forged Muslim Brotherhood statement, this time claiming that Allah was punishing him. The 

aim, according to the IRD, was to divest Sukarno of any lingering pretensions to near divinity. 

It resurrected its main line of attack: “Sukarno’s indulgence up to his ears in sexual pleasures 

with cheap and easy women … has shocked the believers to an intolerable degree.”144 By early 

1967, Sukarno had fallen from power altogether.  

As with Egypt, the propaganda targeting Sukarno recognized the international 

dimension to local developments. In addition to pointing out Sukarno’s links to communism, 

it took a less obviously bipolar Cold War approach by taking up the Islam angle. In doing so it 

misrepresented Sukarno’s relationship to Islam in order to antagonize Muslim audiences 

outside of Indonesia.  

Overall, these five propaganda themes demonstrate that IRD black activity was multi-

pronged, sophisticated and carefully coordinated. It went far beyond exposing adversaries’ lies 

and misdeeds, and sought to disrupt, exploit rifts and widen divisions. Propaganda became 

more personal and aggressive when it came to nationalists compared to communists, partly 

because the British thought it less risky compared to attacking Soviet leaders directly. The 

material was broadly true when targeting both nationalists and communists, but the sources 

were fake. This, in turn, gave new meaning to the “facts.” Indeed, sometimes to appear credible 

the fake source incited racial or religious tension. On other times, it incited violence whilst 

deliberately deceiving audiences that an organized rebel group existed. All the while it blurred 

 
143 IRD, “Sukarno/Aidit picture”, November 1965, TNA, FCO 168/2386. 
144 IRD, “Muslim Brotherhood No. 3 (anti-Sukarno)”, April 1966, TNA, FCO 168/2387. 



 39 

the line between nationalism and communism and recognized multiple actors of influence, 

thereby placing the Cold War firmly in a global perspective.  

 

Success and Impact 

 

It is notoriously difficult to assess the often-intangible impact of covert propaganda. The IRD 

measured outcomes in terms of both press coverage generated by the black productions and 

reactions to that coverage. For example, the IRD assessed that a forged Chinese Peace 

Committee circular issued in 1963 had achieved “considerable success”: the forgery was 

quoted freely in the Hindustan Times and in the Italian Socialist Democrat Party’s daily 

newspaper; quoted almost verbatim in the French communist newspaper L’Humanité; 

mentioned in the Daily Telegraph; and denounced in Pravda. Coverage of the forgery angered 

World Peace Council leaders and also angered the Chinese who blamed the Russians for the 

forgery.145  

 Other operations also hit their mark in the local press. IRD officials were pleased that 

a newspaper in Zanzibar printed their forgery about Soviet racism, and that other sub-Saharan 

newspapers reacted angrily.146 To give another example: a Tunisian weekly, Jeune Afrique, 

printed – in full – a forgery supposedly written by the International Institute for Peace. Despite 

the lack of criticism, the IRD was delighted.147 Alternatively, local media would simply repeat 

claims made by the propaganda. For example, a Tunisian daily newspaper, Le Petit Matin, and 

Ankara Radio repeated material by the fake International Committee for the Investigation of 

Communist Front Organisation.148  

 
145 IRD, “Chinese Peace Committee Letters”, n.d., TNA, FO 1110/2363. 
146 IRD, “WFDY letter and Declaration (Bulgarian Students)”, March 1963, TNA, FO 1110/2363.  
147 IRD, “IIP letter (Algiers Disarmament Conference)”, June 1964, TNA, FO 1110/2364. 
148 IRD, “INTERNATIONAL COMMITTEE FOR THE INVESTIGATION OF COMMUNIST 

FRONT ORGANISATIONS Bulletin No 25 (non-consecutive issue) IOJ (journalists)”, Sept. 1963, 

TNA, FCO 168/2373. 



 40 

 Better still, local media outlets reacted angrily to the material, assuming it was genuine, 

and the propaganda entered into the broader information ecosystem. In early 1965, newspapers 

in Aden reported a fake World Federation of Trades Union bulletin playing up troubles in 

Sudan; one Aden daily printed it in full.149 A Sudanese newspaper simultaneously reported the 

work of another fake-Chinese group as genuine.150 In the summer, a Kenyan weekly reported 

a fake Novosti bulletin denouncing African socialism (as did the Hindustan Times), much to 

the IRD’s delight.151 Two months later, the work of a fake pro-Chinese group in Kenya 

attracted much local coverage with many assuming it was genuine.152 Even when denounced 

as a forgery by the communists, IRD material was still picked up as far afield as the Congolese 

and Ceylonese press.153 All of demonstrated that the IRD’s campaign was gaining traction. 

The Kenyan press reported material distributed by the fake Freedom for Africa 

Movement about the 1967 Arab Israeli war;154 in the same month, multiple newspapers from 

Pakistan to the Middle East picked up a fake Novosti bulletin on the subject. Some discussed 

its authenticity, others reported it as fact.155 The official Moroccan news agency lapped up a 

follow-up forgery by the World Muslim Brotherhood.156 

 Such coverage and documented reactions proved comparatively rare. According to the 

IRD’s records, only around 10% of operations generated press reaction. Far more often, the 

IRD simply noted “no reactions noted so far.” Rather disappointingly, this included both 

coverage of the propaganda and targets’ responses to that coverage. Worse still, there is no 

sense of impact. Propaganda success should not be measured in terms of number of outputs or 

 
149 FCO 168/1994 
150 IRD, “WFTU Press Release (Sudan)”, Jan. 1965, TNA, FO 1110/1365. 
151 IRD, “Novosti booklet ‘Socialism for Africa’”, June 1965, TNA, FCO 168/2387. 
152 IRD, “’People's Front of East Africa’ Leaflet”, Sept. 1965, TNA, FCO 168/2386. 
153 IRD, “IIP Statement on behalf of WCP (Matkovsky)”, Dec. 1966, TNA, FCO 168/2920. 
154 IRD, “Loyal African Brothers leaflet No. 674 Russians' failure to support UAR”, July 1967, TNA, 

FCO 168/2921. 
155 IRD, “Novosti handout “Recent Events in the Middle East”, July 1967, TNA, FCO 168/2921. 
156 IRD, “World Moslem Brotherhood (No. 7) follow-up to Novosti handout”, Aug. 1967, TNA, FO 

1110/2360. 



 41 

even number of reactions. The outcome – or “so what” – is important. Too often there was little 

sense of impact.  

The IRD tried to put a positive spin on the lack of reaction by noting that “The lack of 

reactions to the ‘black’ productions is disappointing but not at all unusual: even so one knows 

from experience that they quite often do damage.”157 This defense, based on personal 

experience over quantifiable metrics, began to raise eyebrows – and perhaps with good reason 

given the number of CIA and Soviet disinformation operations which achieved well-

documented reaction in target countries during the Cold War.158 Indeed, by 1967, one official 

refused to show one of the department’s internal six-monthly reports to his superior “unless 

something more positive could be said.”159  

 This, however, offers does not tell the full story. Success was, and remains, more than 

ensuring that propaganda was a) believed to be authentic, b) picked up in target media, and c) 

caused a demonstrable reaction in line with the objectives. This would be an incredibly high 

bar to reach. 

The IRD appreciated that understandings of success and failure are nuanced. 

Sometimes too much coverage and reaction actually constituted a failure insofar as it risked 

drawing too much attention to a source.160 Sometimes the IRD deemed an operation successful 

simply if it preoccupied the adversary’s security authorities with laborious investigations to 

uncover the source – even if it was intercepted before reaching its intended recipients.161  

Exposure was a particularly important, and nuanced, issue. Recognizing that exposure 

“must always be reckoned with,”162 the IRD differentiated between disavowable operations, 

which could be denied but with potential embarrassment, and black operations, which should 

 
157 Welser to Rayner, 2 August 1966, TNA, FCO 168/2387. 
158 Thanks to a reviewer for pointing this out. 
159 [name unclear] to Welser, 21 February 1967, TNA, FCO 168/2920. 
160 Welser to Joy, 13 August 1969, TNA, FCO 168/3233. 
161 IRD, “SEU Annual Report: October 1973 – September 1974”, TNA, FCO 168/5510. 
162 IRD, ‘United Kingdom Brief: Techniques of Covert Propaganda’, June 1960, TNA, FCO 168/19. 



 42 

have had “no evidence of Western inspiration.” Exposure of the latter could paradoxically be 

positive because it increased publicity – so long as British sponsorship remained hidden. 

Accordingly, the IRD included red herrings to throw readers off the British scent in case of 

exposure.163 

A 1962 forgery of an International Union of Students booklet offers an interesting 

example. The IRD worried that it could be too easily traced back to the UK so subtly made it 

look like a Chinese forgery instead – and widen the Soviet-Sino schism in the process.164 

Plausibility changed with the target audience. The IRD hoped that this booklet would be seen 

as genuine by “the mass of underdeveloped area readership” but knew that it would raise 

questions among experienced readers. It was these experienced readers whom the IRD wanted 

to think it was Chinese.165  The IRD repeated the trick a few years later by giving a forged 

Novosti booklet slight Chinese overtones so that, if it was exposed as a forgery, the Russians 

would blame China and, in the process, widen Sino-Soviet friction.166 Exposure of the 

operation as a forgery did not amount to failure.  

The UK’s junior relationship with the US often made the IRD’s subtlety unnecessary. 

Targets often assumed the CIA was behind IRD forgeries, thereby providing a security blanket 

for the British. Examples are numerous, from WPC forgeries to a notional Italian peace 

movement, the Soviets often blamed the CIA for IRD handiwork.167 When the KGB reported 

an increase in “large scale anti-Soviet propaganda” in 1967, it pointed the finger at “the USA 

and other imperialist states”.  In response, the KGB launched a wave of covert action to 

“compromise policies of the American government and the most dangerous enemies of the 

 
163 For examples see discussion surrounding Indonesian propaganda in TNA, FCO 168/1395. 
164 Barker, untitled minute, 2 February 1962, TNA, FCO 168/789. 
165 IRD, “Comments on 16 Years of the IUS”, n.d., TNA, FCO 168/789. 
166 IRD, “Novosti booklet “Thoughts of Lenin”’, August 1970, TNA, FCO 95/2172. 
167 IRD, “IIP circular (for WPC) on Stockholm Conference on Vietnam”, June 1967, TNA, FCO 

168/2921; “An Adult’s ABC of Peace”, September 1973, TNA, FCO 95/2175. 



 43 

Soviet state.”168 The UK did not get a mention by name. Likewise, and despite the large UK 

propaganda effort, the Chinese accused the “Indonesian Army Rightists and Islamic 

reactionary forces” purging Indonesian communists in late 1965 of being “under the command” 

of the CIA.169 This may well have been deliberate. Perhaps, as was the case in India, the Soviets 

and Chinese did not see the UK threat as anything like the same scale as that posed by the US. 

Therefore, it became politically useful to present the CIA as omnipotent despite privately 

recognizing the UK’s handiwork.170 Either way, the IRD enjoyed a relatively free pass which 

reduced the direct risk of their operations. 

Sometimes exposure had positive consequences. In April 1974, for example, the IRD 

forged a WPC circular on the dissident novelist Aleksander Solzhenitsyn, who had been 

recently stripped of his Soviet citizenship. The WPC had kept quiet on the issue for fear of 

contradicting its supposed stance of defending human rights and intellectual freedom. As 

hoped, the forgery provoked the WPC to issue a denial which explicitly drew attention to the 

fact that the WPC had failed to pronounce on the Solzhenitsyn case – a significant and revealing 

admission in itself. The IRD were even more delighted when the denial reached a wider 

audience than the forgery.171 British officials had an oddly cavalier attitude towards to such 

consequences. They recognized the uncontrollable nature of black productions and 

optimistically embraced the idea of unforeseen success.172 It probably helped that they framed 

others or, if that failed, hid behind the US. Similarly, perhaps they took comfort from the 

knowledge that the content – if not the source – was accurate, and so if more audiences were 

talking about it these issues, then that was no bad thing.  

 
168 Andropov, “The KGB’s 1967 Annual Report”, 1967, Russian State Archive of Contemporary 

History, accessed via the Wilson Center Digital Archive.  
169 Anon. “Record of Second Conversation of Premier Zhou Enlai and Vice Premier Chen Yi with 

Foreign Minister Pak Seong-Cheol”, 11 November 1965, Chinese Foreign Ministry Archives, 

accessed via the Wilson Center Digital Archive. 
170 McGarr, ‘Fake News’.  
171 IRD, “WPC Circular – Solzhenitsyn and European Security”, April 1974, TNA, FCO 95/2176. 
172 IRD, “United Kingdom Brief: Techniques of Covert Propaganda”, June 1960, TNA, FCO 168/19. 



 44 

Overall, difficulties in demonstrating reactions to propaganda combined with the 

intangible nature of success prevented the IRD from assessing the impact of the campaign in a 

formal manner. This eventually counted against them. Black productions survived the drastic 

cuts to IRD in the early 1970s, when its budget was slashed by more than half,173 but the 

number of operations dwindled to a handful each year.  By the middle of the decade, the 

department was still fighting for survival amidst Cold War détente and was under pressure to 

move away from secret funding. Officials defeatistly acknowledged that “there is no accurate 

measure of the effectiveness of information work generally and measuring the effectiveness of 

IRD in its present form would present even greater difficulty. We can make no useful 

contribution to such an assessment.”174 The foreign secretary shut down the IRD shortly 

afterwards, transferring any residual black propaganda function to SIS. Secrecy and 

disinformation no longer had a home in the Foreign Office.175  

 

Conclusion 

 

Recently declassified files reveal that the UK waged a sustained black propaganda program 

using notional organizations and forged material from genuine organizations. It predominantly 

targeted the Soviet Union, especially trying to exploit the Sino-Soviet split and to prevent a 

communist advance into post-colonial Africa. The campaign also targeted Egyptian activity in 

Yemen, Indonesia, and Rhodesia – all broader UK covert action hotspots in the 1960s. 

 Analysis of the program and its constituent pieces of propaganda reveals three key 

findings. First, all black productions were negative; none sought to praise the UK, but rather to 

attack opponents. Interestingly, this was broadly similar in principle to Soviet disinformation. 

 
173 Greenhill, ‘IRD Mark II, 28 July 1971, TNA, FCO 95/1007. 
174 anon. ‘Information Research Department’ n.d., TNA, FCO 79/182. 
175 David Owen, Time to Declare, (London: Michael Joseph, 1991) p. 348. 



 45 

According to the CIA, the promotion of communist ideology “was not an essential factor” in 

black propaganda operations. Instead, their objective was to “to compromise, discredit, and 

ultimately destroy the governments, organizations and individuals most likely to block the 

increase of Communist and Bloc power in the area concerned”.176  

The IRD was far more aggressive, personal and direct in targeting nationalist leaders 

compared to targeting communists. The IRD named, shamed and smeared specific nationalists 

ranging from members of the Tanzanian government to the president of Indonesia. By contrast, 

black propaganda targeting communism sought to turn audiences against Moscow by exposing 

Soviet duplicity and expansionism. Linked to this, the IRD relied on notional groups to a far 

greater extent when targeting Africa compared to the Soviet Union. This provided freedom to 

be more aggressive and direct compared to when forging, say, international front communiqués 

which needed to be more restrained to remain credible. It is worth noting, however, that the 

UK was unwilling to stir indignation among black audiences on the Rhodesia question but 

happy to do so on communism. This all reflects an overarching British caution in covert action 

targeting the Soviet Union compared to elsewhere.177    

Second, the forgeries, by the IRD’s own admission, lacked tangible success. The IRD 

had a reasonably sophisticated view of impact but struggled to translate this into metrics. This 

became problematic when the department faced serious budget cuts. It became even more 

problematic when the 1976 Labour government asked why the Foreign Office, as opposed to 

SIS, was even conducting such activity at all. Nonetheless, the IRD’s musings on exposure, 

disavowable, black and untraceable operations was surprisingly nuanced and modern, 

countering more simplistic views that a successful forgery was simply one that stayed secret 

 
176 Quoted in Paul M. McGarr, ‘Fake News’, p. 2. 
177 Cormac, Disrupt and Deny.  



 46 

and changed minds. That said, the IRD still struggled to demonstrate a track record of success: 

a rather underwhelming outcome. 

 Third, most of the productions were broadly factually accurate – if selectively edited. 

They all had fake sources, whether through forgery of genuine organizations or the creation of 

notional groups, thereby rendering them black propaganda. Using lies to peddle “truths” was 

morally more acceptable to a liberal democracy than using lies to peddle a mixture of truths 

and more lies, in which the Soviets specialized. In this sense the IRD can be distinguished from 

other Cold War actors such as the KGB. Fake sources simply ensured that truths were credible 

and more likely to be heeded by the target audience – a common justification of democracies’ 

use of grey and black propaganda in the Cold War and today. This reflects a long-standing 

British approach of identifying the most effective channels for getting its material “out there” 

with the optimum prospects of achieving the desired impact, whilst recognizing the effective 

propaganda needs to be truthful. This perhaps amounts to a British way in propaganda.178  

Importantly however, this justification – based on a division between source and 

content – was flawed.  The propaganda sought to encourage a reaction, and the facts mixed 

with emotion, encouragement and instructions. Sometimes this was subtle, such as in the case 

of fake think tanks which presented facts and allowed the audience to form their own 

judgement. On other occasions, for example with forged Muslim Brotherhood material and 

notional African or leftist groups, the emotion and encouragement were both explicit and 

aggressive. The fake source, and the emotion associated with it, deliberately resonated with the 

emotions of the target audience and created a prism through which accurate “facts” were 

reinterpreted. Sometimes incitement of indignation – and potentially of violence or 

racial/religious hatred – was an unavoidable consequence of maintaining credibility when 

posing as certain organizations. On other occasions, it was a deliberate aim. Accurate claims 

 
178 Thanks to a review for pointing this out. 



 47 

made by notional resistance groups were misleading because they implied a false sense of 

opposition which the IRD hoped would inspire others to take confidence from the misleading 

impression that they were not alone.  On all occasions, the IRD chose carefully which source 

to use. It is wrong and simplistic to justify the propaganda simply on the grounds that the claims 

made were broadly accurate. The fake source was significant in itself.  

This article offers preliminary conclusions on this propaganda program. Future research 

is necessary to examine reactions in the local press and archival material held in non-western 

archives to analyze the impact of the propaganda. This article has confined itself to assessing 

the UK’s own monitoring and perceptions of impact. The propaganda likely sparked reaction 

not picked up back in London. Likewise, it would be interesting to see if certain themes, 

audiences, or targets generated more reaction than others.  

Nonetheless, the recent declassifications unequivocally demonstrate the UK’s sustained 

black propaganda program. They enable a revaluation of UK propaganda work during the Cold 

War. Taking an international approach, it demonstrated a complex interplay of communism, 

nationalism, and local rivalries. There can no longer be any doubt: the UK systematically used 

disinformation to attack and disrupt adversaries.  


