
	 1	

The Information Research Department, 
British Covert Propaganda, and the Sino-

Indian War of 1962: Combatting 
Communism and Courting Failure? 

 

Paul M. McGarr 
 

Department of American and Canadian Studies 
University of Nottingham 

University Park 
Nottingham NG7 2RD 

Tel. 0115 8232265 
paul.mcgarr@nottingham.ac.uk 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



	 2	

ABSTRACT 

Britain’s post-war interventions in former colonial territories remain a controversial 

area of contemporary history. In the case of India, recent releases of official records 

in the United Kingdom and South Asia have revealed details of British government 

anti-communist propaganda activity in the subcontinent during the Cold War period. 

This article focuses attention on covert or unattributable propaganda conducted in 

India by the Foreign Office’s Information Research Department (IRD). It specifically 

examines the 1960s: a time between the outbreak of the Sino-Indian border war in 

1962, and the Indian general election of 1967, when IRD operations peaked. The 

Indian government welcomed British support in an information war waged against 

Communist China, but cooperation between London and New Delhi quickly waned. 

Britain’s propaganda initiative in India lacked strategic coherence, and cut across the 

grain of local resistance to anti-Soviet material. The British Government found itself 

running two separate propaganda campaigns in the subcontinent: one focused on 

Communist China, and declared to the Indian government; and a second, secret 

programme, targeting the Soviets. In this context, Whitehall found it difficult to 

implement an integrated and effective anti-communist propaganda offensive in India. 

 

Key words: Information Research Department; India; China; Sino-Indian War; 
propaganda. 
 
 
 
Whitehall’s post-war interventions in Britain’s former colonial territories remain a 

controversial area of contemporary history. In the case of India, the recent release of 

official source-material in the United Kingdom and South Asia opens up debates 

about the nature of British anti-communist activity in the subcontinent during the 

Cold War period.1 This article focuses on one aspect of Britain’s relationship with 



	 3	

India: covert or unattributable propaganda conducted by the Foreign Office’s 

Information Research Department (IRD). 2  It specifically examines the 1960s: a 

period between the outbreak of the Sino-Indian border war in 1962, and the Indian 

general election of 1967, when IRD operations peaked.  

In 1962, an ill-prepared and under resourced Indian government welcomed British 

support in an information war waged against Communist China. However, 

cooperation between London and New Delhi in the propaganda field quickly 

evaporated. British information officers attempted to work with Indian officials to 

address concerns that China’s propagandists were outmanoeuvring New Delhi, but 

policy implementation on the ground was often muddled and ineffective. It lacked 

strategic coherence and cut across the grain of an Indian prohibition on propaganda 

operations directed against the Soviet Union. From the late 1950s, an increase in 

tension between Moscow and Beijing, which would culminate in the Sino-Soviet 

split, provided New Delhi with a powerful strategic rationale for courting the USSR’s 

favour. The British Government’s position that Soviet propaganda represented the 

greater long-term threat to India, led to a diminution in the UK information effort 

expended on China, and to New Delhi feeling unsupported. In this policy context, the 

British found it difficult to implement a coherent and integrated propaganda 

campaign in India. 

Between 1954 and 1962, a long-simmering border dispute between India and 

China saw bilateral relations deteriorate from a position of peaceful co-existence and 

mutual amity to a state of open hostility and war. Propaganda became an important 

element in the Sino-Indian conflict, and New Delhi’s passive and reactive 

information policy saw India flounder in a battle for hearts and minds. In Whitehall, 

British officials judged that their Indian colleagues failed to fully comprehend the 



	 4	

power of propaganda as an instrument of warfare. As we shall see, the 

Commonwealth Relations Office (CRO), which oversaw British policy in South Asia, 

and the Foreign Office (FO), which supervised covert information operations, 

responded to the Sino-Indian War by intensifying the United Kingdom’s propaganda 

effort in the subcontinent. 3  Britain’s propagandists provided expert advice and 

material support to the Indian government. However, London’s plans to exploit the 

Sino-Indian border war to discredit Soviet as well as Chinese communism in South 

Asia met strong local resistance.  

This article explores three themes. Primarily, it offers the first detailed archival 

account of work undertaken by the Information Research Department in India. The 

new evidence presented demonstrates that, as during other campaigns mounted to 

counter political ideology overseas, British authorities sanctioned illegal and high-

risk operations to undermine local communist support. In doing so, this article 

situates the IRD both within its broader Whitehall context and in relation to political 

activity conducted in India. Regarding the former, it advances the argument that 

impetus for controversial British operations was not confined to London and upper 

echelons of the so-called secret state. Stimulus for covert propaganda also came from 

British outposts abroad and the diplomats tasked with upholding the United 

Kingdom’s interests. With regard to the latter theme, it broadens existing 

understandings of British psychological operations in India by revealing the hidden 

hand of the IRD. 

Secondly, this article seeks to examine British conceptualisations of propaganda 

within former colonial territories, and unattributable propaganda more specifically. It 

advances existing understandings of the IRD beyond its role in an East-West binary. 

Comparatively little attention has been given to the Department’s impact inside an 



	 5	

expanding community of non-aligned nations during an era of decolonization. There 

has been some excellent scholarship published on the IRD’s foreign and domestic 

activity.4 Comparatively little attention, however, has been given to IRD operations 

overseas within former British colonial possessions. Carruthers, and Lashmar and 

Oliver, have undertaken path-breaking studies examining IRD interventions in 

Indonesia, Cyprus, and Northern Ireland. However, these have been framed 

predominantly in a counter-insurgency context.5 North American scholars, including 

Eric Pullin and Jason Parker, have interrogated the work of the United States’ Cold 

War propaganda agencies in South Asia. 6  This article breaks new ground by 

demonstrating the place of British information strategy in the subcontinent during the 

early years of the Cold War, thereby contributing a new dimension to broader studies 

of British diplomacy in India.  

Thirdly, some consideration is given to the extent to which Whitehall’s overseas 

information policy underestimated the power of local agency and exaggerated the 

impact of external influence. There is evidence that British propaganda strategy was 

predicated on a series of stereotypes about leadership and organisational attributes in 

Indian society, and overstated the effectiveness of local elites as agents of British 

influence. Diplomatic historians have utilised state archives to advance broad 

strategic explanations for the formulation and implementation of national interests. 

However, such archives also lend support to arguments presented most prominently 

in Edward Said’s Orientalism, that the West fashioned a broadly negative image of 

the East as a counterpoint to positive conceptions of Occidental values.7 This article 

suggests that Britain officials demonstrated orientalist traits in formulating their 

approach to unattributable propaganda in South Asia. More work is needed to fully 

substantiate the case that orientalism shaped British propaganda policy in the 



	 6	

subcontinent. Nonetheless, prominent British officials were predisposed to ‘save’ the 

‘vast, immature and half-educated’ Indian intelligentsia from the kind of ‘woolly 

minded’ thinking that constituted ‘easy prey’ for communist propaganda.8 Indians 

saw matters rather differently. 

 

I. 

 

In a bureaucratic or political framework, propaganda assumes three principal forms: 

white, grey, and black. White propaganda is undertaken openly with State support 

apparent and declared. It seldom incorporates material obtained from covert 

intelligence sources. The negative and manipulative associations attached to the term 

‘propaganda’ meant that it was invariably presented by official British agencies as 

publicity work. This propaganda represented the mainstay of the propaganda effort 

undertaken in India by the British Information Service (BIS) and the British Council. 

Keeping India out of the communist-bloc represented a ‘cardinal point’ of post-war 

British foreign policy. In pursuit of this objective, overt British information agencies 

in the subcontinent, as one prominent British high commissioner in India, Sir 

Archibald Nye, underlined, came to represent ‘the spearhead of our [Britain’s] attack 

on Communism.’9  

Throughout Asia, the IRD maintained close co-operation with overt British 

information organisations. In large part, this intimate relationship was driven by an 

acceptance inside IRD that the impact of its anti-communist material would be 

maximised only if it were juxtaposed with pro-Western publicity work undertaken by 

BIS and the British Council. In November 1951, the Cabinet Overseas Information 

Committee noted, ‘…experience shows that negative propaganda fails largely of [sic] 



	 7	

its effect unless it is accompanied by at least as great a volume of positive material, 

that is to say, material showing what is going on in the Western democracies and 

what hopes their example offers to the world.’14  

In India, successive directors of the BIS, beginning with W. F. King in the early 

1950s, cultivated strong and effective liaison arrangements with IRD colleagues.16 

Equally, having worked hard to establish its reputation as an organisation 

‘remarkably free of the propaganda stigma which attaches to certain other foreign 

information agencies’, and the United States Information Agency, in particular, the 

BIS determined not to compromise its effectiveness by becoming openly associated 

with ‘blatant, overt, or covert anti-Communist propaganda activity.’ The BIS was 

prepared to make ‘effective and discreet use’ of the IRD’s services. It was also 

painfully aware of the risks that working with the IRD entailed. ‘One false move,’ 

British officials acknowledged, ‘could undo the work of years.’17 

Grey and black propaganda is more covert and opaque. In both instances, 

government involvement is elided. Use of grey propaganda, which constituted the 

mainstay of IRD activity in India, focuses on the dissemination of unattributable 

information. This was often derived from ‘open sources’, or publicly available 

information harvested from newspapers, journals, books, and the broadcast media on 

both sides of the Iron Curtain. Such propaganda was largely factual, although 

carefully crafted to promote a specific political agenda. It frequently manifested in 

government officials co-opting journalists and publishers to replay favourable 

material.  

British propaganda work in South Asia was rooted in well-established imperial 

traditions that under the Raj had seen colonial officials cultivate the support of 

opinion formers. As scholars such as Chandrika Kaul have demonstrated, the 



	 8	

maintenance of British rule in India hinged on securing and retaining the support of 

local partners which, in turn, necessitated employing a pliant Anglo-Indian press to 

extoll the merits of empire and dampen nationalist sentiment. 18  The British 

discovered, however, that the power of the media does not correspond directly to the 

power of the message. From the 1930s, a nationalist press in the subcontinent that 

promoted a compelling narrative of swaraj, or independence, began to override the 

power of state propaganda.19 Three decades later, British officials would encounter 

similar resistance when asking sceptical Indians to prioritise considerations of Cold 

War ideology over more immediate and pressing matters of national security.  

Black propaganda, which involves influencing a target audience by means of 

deception or disinformation, is more complex and contentious, and carries a greater 

risk of ‘blowback’, or unintended and negative results. It is employed far less often 

than the white or grey varieties. At times, the IRD was involved in all three shades of 

propaganda in the Indian subcontinent. The focus of this article, however, is on the 

grey type that accounted for the majority of the time and effort invested by the 

Information Research Department in Cold War India. 

 

II. 

 

Before examining IRD activity in the subcontinent, it is necessary to consider the 

wider political context in which a Foreign Office department concerned with 

combating Cold War communist propaganda came to be employed in non-aligned 

India. The Information Research Department was established at the end of February 

1948, principally to counteract the siren call of communism amongst post-war 

western European states struggling to impose a degree of social and economic 



	 9	

cohesion. At an early stage, it was envisaged that IRD’s work would grow to 

encompass a wider geographical remit, and ‘require special application in the Middle 

East and Far Eastern countries.’21 Drawing some of its funds from the Secret Vote, or 

intelligence and secret services budget, under the leadership of Ralph Murray, who 

had served in the Political Warfare Executive during the Second World War, the IRD 

rapidly built-up a broad network of contacts, or clients, amongst politicians, 

government officials, journalists, and trade unionists, both at home and abroad.  

The IRD’s terms of reference expanded considerably during the 1950s, and came 

to include operations directed at an extensive range of threats to Britain’s strategic 

interests. At times, the Department was tasked with undermining pan-Arab 

nationalism, and put to work disrupting troublesome political regimes overseas, 

including that of President Sukarno in Indonesia.22 Regional information offices were 

established in the Middle East and Asia, and set to work harmonizing British covert 

propaganda. At its zenith, in the mid-1960s, the IRD’s London headquarters 

employed over 350 staff in geographical sections covering South East Asia, China, 

Africa, the Middle East, Latin America, and the Soviet Union.23  

Within India, the IRD benefited from residual British information networks that 

had remained active until the very end of colonial rule in 1947. During the Second 

World War, the British mounted extensive covert propaganda operations in the 

subcontinent. Notably, the Viceroy of India, the Marquess of Linlithgow, utilised the 

Special Operations Executive (SOE), a clandestine warfare unit formed in 1940, in an 

effort to dampen nationalist sentiment, chiefly by placing unattributable articles 

supportive of Britain and the Allied war effort in vernacular newspapers.24 Once the 

British had hauled down the Union Jack and departed from South Asia, India 

continued to matter in the corridors of Whitehall. Not least, in an era of European 



	 10	

decolonisation, the British government valued India’s status as a prominent and 

moderating influence within the Afro-Asian Non-Aligned Movement.  

Equally, the latent economic and military potential of India’s hundreds-of-millions 

of citizens was seen as a valuable Cold War prize. As the world’s largest democracy, 

India was viewed in London as an indispensable bulwark against the expansion of 

communism in Asia. After October 1949, India’s currency as a beacon of Asian 

democracy increased substantially, when Mao Zedong’s communists defeated their 

nationalist opponents and proclaimed the People’s Republic of China (PRC). At the 

time, one British official in India emphasised that, ‘there are two Capitals in the East 

which are assuming more and more importance, namely Peking and New Delhi, as 

here are to be found the governments who between them control the destinies of 

almost two-thirds of the total Asian population.’25  

British anxiety at the external communist threat posed to India by the emergence 

of the PRC, was matched by concern at the nation’s vulnerability to internal 

communist subversion. In 1948, the Communist Party of India (CPI) launched an 

armed insurgency centred on Telegana, in the south of the country. The Indian Army 

and the nation’s security services managed to suppress the insurrection, which 

claimed over two thousand lives. By February 1950, India’s communists had 

abandoned political violence and shifted to a strategy of seeking power through the 

ballot box.29 Over the following decade, the left-leaning Congress Party of India’s 

premier, Jawaharlal Nehru, dominated national politics. It was a rejuvenated CPI, 

however, that emerged as the Congress Party’s principal electoral rival. A strong 

party organisation, ideological cachet amongst India’s intelligentsia, and a generally 

left-of-centre political climate inside the subcontinent, all combined to make the 

Communists appear respectable and electable. In 1957, the communist share of the 



	 11	

vote in that year’s Indian general election peaked at 9 per cent. More significantly, 

electors in the southern Indian state of Kerala became the first anywhere in the world 

to freely return a communist administration.30  

Concurrently, the Indian government’s decision to reinforce national security and 

boost economic development through closer and more constructive relations with its 

Chinese and Soviet neighbours, unsettled Whitehall. In October 1954, a state visit 

paid by Nehru to China paved the way for a Sino-Indian Treaty on Trade and 

Intercourse with Tibet, which incorporated the Panch Sheel, or Five Principles of 

Peaceful Co-existence. This committed India and China to uphold policies of mutual 

non-aggression; to respect each other’s sovereignty and territorial integrity; to eschew 

interference in each other’s domestic affairs; and, to pursue policies of peaceful 

coexistence. The treaty was also notable as the instrument under which India 

formally relinquished its ancient claim to special rights and privileges in Tibet.33 

 The flowering of Sino-Indian relations that followed, brought with it an increase 

in the amount and variety of Communist Chinese literature circulating in India. In 

March 1955, one BIS report grumbled that Indians appeared to be entirely 

unconcerned at the influx of communist propaganda entering the country across their 

northern border. ‘There continues to be wide and enthusiastic reception for Chinese 

propaganda [in India] even at the highest levels,’ one exasperated BIS officer 

observed, ‘and a great deal more at the lower.’34 Chinese propaganda was deemed 

‘particularly effective’ by the British, as it focused on communist successes in 

combating problems all too familiar to most Indians, and chiefly those surrounding 

agrarian reform, endemic poverty, and petty corruption. Moreover, BIS analysis 

concluded that Chinese communist propaganda retained currency, and was ‘widely 

acceptable’ to Indians, because it originated from a nation that was ‘held up as the 



	 12	

spearhead of Asian resurgence.’ Beijing’s propagandists were considered equally 

adept at ‘deliberately exploiting’ racial themes that touched on raw nerves in India, 

and which cast Britain and the United States in particular, as exploitative agents of 

“white imperialism.”35  

It was the inroads being made by Soviet propaganda in India, however, that 

proved of paramount concern in London. In 1955, an exchange of state visits between 

Nehru and the Soviet premier, Nikita Khrushchev, invigorated New Delhi’s 

previously moribund relationship with Moscow. Soviet economic aid to India 

boomed. Politically, the Soviets garnered Indian goodwill by throwing their weight 

behind New Delhi’s position on the disputed state of Kashmir within the UN Security 

Council. In the cultural sphere, Soviet film festivals became a regular feature of 

Indian life; troupes of travelling Russian entertainers cross-crossed the country; the 

TASS news agency set up shop in Delhi; and heavily subsidised Soviet literature 

featured prominently on the shelves of Indian bookstores.36  

Prominent Indians sympathetic to the West, such as the socialist turned 

conservative politician, Minocher Rustom ‘Minoo’ Masani, chastised Britain and the 

United States for doing ‘pathetically little’ to counter a proliferation of ‘fantastically 

cheap’ Soviet publications being ‘sold at every [Indian] street corner.’ In a single 

year, Masani noted, the Soviet People’s Publishing House, which had opened an 

office in Bombay, in western India, sold 300,000 discounted copies of the Life of 

Joseph Stalin. Prohibitively expensive British or American books on liberal political 

themes, such as Arthur Schlesinger’s Vital Center, struggled to run up Indian sales in 

excess of three figures. ‘The Soviet Government,’ Masani warned an American 

audience during a speech in Detroit, ‘is spending millions of rubles in India today to 

try and get the mind of the people on their side.’38 



	 13	

British officials in India attributed the success enjoyed by Soviet propaganda 

operations less to the inadequacies of local Western information activity, and more to 

New Delhi’s supposed lassitude in confronting an insidious communist pincer 

movement that targeted the nation’s social system from above and below. Faced with 

what the British considered to be a clear and present danger to state sovereignty, 

Indian officials were lambasted in Whitehall as evidencing a troublingly complacent 

and apathetic attitude to communism. Back in 1948, Alec Symon, Britain’s deputy 

high commissioner, had lamented that India’s intelligence chief,  Tirupattur 

Gangadharam Sanjevi, ‘seems to regard the [Communist] movement as purely 

internal nuisance to be classed with any other political body in India and he shows no 

signs of regarding Communism as an international conspiracy aimed at Sovietization 

of Asia and the World.’40 A decade later, Whitehall remained perplexed at the Indian 

government’s benign view of Soviet foreign policy.  

The British conceded that, in fairness, Nehru’s administrations had taken a firm 

line with the CPI, arresting Indian communists suspected of inciting civil disorder or 

engaging in political agitation. Externally directed communist subversion, however, 

seemed of little concern to India’s national leadership. Indeed, it was the Pandora’s 

box of communalism, and the risk that religious tensions might fracture Indian unity, 

that preoccupied Nehru. ‘The danger to India ... is not communism,’ the Indian 

premier was fond of reminding his civil servants. ‘It is Hindu right-wing 

communalism.’41 In such circumstances, British policymakers deemed it to be self-

evident that London not only had a clear interest, but also an obligation, to save India 

from communism.  

 

 



	 14	

III. 

 

The IRD operation in India reached its zenith in the 1960s. As early as 1948, 

however, Christopher Mayhew, Under Secretary of State at the Foreign Office, and a 

leading figure in the IRD’s creation, had begun working with colleagues in the 

Commonwealth Relations Office to strengthen the dissemination of unattributable 

anti-communist propaganda across South Asia.45 By the following year, the CRO had 

established effective mechanisms for forwarding IRD material on to the British High 

Commission in New Delhi and, in return, furnishing the IRD with intelligence on 

local communist publications. Senior British officials, including the high 

commissioner, Archibald Nye, found a ready market for the IRD’s anti-communist 

product among Indian colleagues. Haravu Venkatanarasimha Varadaraja Iengar, the 

Indian government’s Home Secretary, and the senior civil servant responsible for 

internal security, proved to be an avid consumer of IRD literature. 46  A former 

stalwart of the pre-independence British colonial administration, Iengar was 

categorised by Nye as ‘one of the ablest and most effective’ operatives in Nehru’s 

government and, more importantly, staunchly anti-communist.47 

It was British diplomats on the ground in India, Nye included, and not Whitehall 

Mandarins back at home, that cracked the propaganda whip hardest. In May 1951, the 

disgruntled high commissioner found cause to gripe to the CRO at the inadequate 

support his mission had received in the communist counter propaganda field. It had 

been over a year, Nye protested, since his staff had asked for IRD material targeted at 

India’s students and ‘semi-educated classes.’ Since then, Nye complained to Percival 

Liesching, Permanent Under-Secretary at the CRO, he had been fobbed off with 

assurances that ‘the matter [was] under consideration’ and that London was ‘hoping 



	 15	

to get something out soon.’ Underlining his concern in a separate missive dispatched 

to Patrick Gordon-Walker, Secretary of State for Commonwealth Relations, Nye 

stated bluntly that, ‘half-hearted measures [in India] are…a waste of time and it is 

essential that the whole anti-Communist publicity campaign should be systematized 

and carried out with drive and energy if worth-while results are to be obtained.’ 48 

In London, the High Commissioner’s warning hit home. The CRO made sure that 

Nye’s successors, Alexander Clutterbuck and Malcolm MacDonald, benefited from 

the establishment of more direct lines of communication with the IRD. In 

consequence, the volume of IRD literature reaching India increased substantially 

during the 1950s, and began to reach ever-wider circles of ‘friendly’ British contacts 

within Nehru’s government; the ruling Congress party; the armed forces; the press; 

and academia.49 Not all IRD material dispatched to New Delhi hit the right note with 

its Indian audience. Much of IRD output that arrived in the subcontinent was of a 

generic anti-communist type, or based on examples of communist repression and 

tyranny drawn from Eastern Europe. Unsurprisingly, this proved of limited interest to 

Indian ‘customers’. IRD articles decrying the persecution of the Roman Catholic 

Church in Bulgaria, for example, vexed local British information staff. ‘Even the 

ablest Information Officer,’ the CRO was reminded, ‘cannot succeed in making a 

vital issue [of Bulgarian Catholicism] amongst his Indian contacts.’ 50  The 

propaganda offensive in India, Whitehall was chided, would benefit were IRD to cast 

‘a rather more critical and selective eye’ over the suitability of the publications it sent 

east of Suez.51 

The IRD responded to criticism from British information officers in the field, and 

quickly replaced the short, well-documented, and utilitarian briefing notes, or Basic 

Papers, that it sent to India, with a more appropriate range of materials designed to 



	 16	

pique the interest of local opinion formers. The Interpreter, a monthly publication, 

aimed at national elites, proved especially popular with Indian contacts. It was 

offered to senior Indian government officials on the pretext that it was a British 

foreign service document, and that recipients would be privy to inside information 

not usually shared outside Whitehall. Notable for its tight prose and methodical anti-

Communist analysis, the Interpreter featured an introduction not dissimilar to that of 

a broadsheet leader. Derived from the Interpreter, Asian Analyst proved another 

favourite with the IRD’s Indian clients. It focused specifically on developments 

inside China, on Soviet and Chinese foreign policy, and the insidious actions of 

communist parties across Asia. The stable of IRD publications in India also came to 

include the Digest series. This pulled together short, punchy anti-communist stories 

that were readily quotable, and appeared sufficiently topical to pass as news.52 In 

keeping with its status as a covert organisation, none of the IRD’s output carried a 

publisher’s imprint or was attributed to the British government. 

Refinements made to IRD output reaped immediate dividends in India. Notably, 

British  diplomats pulled off a significant coup by adding Bhola Nath Mullik to the 

distribution list for IRD material. In July 1950, Mullik had replaced Sanjevi as the 

head of India’s intelligence agency, the Intelligence Bureau (IB). India’s spy chief 

proved to be an avid consumer of IRD product, and received personal copies of the 

Interpreter, Asian Analyst, Digest, and Trends in Communist Propaganda.53 Mullik 

was regarded as a particularly important asset by the IRD on account of his close 

personal relationship with Nehru, and his willingness to provide feedback on the type 

of propaganda material likely to resonate inside the Indian government. One British 

official noted that in developing counter-propaganda for Indian audiences, he had 

come to ‘think of the D.I.B. [Mullick] being the perfect point d’appui.’ 54 



	 17	

Unattributable research papers produced by the IRD and the Foreign Office Research 

Department (FORD) were even channelled through India’s Intelligence Bureau to 

other Indian government departments, in a process that enhanced the materials 

credibility immeasurably and further masked its British origin. ‘There is evidence,’ 

British officials crowed, ‘that much of this [IRD literature] is read by Mr Nehru 

himself. By Sir N.R. Pillai [Secretary General of the Ministry of External Affairs 

(MEA) and Cabinet Secretary] and by the Home Secretary (Mr Pai).’55  

Moreover, the connection formed between the IRD and India’s intelligence service 

delivered benefits beyond government. The Intelligence Bureau assisted the British in 

placing a steady flow of unattributable anti-communist material produced by the IRD 

in mainstream Indian newspapers.57 More broadly, as the 1950s came to a close, the 

British information officials in India expressed satisfaction that, ‘we have in fact been 

making good use vis-a-vis Indian officials, including Mullik, of the [IRD] material on 

this subject which has reached us…’ Whether such material was being digested by 

Nehru and his cabinet, and what effect, if any, it might have had on the Indian 

leaderships attitudes to the Soviet Union, and the danger posed by communist 

subversion, was, British officials conceded, ‘much harder to say.’58 

 

 

 

 

 

IV. 

 



	 18	

In the late summer of 1960, a change of British leadership in India, that saw Sir Paul 

Gore-Booth arrive in New Delhi as UK high commissioner, had a transformative 

effect on IRD operations in the subcontinent. On arriving in the Indian capital, Gore-

Booth was immediately struck by the ubiquity of Soviet propaganda, and quickly 

concluded that the IRD should be employed more aggressively to counter communist 

information activity.67 Wasting no time, in September, the new high commissioner 

asked the IRD to send one of its officers out to India to review Britain’s counter-

propaganda operation. Between March and April 1961, Josephine O’Connor Howe, 

who had earned a formidable reputation within the IRD for efficiency and directness, 

set to work on a root and branch assessment of the Department’s activity.68  

When O’Connor Howe’s report landed on Gore-Booth’s desk, it identified the 

British propaganda problem in India as one of weak and ineffective co-ordination 

between information agencies. Specifically, the covert anti-communist activity 

undertaken by the IRD, and the overt and ‘positive’ output celebrating liberal 

democracy and free enterprise that underpinned BIS’ work, were deemed to be 

insufficiently integrated and complementary. To rectify matters, O’Connor-Howe 

argued for the deployment of a permanent IRD officer to work alongside BIS 

colleagues in New Delhi.71 The IRD had been exploring ways of stationing ‘field 

officers’ overseas for some time. An escalation in Cold War tension at the beginning 

of the decade, following clashes between the Soviet Union and the United States over 

a range of issues from Cuba to Berlin, saw the IRD’s role in combatting communist 

subversion acquire renewed currency in Whitehall. The Department’s funding 

increased. It recruited additional staff. And, for the first time, the IRD found itself in 

a position to place its officers in British diplomatic missions overseas.72  



	 19	

By the end of 1962, twenty-five IRD field officers had been posted abroad. Their 

remit was to report on local communist activity; procure examples of communist 

propaganda; distribute IRD literature; and cultivate contacts willing to receive and 

disseminate IRD product. Two years later, the Department had over fifty staff serving 

across the globe.73 India’s status as a British foreign policy priority, allied to Gore-

Booth’s push for a more active IRD role in the subcontinent, ensured that New Delhi 

was placed at the forefront of the field officer initiative. In January 1962, Peter Joy, 

the first IRD officer posted to India, arrived in South Asia.  

Operating covertly, and without the knowledge of the Indian government, 

ostensibly Joy’s role was that of a publications officer in the BIS.74 Initially, he 

struggled to expand the IRD’s network of local contacts. Reluctant to compromise 

India’s policy of Cold War non-alignment, and anxious to retain Soviet economic and 

political support, many officials in Nehru’s government shied away from 

involvement in overtly anti-communist activity that was likely to antagonise 

Moscow. With the assistance of British information staff based in Bombay, Calcutta, 

and Madras, Joy embarked upon the ‘slow and laborious’ task of recruiting Indians to 

disseminate unattributable IRD material on a confidential basis. By the late summer 

of 1962, following months of hard work, he had acquired 60 Indian contacts, each of 

which was graded in terms of their individual influence and reliability.75 

In October, the IRD’s luck in India changed decisively for the better. That month, 

a border dispute between India and China that had smouldered since the end of the 

previous decade, erupted into open hostilities. The brief and bloody Sino-Indian 

border war saw India suffer a humiliating military defeat at the hands of its 

communist neighbour.76 In Whitehall, British officials were as disconcerted at the 

ease with which China managed to outflank India in propaganda terms, as they were 



	 20	

with events on the battlefield. The ‘absolute consistency’ with which Beijing 

presented itself to international audiences as a victim of Indian aggression, one 

Foreign Office official observed, contrasted unfavourably with New Delhi’s 

‘wavering and often self-contradictory’ performance in the publicity sphere.77  

The British Information Service expressed grudging admiration for the manner in 

which Radio Peking’s English Service had shown itself to be ‘highly skilled’ in 

selectively quoting from the public statements of Indian leaders to portray its 

adversary as a belligerent warmonger. In a media operation that the BIS noted had 

‘“out-Goebbels Goebbels”’, Chinese state radio utilised the services of an Irishman 

‘slightly reminiscent of Lord Haw Haw’, who returned to the theme of Indian 

aggression, ‘so repetitively that something must certainly stick in the minds of 

Asian/African listeners, if not of other peoples also.’78 The British were especially 

concerned at the lack of sympathy and understanding that India had garnered in the 

developing world following the onset of the Sino-Indian border war. An apparent 

indifference to India’s plight amongst the nations of Africa and Asia was attributed, 

in part, to the imperious manner in which Nehru’s governments had conducted much 

of their diplomacy since 1947. Gore-Booth suggested that the border war had 

demonstrated to Indians that, ‘if you want goodwill from people in critical moments, 

you must not spend the rest of your time either ignoring them or loftily criticising the 

management of their affairs.’79  

The scale of India’s military reversal at the hands of the Chinese served to amplify 

a disposition amongst Britain’s foreign service officers and propagandists, at home 

and abroad, to deny agency to their Indian colleagues, and to disparage the Indian 

government’s association with non-alignment and non-violence. British officials 

invariably portrayed their Indian counterparts as weak, naïve, and passive victims, 



	 21	

who required external direction to function effectively. Indeed, the paternalistic 

language and imperious tone employed by British diplomats at the time of the Sino-

Indian War offers evidence in support of Said’s critique of Orientalism. Whitehall’s 

missions across the globe took a perverse sense of pleasure in India’s predicament. 

Behind closed doors, British expressions of schadenfreude were couched in language 

that betrayed a thinly veiled sense of condescension towards, ‘the inadequate public 

presentation… of the Indian case in regard to the frontier dispute with China.’80 

At the very top of the British government, the Conservative prime minister, Harold 

Macmillan, reflected acidly that having suffered ‘a bit of a Dunkirk’ at the hands of 

China and been exposed to the harsh realities of power-politics, Nehru had assumed 

a, ‘different tone from that [previously] adopted by the protagonist of non-resistance 

and “non-alignment.” India’s leader, the British premier observed caustically, 

appeared to have undergone a transformation from ‘an imitation of George Lansbury 

into a parody of Churchill.’81 With obvious distaste, Macmillan confided to American 

officials that the Sino-Indian war would compel his government to assist, ‘people 

[Indians] who for 12 years or more have attacked us ... like a camel looking down his 

nose at you’.82 Macmillan’s attitude was replicated across Whitehall. Having been 

recalled to London for talks in the wake of the border clash, Ronald Belcher, 

Britain’s deputy high commissioner in India, returned to the subcontinent with, ‘the 

impression ... of everyone’s disliking and distrusting India – to such a degree that it 

seemed there was a danger of emotion being allowed more hand than reason in 

swaying our policies’. Belcher’s discomfort at the level of anti-Indian sentiment in 

London was such, that he felt compelled to remind the CRO that ‘the present 

Government of India’s undoubtedly irritating characteristics of stubbornness and 

ungratefulness’ ought not obscure the fact that Britain should offer India support 



	 22	

‘because it is in our own interest to do it.’83 

Further afield, British representatives in Africa and Asia proved to be equally 

critical of India. In Mali, in West Africa, the British ambassador, Martin Le Quesne, 

expressed exasperation at the degree to which local Indian officials had meekly 

surrendered the propaganda initiative to China. Le Quesne advised Whitehall that the 

response of Indian envoys in Africa to the border conflict was ‘wet’ and defeatist. 

The Indian ambassador to Ghana, London was informed, ‘agree[d] wholeheartedly 

that the Indians had failed to play the good cards in their hand and had let the Chinese 

take all the tricks, but seemed to regard this as being the natural order of things. One 

of those unfortunate facts of life about which nothing could be done.’ 84  British 

representatives in Asia were equally critical in their assessments of India’s 

performance in the information arena. In Indonesia, the British embassy in Djakarta 

reported that India’s ambassador, Apa Pant, was ‘almost at his wits’ end’ in trying to 

counter Indonesians’ willingness to accept China’s version of the border war. ‘Seen 

from here,’ the Djakarta embassy judged, ‘the Chinese have carried out an entirely 

successful propaganda exercise designed to fog and bemuse uninformed and semi-

informed opinion. Their official statement at the outset of the fighting were almost 

automatically taken at face value here and the first impression thus created has not 

been weakened seriously by anything said or done by the Indians since.’85  

Exasperated by India’s ineffectual attempts at influencing global opinion, the 

Foreign Office concluded starkly that, ‘the Chinese are much better at propaganda 

than the Indian…’ The Nehru government’s mishandling of the information 

dimension of the Sino-Indian war, as much as the military calamity that it came to 

represent, was taken as validation by British officials that Indians more generally 

were unsuited and ill-equipped to manage a modern conflict in which propaganda and 



	 23	

psychological warfare capabilities were of critical importance. In simple terms, the 

British reasoned that New Delhi did, ‘not know how to put their case across … and it 

looks as if it is going to take them a long time to learn how to do it.’ 86 The 

organisation and operational effectiveness of India’s publicity and information 

machinery certainly left much to be desired. Yet, Britain’s approach to the Sino-

Indian war in general, and India’s information performance more specifically, was 

also undoubtedly informed by paternalist sentiment. Put simply, the British viewed 

their former Indian colony as a more passive and less dynamic nation than 

Communist China. Earlier in 1962, when referencing disparities in the relative 

economic performance of the two states, one Foreign Office official articulated a 

criticism of India that was aired all too frequently in the corridors of Whitehall. The 

road to modernity depended above all, the British argument went, on mobilizing the 

will and energy of the people, and whilst ‘that upsurge of will and energy is certainly 

manifest in China: it does not yet seem to be very evident in India.’87 

Harold Macmillan’s government accepted that extending some form of British 

support to India in its conflict with China, whatever Whitehall’s distaste for Nehru’s 

foreign policymaking, was politically unavoidable. The British cabinet nevertheless 

bridled at committing its limited national economic and military resources to defend 

India. Strategically overextended prior to the onset of Sino-Indian hostilities, Britain 

recoiled from the prospect of becoming enmeshed in a shooting war with China that 

threatened disaster for its international interests and, above all, those in Hong Kong. 

Furnishing India with expertise and advice in the information realm offered London a 

means to assist New Delhi at little cost and minimal risk. 88  Accordingly, when 

meeting with Nehru in November 1962, Duncan Sandys, Macmillan’s Secretary of 

State for Commonwealth Relations, emphasised Britain’s willingness ‘to help the 



	 24	

Indians in every way in the presentation of their case [on the border war].’ Noting 

that the UK had ‘a considerably developed network of Information Services’, Sandys 

confirmed to the Indian premier that London would ‘be very glad’ to work with his 

government in countering Chinese propaganda.89   

In offering India the benefit of British expertise in counter-propaganda operations, 

Sandys was pushing against an open door. The Sino-Indian conflict found Indian 

government ministries, journalists, and research centres, clamouring for material on 

the inequities of Communist China, which Peter Joy and the IRD were only too 

willing to supply. As a first step, a newly formulated Indian government committee 

for ‘War Information and Counter-Propaganda’, that included representation from the 

IB, MEA, All-India Radio, and the Press Information Bureau, requested assistance 

from the BIS, which continued to act as cover for the IRD’s undeclared operations in 

India. Extra copies of the IRD’s stock publications on Chinese communism, 

including China Topics and China Records, were rushed out to the subcontinent to 

meet a welcome surge in Indian demand. A special supplement of the Asian Analyst 

was produced that addressed purported Chinese treachery in respect of the border 

conflict. A direct airmail service was established between the IRD’s London office 

and the High Commission in New Delhi. This allowed the IRD to supply its Indian 

contacts with timely extracts from anti-Indian and pro-Chinese public statements 

made by communist leaders and their governments. The airmail service was also 

utilised to feed Nehru’s administration with copies of disparaging quotations 

attributed to Chinese officials in which the Indian premier and members of his 

cabinet were the subject of personal abuse. In fact, such slanderous material 

originated with MI6, Britain’s foreign intelligence service, who passed it on to news 



	 25	

agencies in the Far East that were covertly funded by London, in a classic black 

propaganda operation.90 

As 1962 drew to a close, the Indian government provided Britain’s propagandists 

with a green light to pass on as much anti-Chinese material as they could to ‘the 

appropriate official [Indian government] bodies – and indeed to non-official 

organisations if we [Britain] wished.’ The sole limitation placed by Indian officials 

upon an unprecedented invitation extended to British colleagues to disseminate 

counter-propaganda material inside and outside government channels, was that such 

work remain confined, ‘to China and Chinese activities in view of the continued 

official ban on propaganda against the Soviet Union or Communism as such.’91 

Nehru’s government had no interest in exploiting the Sino-Indian war to turn Indians 

against communism more broadly. Having become embroiled in an enervating 

conflict with one of its communist neighbours, New Delhi was resolute in its 

determination to avoid antagonising another.92    

Indeed, from the end of the 1950s, Soviet reluctance to censure New Delhi, as 

India’s relations with Beijing turned increasingly sour, acted as a catalyst for the 

Sino-Soviet schism, and provided Nehru’s government with ample reason to cultivate 

Moscow’s goodwill. A bitter rancour developed tween the Soviet Union and the PRC 

over the latter’s management of its relationship with India, in the wake of unrest in 

Tibet, armed clashes between Indian and Chinese border guards, and the flight of the 

Dalai Lama to the subcontinent. In turn, the Sino-Indian dispute was transformed into 

a vehicle for the expression of broader differences between Moscow and Beijing over 

how the Cold War should be waged. Barbed exchanges between Soviet and Chinese 

officials over the merits of peaceful co-existence and how best to advance socialism 

in non-aligned India, resulted in accusations of disloyalty, opportunism and bad faith. 



	 26	

With hostile states in the form of China and Pakistan astride India’s northern, eastern, 

and western borders, the division between New Delhi’s communist neighbours suited 

its strategic interests, and provided a compelling reason for avoiding encirclement by 

courting Moscow’s favour.93  

The Indian government’s aversion to anti-Soviet propaganda aside, Peter Joy 

found reason to express cautious optimism that the border war would rebound to the 

IRD’s advantage. Principally, it seemed likely that a growth in Indian demand for 

IRD publications would continue unabated into the future. Nevertheless, Joy was 

careful to inject a note of circumspection in his reports back to London. The IRD 

officer cautioned colleagues that, in the immediate term at least, the political climate 

in the subcontinent was only receptive to counter-propaganda, ‘related to India’s 

problems [with China] and not straight anti-Communist propaganda which would not 

be acceptable in India.’ Whitehall found Joy’s assessment of the new counter-

propaganda environment in India that had been opened-up by the border war to be 

excessively pessimistic. Convinced that Indians, with appropriate guidance, could be 

cajoled to recognise the danger represented by Soviet as well as Chinese subversion, 

senior IRD officers evidenced a bullishness more redolent of colonial administrators 

than post-colonial partners. China’s actions had, it was held, presented ‘a chance of 

securing a major “break-through” for I.R.D. work in India.’94 At a minimum, it was 

anticipated that the assistance the IRD provided to New Delhi in the propaganda field 

would ‘cement our good relations with the Government of India for a long time to 

come.’95  

Under instruction from London, Joy began running a twin-track IRD operation in 

India. One strand, which was ‘virtually requested by the Indian authorities,’ saw the 

IRD support and develop the Indian government’s counter-propaganda capability in 



	 27	

respect of China. In practical terms, this encompassed work that ranged from 

providing guidance and advice to Indian colleagues on the format and content of 

programming on All India Radio, to arranging for Indian information officers to 

attend propaganda and psychological warfare courses back in the UK.96 One IRD 

radio script entitled, China’s Withdrawal Appraised, was broadcast almost verbatim 

on the AIR programme, India and the Dragon.97 The MEA’s China division went as 

far as to solicit British input on semi-classified Indian government documents 

covering the border conflict and the Sino-Soviet dispute. This development, Peter Joy 

enthused optimistically, had enabled political officers within the British high 

commission, ‘to encourage a dialogue [with Indian colleagues] on future Chinese and 

Communist bloc policy which may in time provide us with opportunities for 

influencing official thinking in this field.’98  

Some disquiet did surface within the IRD that by collaborating with the Indian 

government on counter-propaganda work directed exclusively at China, the 

shortcomings of Soviet communism would be elided. ‘To some extent,’ the IRD 

conceded, an over emphasis on China ‘…helps the Russians to do their jobs for 

them.’ Specifically, the Department worried that by directing too much British 

expertise and resources in the propaganda field on presenting China as a militant, 

aggressive, and expansionist state, ‘many Indians may be reinforced in their 

assumption that Soviet Communism is “liberal” in comparison with the Chinese 

brand.’ Persuading Indians of Beijing ill-intent was, after all, the British reasoned, 

essentially a case of ‘preaching to the converted.’ More positively, the IRD drew 

some comfort from the goodwill that Peter Joy’s efforts had generated toward Britain 

inside the Indian government. Moreover, an increase in anti-Chinese publicity in the 



	 28	

subcontinent was likely, the IRD anticipated, to have ‘replay value’ beyond India’s 

borders, and produce ‘generally anti-communist “fall-out” across Asia.99 

A second, unofficial strand of the IRD’s India operation, continued to disseminate 

counter-propaganda material aimed at the Soviet Union, and operated without the 

knowledge and approval of the Indian government. Although frustrated by the 

embargo imposed by Nehru’s administration on propaganda activity with an anti-

Soviet tinge, the IRD had little option other than to acknowledge the political 

boundaries imposed by realities on the ground. ‘Russia’s position in India excludes 

our close liaison with the Government in countering Communist subversion,’ a senior 

IRD officer acknowledged, ‘and our effort must be concerned primarily with alerting 

unofficial… opinion to the threat rather than with liaison in countering it.’100 The 

‘unofficial’ Soviet element of IRD activity in India continued to be seen by the 

Department as ‘much more important’ in the long-term than its ‘official’ Chinese 

programme. Consequently, the ‘main effort’ undertaken by Peter Joy remained 

concentrated upon the, ‘infinitely more difficult tasks of weaning Indians away from 

the idea that the Soviet Union’s dispute with China has transformed it into India’s 

“guardian angel” in the Sino-Indian dispute, and that the aims and methods of Soviet 

Communism are, in some way, different in kind from those of the Chinese.’101   

In electing to prioritize counter-propaganda operations in India that targeted the 

Soviet Union, the IRD faced an uphill task. In February 1957, having concluded that 

the previous year’s Hungarian crisis had shown its propaganda capabilities to be 

lagging behind those of the West, the Central Committee of the Soviet Presidium 

approved an expansion in the volume and reach of propaganda aimed at the 

developing world. The budget of the Soviet Ministry of Communications was 

boosted, and Radio Moscow was provided with new and more powerful transmitters 



	 29	

directed at Asia, Latin America and Africa. The quantity of Soviet literature available 

in the Indian subcontinent increased exponentially. One Soviet publication alone, the 

fortnightly magazine, Soviet Land, came to be distributed in India in fourteen 

languages, and had a circulation of 300,000 by the early 1960s.102 

The ‘formidable Communist bloc effort in the Information field’ in India came to 

encompass an ever-expanding cultural programme of Soviet films, exhibitions, and 

lectures. The India-Soviet Cultural Society (ISCUS) operated a national network of 

branches and affiliates that sponsored communist libraries and reading rooms. 

Novosti, the Soviets ‘unofficial’ press agency, opened a bureau in New Delhi. A 

second Soviet front organisation, Inter-Ads, subsidised communist newspapers and 

journals by channelling spurious advertising revenue in their direction. At the same 

time, the aftermath of the border war witnessed an increase in indigenous communist 

propaganda carried by left-wing Indian newspapers, such as Blitz, Patriot, Link and 

Mainstream, and amongst workers organisations linked to the CPI, including the All 

India Trade Union Congress.103 One Soviet intelligence officer, who served in the 

KGB residency, or station, in New Delhi, during this period, subsequently confirmed 

that in waging a propaganda war against the West, full use was made of, ‘extensive 

contacts within [Indian] political parties, among journalists and public organizations. 

All were enthusiastically brought into play.’104  

The absence of Indian government support for the IRD’s ‘unofficial’ counter-

propaganda effort directed against the Soviet Union, failed to prevent Peter Joy from 

expanding the operations scope and scale. Joy pressed ahead and established a 

network numbering some 400 Indian contacts, or ‘well placed and influential 

individuals’, who received IRD material and assisted in its dissemination.105 In 1964, 

the enterprising IRD officer forged relationships with two Indian publishers, Gopal 



	 30	

Mittal, owner of the National Academy Publishing House in New Delhi, and Ram 

Singh, a journalist on the Hindustan Times, editor of the right-wing magazine 

Thought, and manager of the Siddharta publishing group.106 Mittal and Singh went on 

to become mainstays of Britain’s counter propaganda offensive against Soviet 

communism in India. Each covertly distributed IRD literature under payment of a 

financial subsidy. Mittal’s company, in particular, printed and distributed books with 

anti-communist themes throughout the subcontinent in English, Hindi, Urdu, and 

Tamil editions, the texts of which were supplied by the IRD. Under the terms of a 

‘see-safe’ agreement, the IRD paid Mittal a subsidy that covered publication and 

distribution expenses, and ensured that his business returned a healthy profit from its 

association with Britain’s covert propagandists. The scheme, which by the spring of 

1967 had seen 70,000 books gifted to key IRD contacts, or sold at below market 

prices, cost the British taxpayer upwards of £10,000 per annum.107  

Joy subsequently expanded IRD operations in India to encompass an article 

redistribution scheme. In collaboration with Gopal Mittal, whose publishing interests 

included ownership of a prominent Urdu magazine, Tehreek, Joy arranged for IRD 

copy to be translated into a range of vernacular languages and passed on to journalists 

working at Indian newspapers and magazines. In theory, the scheme enabled the IRD 

to react quickly to breaking news, and to reach Indian audiences with topical anti-

communist material. On average, however, the scheme placed just two articles a 

month in Indian newspapers, at an annual cost of £1,500. At the time, India’s 

thousands of newspapers and periodicals had a combined circulation of 30 million 

readers.108 The meagre output of the article redistribution scheme was justified by Joy 

on the basis that the news stories it produced invariably resulted in similar copy being 



	 31	

carried by other news organisations and, as such, ‘it seems to us good value for 

money.’109 

The IRD’s inability to quantify precisely how much replay its articles received in 

the Indian media suggested, however, that the value for money argument was based 

less on cold hard facts, and more on professional wishful thinking. Less regulated 

arrangements were subsequently put in place to distribute IRD news items through 

other Indian publishers with links to local and national media, including Sagar 

Ahluwalia, editor of Young Asia Publications, and Professor A. B. Shah, of the 

Indian Committee for Cultural Freedom. The diverse web of publishing contacts 

established in India, IRD officers crowed, enabled the Department, ‘…to get the right 

article into the right paper at the right time.’110 

The perception inside Whitehall that the IRD was making headway against the 

Soviet information offensive in India, enabled Joy to lobby successfully for the 

allocation of additional counter-propaganda resources. For some time, Joy had 

complained that the IRD operation in India was over-stretched, under-resourced, and, 

in consequence, ‘dependent on a pathetically small network of reliable contacts in 

New Delhi and the [regional British] posts.’ In May 1964, gripes over the difficulties 

in making and ‘nursing’ Indian contacts in a vast country subject to an increasing 

weight of Soviet propaganda were addressed, in part, when a second IRD officer was 

posted to Delhi. Catherine Allen arrived in India as a ‘super PA’ to offer Joy much 

needed administrative support. It was as a successor to Allen, that a future head of 

MI5, Stella Rimington, was inducted into the ‘secret world’.111 Allen proved to be an 

exceptionally capable and enterprising officer. Even with additional assistance, 

however, Joy struggled with the logistical challenges of running a counter-



	 32	

propaganda programme within a nation renowned for its social, political, ethnic, 

religious, and linguistic plurality.  

Fieldtrips undertaken outside the Indian capital revealed that the IRD’s work 

missed its mark as often as it hit home. In Ranchi, in eastern India, one IRD contact, 

Sen Gupta, the editor of the local English language daily, New Republic, was 

discovered by Joy to be, ‘busily engaged in playing both the Soviet bloc off against 

the West in his own parish.’ A typical IRD contact, Gupta ran a small newspaper 

with insufficient staff or time to devote to sub-editing. As such, Gupta made more use 

of small features on topical issues supplied to him by the information department of 

the Soviet Embassy in New Delhi, and rather less of relatively long-winded and 

abstruse IRD copy. Short one-page Soviet bulletins, written in plain language, and 

focusing on basic themes calculated to attract the attention of rural readers, such as 

Soviet medical, scientific, and agricultural advances, compared favourably with the 

‘far too sophisticated’ fare offered up by the IRD.112 Reliable and effective IRD 

contacts in Indian journalism and publishing were highly prized and, as Joy rued, ‘as 

scarce as gold dust!’113 Such, contacts, however, as Gupta candidly acknowledged, 

invariably proved indifferent to the political message contained within British and 

Soviet propaganda. They were more concerned with parochial issues of style, human 

interest and, ultimately, commercial appeal. Recruiting a contact was one thing, Joy 

found to his chagrin, having them do your bidding was another and, much more 

difficult, proposition. 

In December 1964, concerns that the Soviets were stealing a march on the IRD in 

the mofussil, or areas outside the subcontinent’s major metropolitan centres, saw a 

regional dimension added to the Department’s Indian armoury. Jonathan Davidson, a 

young graduate recruited by the IRD directly from Cambridge University, was 



	 33	

despatched to Calcutta to oversee and expand counter-propaganda operations in 

eastern and southern India, hotbeds of indigenous communist activity. As with Joy, 

Davidson was not declared to the Indian government as an IRD officer, and worked 

undercover as third secretary in the political section of the British mission in 

Calcutta. Davidson’s role was that of a mobile contact maker, identifying new outlets 

for unattributable IRD material amongst politicians, journalists, publishers, and 

academics.114 His area of geographic responsibility was enormous. The young IRD 

officers remit ran from Calcutta, in the north, to Madras, a thousand miles to the 

south, and took in Bangalore, Hyderabad, and Kerala, hundreds of miles further to 

the west. Davidson would go on to have a highly distinguished career in the Foreign 

Office’s information service and, as an accomplished musician, play first flute in the 

Calcutta Symphony Orchestra.115  

On Davidson’s watch, and that of his successor, Ian Knight Smith, who arrived in 

India in March 1967, the IRD added a new tranche of Indians to its burgeoning list of 

contacts. These grew to encompass members of the opposition Praja Socialist Party, 

faculty at Calcutta University, leaders of the tea workers union in Assam, and 

influential figures in the state politics of eastern and southern India, such as P. 

Thimma Reddy, president of Andhra Pradesh Congress Party committee. As in New 

Delhi, IRD’s regional work ran to subsidizing local publishers, such as A. N. 

Nambiar and P.V. Thampy, who operated the news services, FABIANS and Indian 

Press Features. Nambiar and Thampy worked especially closely with the IRD to 

translate its copy into southern Indian languages, obscure its origin, and offer it to 

local journalists for replay in India’s myriad regional newspapers.116  

Although the diversification of its operations to cover eastern and southern India 

was viewed with satisfaction, back in London IRD management were concerned to 



	 34	

guard against any tendency to spread the Department’s limited resources too thinly 

across the subcontinent and, in doing so, sacrifice impact in search of reach. ‘IRD 

should,’ its management had concluded by 1967, ‘concentrate more than hitherto on 

the cultivation of influential Congress Ministers, M.P.’s and senior civil servants.’ 

‘We have tended,’ one IRD review of operations in India reflected critically, ‘to 

commit our armour in penny packets against peripheral targets of opportunity and at 

greater cost.’117 Or, put another way, the Department was anxious that its Indian 

operation had fallen into the trap of recruiting contacts on the basis of their 

availability, and had neglected more important but less pliant targets. Moreover, IRD 

officers in the field began to express reservations that the Indian programme risked 

becoming too insular and excessively focused on indigenous communist influence in 

the regions. ‘The local [communist] threat is very much less of a threat to British 

interests and, for that matter, to the Congress Party itself,’ one IRD officer cautioned, 

‘than that posed by the Soviet Union in particular and the Soviet bloc in general.’118 It 

appeared prudent, in Whitehall’s view, to rebalance the IRD’s work in India, and turn 

back to weakening Soviet influence at centre of Indian politics.   

 

V. 

 

As the IRD prepared to realign its operation in India, broader political developments 

in the subcontinent conspired to throw a spanner in the Department’s works. To a 

considerable degree, the IRD had benefited from a reservoir of goodwill towards 

Britain that had accumulated in India in the wake of the Sino-Indian War. As early as 

1963, however, London’s relations with New Delhi had hit a bump in the road 

following an ill-fated and unwelcome British intervention in the Kashmir dispute 



	 35	

between India and Pakistan. Worse still, the Labour government of Harold Wilson, 

which had come to power in October 1964, managed to infuriate Indians by charging 

New Delhi with unwarranted aggression during the Indo-Pakistan war of 1965. 

Towards the end of that year, the Anglophile former Indian high commissioner in 

London, Vijaya Lakshmi Pandit, lamented to British friends that, ‘It would be 

difficult to exaggerate Britain’s unpopularity in India.’ 119  In a development that 

would have seemed unthinkable only a few years before, the peace talks that 

concluded the 1965 conflict were brokered by Moscow, on Soviet soil, in the central 

Asian city of Tashkent. The Tashkent accord was widely interpreted as emblematic 

of waning British power and influence in South Asia. ‘How strange and intolerable it 

would have seemed to [Lord] Curzon’, The Times opined in January 1966, ‘that the 

affairs of the sub-continent he ruled should be taken to Tashkent to be discussed 

under the patronage of a Russian.’120  

Equally troubling for the IRD was the sudden and unexpected death during the 

Tashkent talks of India’s prime minister, Lal Bahadur Shastri, who had come to 

power on Nehru’s death, in May 1964. Nehru’s daughter, Indira Gandhi, who, unlike 

her father, had little time for, or interest in, the United Kingdom, was co-opted to 

replace Shastri. In New Delhi, officials in the High Commission soon began to refer 

to the ‘Gandhi factor’ in Indo-British relations. Troublingly, the new Indian premier 

was considered to have a considerable ‘chip on the shoulder’ when it came to Britain. 

Indeed, under the stewardship of the left-leaning Gandhi, India’s purportedly 

‘special’ relationship with Britain proved to be anything but ‘special’. With Gandhi at 

the helm, India’s diplomatic, economic, and military links with the Soviet Union 

went from strength to strength. Against a backdrop of diminishing British authority in 

South Asia, a dispirited John Freeman, who Wilson had appointed to replace Gore-



	 36	

Booth as high commissioner in India, concluded that his mission had little option 

other than to, ‘lie low for the time being and leave it to the Russians to make the 

running [in India], in the hope of gradually recovering our influence and eventually 

making a comeback later.’121 Or, as John Gordon McMinnies, who, in January 1965, 

had taken over responsibility for the IRD operation in India from Peter Joy, put 

matters, ‘It would be…quite unrealistic in the present post-Tashkent era to expect the 

Congress Government as such to peddle any material critical of the Soviet Union.’122 

In 1967, the political obstacles confronting the IRD in India multiplied. In the 

states of Bengal in eastern India, and Kerala, in the west of the country, electorates 

returned communist governments to office. Overnight, IRD contacts in the Congress 

party, that had been nurtured over many years, were cast to the margins of Indian 

politics. Worse still, allegations surfaced in the Indian communist press that external 

interference had taken place in that year’s national elections. The Indian media fed 

off reports first published in the American west-coast magazine, Ramparts, that 

exposed the CIA’s long-standing financial relationships with a number of 

international educational institutions and cultural bodies, including the Indian 

Committee for Cultural Freedom. 123  In March, CIA activity in the subcontinent 

attracted further unwelcome scrutiny when Svetlana Alliluyeva, daughter of the 

Soviet dictator, Josef Stalin, defected to the West via the US Embassy in New Delhi, 

and was spirited out of India by American intelligence officers.124  

With Indian suspicion of Western intelligence agencies running high, the principal 

IRD officer in Delhi came under suspicion as an ‘undeclared friend’, or MI6 

operative. 125  In response, Freeman ordered the IRD operation to proceed with 

‘particular caution,’ and to temporarily curtail its riskier activities. Specifically, 

Freeman instructed IRD officers to avoid seeking new Indian contacts; suspend 



	 37	

meetings with existing ‘assets’; and implement tighter security measures around the 

distribution of financial ‘incentives.’126 In rationalizing the decision taken to ‘pause’ 

IRD activity, Freeman argued that the attention that had been focused upon the CIA 

in India threatened to, ‘unearth the activities of other Western Missions and perhaps 

link these with the C.I.A. Here we [the British] should be an obvious target.’ 

Furthermore, with the advent of communist state governments eastern and western 

India, Freeman was conscious that, ‘the spread of communist influence is now likely 

to enter the field of Indian domestic politics, and... in the process, the ability of the 

State Governments to uncover—or fabricate—“foreign influences” is of course 

increased.’127 The British high commissioner’s suspicion that Western intelligence 

services faced a rough ride in the subcontinent proved well founded. In an ironic 

twist, Freeman was himself later subjected to a communist disinformation ploy 

involving a forged telegram that detailed fictitious incidents of American interference 

in India’s internal affairs.128  

 

VI. 

 

The ‘pause’ Freeman imposed on IRD work in India lasted only a matter of months. 

A progressive growth in Soviet influence in the subcontinent under the Gandhi 

government, however, underlined by the signing of an Indo-Soviet treaty of 

friendship and cooperation, in 1971, ensured that British counter-propaganda work 

remained on the back foot. In the face of calls from Whitehall for economies to be 

made in overseas spending, Freeman’s successor as high commissioner, Terence 

Garvey, questioned the need for a continued IRD presence on his staff. Towards the 

end of 1971, Garvey informed Whitehall that if financial savings had to be made in 



	 38	

India, he was prepared to dispense with the IRD, and to transfer counter-propaganda 

responsibilities to a member of the high commission’s chancery.129 In London, senior 

IRD managers fought a successful rear-guard action to retain the Department’s 

presence in India. It would be foolhardy, the IRD argued, to denude India of a 

specialist counter-subversion presence at a time when, following the outbreak of 

another Indo-Pakistan war and the emergence of the new state of Bangladesh, ‘the 

Soviet Union and China are more closely involved than ever before in the sub-

continent.’ Under new terms of reference, however, P. H. Roberts, the incumbent 

IRD representative, was compelled to undertake ‘straight’ information work 

alongside the department’s covert activities. The IRD’s regional representation in 

India was phased out.130  

By 1972, a new and slimmed down version of IRD, or IRD Mark II, came into 

being. This development reflected the consensus in London that, since its heyday in 

the 1960s, ‘the [IRD] operation had tended to get out of hand; IRD became too big, 

too diffuse and had to be drastically reorganised.’ The Department’s complement of 

staff was halved, and its headquarters relocated from a tower block at Riverwalk 

House, Millbank, to smaller offices in Great George Street.131 In India, reductions in 

the IRD’s footprint coincided with the country slipping outside Whitehall’s list of the 

‘Top 20’ information priorities. Roberts was subsequently forced to assume 

additional responsibility for IRD operations in Pakistan, Nepal, Bangladesh, and Sri 

Lanka, as well as in India. The enthusiasm for expanding the IRD’s global role that 

had been so evident in Whitehall in the early 1960s, came to represent a dim 

memory. With neither the time nor the funds to sustain the IRD’s network of South 

Asian contacts, Roberts found himself largely confined to New Delhi, where his 

administrative support was supplied by the civilian wife of a British diplomat, who 



	 39	

read seven English-language Indian newspapers a day, ‘using her own judgment on 

matters of IRD interest.’132 

In 1975, IRD was compelled to impose a second suspension, or ‘partial embargo’, 

on its operations in India. In June, the Allahabad High Court controversially found 

Indira Gandhi to be guilty of electoral malpractice. The legal ruling threatened to 

invalidate the Indian premier’s status as a member of parliament, and bring down her 

government. Scenting political blood, Gandhi’s opponents took to India’s streets and 

the prime minister responded by declaring a state of emergency, suspended civil 

liberties, and jailed her political opponents. The IRD’s Indian contacts ran for cover, 

fearful of being exposed or imprisoned by an increasingly authoritarian regime that 

appeared obsessed by threats to the nation’s sovereignty, real and imagined. In turn, 

following discussions between the IRD and Foreign Office’s South Asia desk, it was 

agreed that the circulation of counter-propaganda material in India would be 

‘drastically reduced’. The supply of IRD anti-Soviet literature to ‘unofficial 

recipients’, or Indians outside government, stopped. With Gandhi’s administration 

intercepting and censoring communications, local mail ceased being used to deliver 

IRD copy, further restricting its circulation, and all reference to Indian internal 

politics was stripped from the Department’s publications. Roberts effectively found 

himself reduced to servicing a shrinking group of trusted officials in a small number 

of Indian government departments.133 

Prior the IRD’s eventual demise in 1977, on the orders of Labour’s foreign 

secretary, David Owen, the Department continued to justify its by now ‘penny 

packet’ activities in India on the increasingly dubious basis that they retained impact. 

One IRD official had suggested that when it came to counter-propaganda activity in 

the subcontinent, the British ‘eye-dropper can continue to be effective where Russian 



	 40	

and American fire hoses may be too indiscriminating always to hit the target, and the 

solution this applies may sting more.’134 However, as the department was forced to 

concede, it remained all but, ‘impossible to quantify the effectiveness of information 

activities, whether covert or overt.’135 Instead, the IRD asked for the value of its work 

in India to be taken largely as an article of faith. Drawing on an agricultural analogy, 

the IRD compared its efforts to the effect of fertilizer. ‘You cannot really tell how 

much it has affected a particular crop as opposed, say, to the weather. But like 

fertilizer you have to put it on.’136  

In Whitehall, where misunderstanding of the IRD and its responsibilities was 

commonplace, some colleagues drew a different, and less flattering interpretation 

from a metaphor that associated the Department with the spreading of manure. 

Within the prevailing climate of détente between East and West, the IRD came under 

intense pressure to justify its continued relevance. One external assessment of the 

Department noted that officials, including many within the Foreign and 

Commonwealth Office, had long regarded IRD, ‘with deep suspicion as a law unto 

itself, allegedly pursuing its own foreign policy without too much reference to higher 

authority.’137 Such categorizations of the IRD were unfair. But, its operations in India 

did clearly run substantial political risks. They were undeclared to the Indian 

authorities, in breach of Indian law, and, by channelling payments to Indian nationals, 

threatened to position the British government in the crosshairs of the Gandhi 

administration’s fixation with ‘foreign hands’ subverting Indian democracy. A further 

Whitehall review of the IRD, undertaken in 1976, by the retired civil servant and 

former high commissioner to Canada, Sir Colin Crowe, underscored the wider 

dangers for British diplomacy associated with the Department’s covert activity. IRD 



	 41	

operations along the lines of those conducted in India, Crowe noted in his report to 

Foreign Office ministers, ‘if they went awry, could cause great embarrassment.’138 

Moreover, in New Delhi, the strong support that the IRD had previously enjoyed 

inside the high commission evaporated in the first half of the 1970s. Leonard 

Appleyard, first secretary in New Delhi, called into question the wisdom of, ‘gearing 

ourselves [Britain] up for a costly counter-propaganda effort against the Russians in 

India.’ Broader political currents and national policies were the decisive factors 

influencing India opinion, Appleyard suggested, and not counter-propaganda work 

conducted around its margins. ‘If our general policy is acceptable here [India]’, the 

British diplomat stressed, ‘we get a good press; if not, we get a bad press, whatever 

we say or do.’139 The same rule applied to the Soviets. In sum, senior British officials 

in India informed Whitehall that a modern counter-subversion rendering of the 

Victorian ‘great game’ in South Asia was simply not worth the candle. The strength 

of the Soviet position in India, coupled with the ‘infertile local soil’, suggested that 

Britain’s counter-propaganda resources would be better employed in, ‘much more 

propitious conditions in other parts of the world…’140 Or, as Sir Terence Garvey 

stated, it seemed imprudent to pour money and manpower into contesting an, 

‘immense Russian information effort [that] consisted mainly of providing second-

class material for mass publication in India.’ Overt and semi-autonomous bodies, 

such as the BIS and the British Council, Garvey counseled the Foreign Office, could 

protect British interests in the subcontinent just as well as the IRD.141  

Criticisms from the periphery reinforced London’s unease that the IRD had 

become outmoded and ineffective in India. Searching questions began to be asked as 

to whether the Department really did influence opinion? Whether it was bloated, 

cumbersome, and over staffed? Whether IRD should be disbanded and integrated 



	 42	

within the rest of Britain’s information apparatus? These were questions to which the 

Department’s supporters had no easy answers. The primary objective of IRD in India 

was to counter Soviet influence. Despite sporadic assertions to the contrary, the IRD 

had steered away from claims that it could reach and influence India’s masses. The 

limited resources at IRD’s disposal and the sheer scale of the task in South Asia ruled 

out a broad-based counter-propaganda approach on purely practical grounds, aside 

from anything else. Having instead concentrated on targeting India’s political and 

economic ruling class, the IRD manifestly failed to persuade the Indian government, 

or the nation’s intelligentsia, to turn against Moscow, quite the converse. Indeed, the 

IRD’s major impact in India was felt not in the Soviet sphere, but in the field of 

Chinese counter subversion, a contribution that the IRD itself conceded had probably 

rebounded to Moscow’s advantage.  

 

VII. 

 

The covert counter-propaganda campaign waged by the IRD in India was lengthy, 

involved, and fraught with political risk. It began as a small-scale and largely ad-hoc 

venture. Managed remotely from the Department’s London headquarters throughout 

the 1950s, Britain’s covert propagandists were dependent on the goodwill and 

cooperation of local high commission staff in South Asia. By the mid-1960s, 

however, the IRD had transformed its Indian operation. The Department developed a 

diverse and wide-ranging network for disseminating covert propaganda in India that 

achieved a notable degree of operational complexity. Elements within the upper 

echelons of the Indian government, and the nation’s major political parties, armed 

forces, intelligence services, educational institutions, and press, were marshalled in 



	 43	

support of Britain’s anti-communist propaganda offensive. External developments 

impacting upon South Asia during this period, most notably the Sino-Soviet split and 

the Sino-Indian War of 1962, presented an unexpected window of opportunity to the 

IRD, which it was quick to exploit. Above all, the posting of covert IRD field officers 

to India facilitated a significant expansion in the scale of British counter-propaganda 

material disseminated in the subcontinent, and substantially increased the number and 

range of Indian contacts that it reached.  

Nevertheless, the IRD struggled to balance local, national, and global counter-

propaganda priorities in India. Adding regional counter-propaganda capacity failed to 

adequately address lingering problems of over-centralization and deficiencies in 

linguistic, cultural, and political competencies. The IRD officers and administrative 

staff employed in India were invariably over-committed, under-resourced, and 

expected to learn on-the-job. Counter-propaganda messages delivered to Indian 

audiences that focused on communist subversion appeared to fall flat as often as they 

struck home. An over emphasis on threats to Indian sovereignty posed by an 

insidious communist hand and alien ideological dogma, saw Britain’s propagandists 

neglect local concerns and grievances, and squander opportunities to win Indian 

hearts and minds. This was far from atypical behavior, as other studies of Britain’s 

global propaganda operations have shown.142  

Accurately assessing the impact of the IRD campaign in India is problematic. 

Measuring the effectiveness of covert propaganda is notoriously difficult. In 1970, 

one Foreign Office official acknowledged that, ‘there is no accurate measure of the 

effectiveness of information work generally and measuring the effectiveness of IRD 

work in its present form would present even greater difficulty.’143 Nevertheless, when 

judged against the IRD’s political objectives, the Department’s intervention in the 



	 44	

Indian subcontinent delivered meagre results, at best. The British set out to discredit 

the CPI in India and weaken support for the Soviet Union. Neither outcome was 

achieved. After 1962, Moscow’s relations with New Delhi went from strength to 

strength, and would remain steadfast until the very end of the Cold War. More 

generally, Indians, at all levels, remained unpersuaded that internal or external 

manifestations of Communism posed a clear and present danger to national 

sovereignty. Put simply, Britain’s global Cold War priorities found little traction in 

an Indian context were security concerns, predominantly in the form of China and 

Pakistan, had little, if anything, to do with doctrinaire politics. At worst, IRD activity 

in the subcontinent can be seen to have harmed Britain’s long-term interests by 

stoking Sino-Indian enmity and, unwittingly, facilitating Indo-Soviet accord. 

On balance, it is difficult to find fault with the argument advanced by prominent 

British diplomats that, from the beginning of the 1970s, in India, at least, the IRD had 

played itself out. Having originally adopted a cautious and circumspect approach to 

intervention in India’s internal affairs. The advent of the Sino-Soviet split, and the 

outbreak of the Sino-Indian War, saw the Department change tack and implement a 

more extensive and aggressive anti-communist propaganda strategy in South Asia. 

Ultimately, the results were disappointing for the British. Nevertheless, given the 

paucity of other options for containing Soviet influence in India available to a cash-

strapped and over-extended Whitehall, gambling on the success of an amplified IRD 

operation made sense. Certainly, employing British soft power in South Asia, 

whatever the strategies limitations in information and propaganda terms, was 

preferable to more expensive and impractical hard power alternatives. 

If the IRD’s counter-propaganda campaign in India lacked tangible results, it 

nevertheless represented a significant episode in the history of Britain’s post-colonial 



	 45	

relationship with India. The IRD’s intervention in the Indian subcontinent provides 

telling evidence of Whitehall’s willingness to interfere in the democratic process of a 

sovereign Commonwealth nation, not least by subverting its press. It adds weight to 

the notion that India remained a core sphere of British interest long after 1947, and 

that successive post-war British government’s accepted that it was both correct and 

necessary to covertly influence the internal affairs of a former colony. Much of the 

political and security activity undertaken by Britain in India during the Cold War 

period is yet to be declassified. The work of IRD represents a notable exception, and 

offers rare insight on a major covert operation that Whitehall sanctioned inside India. 

New evidence from official British documents offers up important evidence on the 

nature and extent of the IRD’s interaction with Indian politicians, military personnel, 

journalists, publishers, academics, intellectuals, businessmen, and trade union 

leaders. The IRD operation in India, which was authorized at the highest levels of the 

British government, provides a new and important perspective on the interplay 

between the former colonizer and the formerly colonized in South Asia. 

Ultimately, the IRD’s eyedropper proved unable to cure the Indian patients 

supposed optical malaise, and eradicate what Whitehall perceived as a South Asian 

blind spot in recognising the dangers posed by communist subversion. If anything, 

the medicine administered by the Information Research Department in India served 

only to further irritate the tired eyes through which New Delhi came to view a former 

British ruler with divergent perspectives and conflicting priorities in respect of the 

Cold War in South Asia. 

																																																								
Notes 

1 A new wave of scholarship exploring Indo-British relations includes: Paul M. McGarr, The Cold War 

in South Asia: Britain, the United States and the Indian Subcontinent, 1945-1965 (Cambridge: 



	 46	

																																																																																																																																																														
Cambridge University Press, 2013); Rakesh Ankit, The Kashmir Conflict: From Empire to the Cold 

War, 1945-1966 (London: Routledge, 2016); and, Chris Masden, ‘The Long Goodbye: British Agency 

in the Creation of Navies for India and Pakistan’, The Journal of Imperial and Commonwealth 

History, 43 (3) (2015), 463-488. For an earlier path-breaking account of London’s post-colonial 

relations with India, see, Anita Inder Singh, The Limits of British Influence: South Asia and the Anglo-

American Relationship, 1947–56 (New York: Palgrave Macmillan, 1994). 

2 For insights into the British approach to Cold War propaganda, see, A. Defty, Britain, America and 

Anti-Communist Propaganda, 1945–53: The Information Research Department (Abingdon: 

Routledge, 2003); John Jenks, British Propaganda And News Media in the Cold War (Edinburgh: 

Edinburgh University Press, 2006); and, Gary Rawnsley (ed.), Cold-War Propaganda in the 1950s 

(London: Palgrave Macmillan, 1999). For more general analysis of propaganda theory and practice 

see: G. Jowett and V. O’Donnell, Propaganda and Persuasion (London: Sage, 2015); Robert Jackall 

(ed.), Propaganda (London: Palgrave Macmillan, 1995); and, Philip M. Taylor, Munitions of the Mind 

(Manchester: Manchester University Press, 1996). 

3 Between 1947 and 1968, the Commonwealth Relations Office and, for a short period between 1966 

and 1968, the Commonwealth Office, supervised Britain’s relations with members of the 

Commonwealth, including India. The CRO merged with the Foreign Office in 1968, to form the 

Foreign and Commonwealth Office, which assumed responsibility for Britain’s foreign relations in 

their entirety. 

4 For insights into the IRD’s genesis and operations, see: Paul Lashmar and James Oliver, Britain’s 

Secret Propaganda War: The Foreign Office and the Cold War, 1948–1977 (Stroud: Sutton, 1998); 

Hugh Wilford, ‘The Information Research Department: Britain's Secret Cold War Weapon Revealed,’ 

Review of International Studies, 24 (1998), 353-369; K. Utting and W.S. Lucas, ‘A Very British 

Crusade: The Information Research Department and the Origins of the Cold War’, in R. Aldrich, ed., 

British Intelligence, Strategy, and the Cold War (Abingdon: Routledge, 1992); Defty, Britain, America 

and Anti-Communist Propaganda; Tony Shaw, ‘The Information Research Department of the British 

Foreign Office and the Korean War, 1950–53’, Journal of Contemporary History, 34 (2), (1999), 263-

281; and, R. Aldrich, The Hidden Hand: Britain, America, and Cold War Secret Intelligence (London; 

John Murray, 2001). See also Christopher Mayhew’s inside account of IRD’s formation and early 

years in, Time to Explain (London: Hutchinson, 1987) and A War of Words: A Cold War Witness 



	 47	

																																																																																																																																																														
(London: I.B Taurus, 1998)  

5 The colonial dimension of British propaganda has been addressed in G. Kennedy and C. Tuck (eds.), 

British Propaganda and Wars of Empire: Influencing Friend and Foe, 1900–2010 (Farnham: 

Routledge 2014); S. Carruthers, Winning Hearts and Minds: British Governments, the Media, and 

Colonial Counterinsurgency, 1944–1960 (Leicester: Leicester University Press, 1995); Lashmar and 

Oliver, Britain’s Secret Propaganda War The Middle East provides a notable exception to the 

comparative lack of focus placed on post-colonial British propaganda. See, for example, J. Vaughan, 

Unconquerable Minds: The Failure of American and British Propaganda in the Arab Middle East, 

1945–1957 (London: Palgrave Macmillan, 2005); Tony Shaw, Eden, Suez, and the Mass Media: 

Propaganda and Persuasion During the Suez Crisis (London: I.B. Taurus, 1996); and, Scott W. Lucas, 

Divided We stand: Britain, the US, and the Suez Crisis (London: Sceptre, 1991). 

6 Notably, Eric D. Pullin,‘“Money Does Not Make Any Difference to the Opinions That We Hold”: 

India, the CIA, and the Congress for Cultural Freedom, 1951–58’, Intelligence and National Security, 

Vol. 26 (2–3) (April-June 2011) 377–398; and, Jason C. Parker, Hearts, Minds. Voices: US Cold War 

Public Diplomacy and the Formation of the Third World (New York: OUP USA, 2016). 

7 Edward Said, Orientalism (New York: Pantheon Books, 1978). For recent insights into the impact of 

Orientalism on British foreign policy, see, L. F. Braun, ‘Suez Reconsidered: Anthony Eden’s 

Orientalism and the Suez Crisis’, The Historian, lxv (2003), 535–61; and, Spencer Mawby, 

‘Orientalism and the Failure of British Policy in the Middle East: The Case of Aden’, History 95(319) 

(2010), 332-353. 

8 Archibald Nye to Sir Percivale Liesching, 4 May 1951, [Kew, United Kingdom National Archives, 

Public Record Office], DO [Commonwealth Relations Office Records] 133/134. 

9 Nye to CRO, 15 Jan. 1952, DO 35/2657. 

14 FO memorandum, 17 Nov. 1951, FO 953/1051, P 1011/94. 

16 W. F. King to Mr. Joyce, 2 Feb. 1950, FO 1110/293, PR19/8/G. 

17 J. S. Bennett to L. C. Glass, 25 Jan. 1962, FO 1110/1560, PR 10545/1.  

18 See, Chandrika Kaul, Communication. Media and the Imperial Experience: Britain and India in the 

Twentieth Century (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014); D. Finkelstein and D. M. Peers (eds.), 

Negotiating India in the Nineteenth- Century Media (London, Macmillan, 2000); and, Julie. F. Codell 



	 48	

																																																																																																																																																														
(ed.), Imperial Co-Histories National Identities and the British and Colonial Press (London: Fairleigh 

Dickinson University Press, 2003). 

19 Chandrika Kaul,‘India, the Imperial Press Conferences and the Empire Press Union: The Diplomacy 

of News in the Politics of Empire, 1909–1946’, in Chandrika Kaul (ed.), Media and the British Empire 

(London: Palgrave, 2006), 132.  

21 Minute by F. R. H. Murray, 28 Mar. 1950 [Kew, United Kingdom National Archives, Public Record 

Office], CAB[inet Office Records]  143/3, Official Committee on Communism (Overseas), A.C. (O) 

(50)  . 

22 ‘Information Research Department’, c. 1970, FCO 79/182, Appendix A, ‘Evolution of IRD.’ 

23 Murray Lawson to Mr. Stephens, 23 Aug. 1965, D[eclassified] D]ocumets] R[reference] S[sytem]-

295501-i1-14.  

24 Earl of Selborne to Churchill, 23 Oct. 1944, CAB 301/11.  

25 J. A. Borron, 12 Nov. 1951, DO 133/134. 

29 The Times, 10 Sep. 1954. 

30 John Freeman to George Thomson, 8 May 1968, FCO 37/43. 

33  The text of the Sino-Indian Treaty on Trade and Intercourse with Tibet is reproduced in A. 

Appadorai (ed.), Select Documents on India’s Foreign Policy and Relations, 1947–1972, vol. 1 (New 

Delhi: Oxford University Press, 1982), 459–66.    

34 J. T. Hughes to B. Cockram, 25 Mar. 1955, FO 1110/818, PR 1085/6/G. 

35 J. T. Hughes, 11 Aug. 1951, DO 133/116, ‘Propaganda on Communist China’, BIS Quarterly Report 

Jan-Mar 1951.’ 

36 Archibald Nye to CRO, 5 May 1951, FO 371/92864, FL1016/15; J. T. Hughes to B. Cockram, 25 

Mar. 1955, FO 1110/818, PR 1085/6/G. 

38 ‘Minoo Masani speech to Detroit Economic Club,’ 13 Nov. 1951, DO 133/134,. 

40 A. C. B. Symon to Sir Paul Patrick, 14 Feb. 1948, DO 133/128. 

41 Y. D. Gundevia, Outside the Archives (New Delhi: Sangam Books, 1984), 208–9.    

45 C. P. Mayhew to Patrick Gordon-Walker, 22 Nov. 1948, FO 1110/22, PR1159/G. 

46 Ralph Murray minute, 22 Jul. 1948, FO 1110/22, PR1339/G. 

47 Archibald Nye to CRO, 5 May 1951, FO 371/92864, FL1016/15. 

48 Archibald Nye to Sir Percivale Liesching, 4 May 1951, DO 133/134; Archibald Nye  to P.C. Gordon 



	 49	

																																																																																																																																																														
Walker, 5 May 1951, DO 133/134. 

49 G.S. Bozman handwritten minute, 28 Mar. 1956, FO 1110/929, PR1085/6/G. 

50 J. T. Hughes to B. Cockram, 25 Mar. 1955, FO 1110/818, PR 1085/6/G. 

51 David Cole to G.S. Bozman, 22 Jun. 1956, FO 1110/929, PR1085/12. 

52 Jenks, British Propaganda, 67-69. 

53 V. C. Martin to G. S. Bozman, 7 Oct. 1953, FO 1110/603; Minute by G.S. Bozman, 15 Apr. 1955, 

FO 1110/818, PR 1085/6/G. 

54 G.S. Bozman to David Cole, 28 Jun. 1956, FO 1110/929, PR1085/12. 

55  Minute of meeting between G. S. Bozman, Costley-White, Mr. Middleton, 28 Mar, 1956, FO 

1110/929, PR1085/6/G. 

57 David Cole to G.S. Bozman, 23 Apr. 1956, FO 1110/929, PR1085/9. 

58 J. M. C. James to Ronald Belcher, 31 Aug. 1960, FO 371/152546. 

67 J. S. Bennett to L. C. Glass, 25 Jan. 1962, FO 1110/1560, PR 10545/1. 

68 ‘India,’ 5 Dec.1967, FCO 95/290. 

71 J. S. Bennett to L. C. Glass, 25 Jan. 1962, FO 1110/1560, PR 10545/1. 

72 COS (62) 9th Meeting, 6 Feb. 1962, [Kew, United Kingdom National Archives, Public Record 

Office], DEFE [Ministry of Defence Records] 32/7. 

73 COS (62) 75th Meeting, 27 Nov. 1962, DEFE 32/7;  

74 ‘India’, 5 Dec. 1967, FCO95/290; J. S. Bennett to L. C. Glass, 25 Jan. 1962, FO 1110/1560, PR 

10545/1. 

75 Peter Joy, 18 Nov. 1963, FO 1110/1698, PR 10567/119.   

76 Aspects of the Sino-Indian border war have been addressed in work by Amit R. Das Gupta and 

Lorenz M. Luthi (eds.), The Sino-Indian War of 1962: New Perspectives (London: Routledge, 2017); 

Steven A. Hoffmann, India and the China Crisis (Berkley: University of California Press, 1990); 

Neville Maxwell, India’s China War (London: Cape, 1970); Yaccov Vertzberger, Misperceptions in 

Foreign Policy Making: The Sino-Indian Conflict 1959-1962 (Boulder, CO: Westview Press, 1984); 

Liu Xuecheng, The Sino-Indian Border Dispute and Sino-Indian Relations (Lanham, MD: University 

Press of America, 1994); and Srinath Raghavan, War and Peace in Modern India: A Strategic History 

of the Nehru Years (Ranikhet: Permanent Black, 2010). 

77 Norton minute, 23 Apr. 1963, FO 371/170671, FC1061/55. 



	 50	

																																																																																																																																																														
78 Kerr to Bishop, 30 Oct. 1962, DO 191/99; J. K. Drinkall, 14 Nov. 1962, DO 191/99, ‘I.R.D. Work 

in Connection with the Sino/Indian Dispute.’ 

79 Gore-Booth to CRO, 28 Dec. 1962, FO 371/170669, FC 1061/20. 

80 Le Quesne to Peck, 26 Jan.1963, FO 371/170670, FC1061/36. 

81 Macmillan to Home, 22 Oct. 1962, FO 371/164914, FC 1061/94; Harold Macmillan, At the End of 

the Day, 1961–1963 (London: Macmillan, 1973), 228–9.    

82 Kennedy/Macmillan talks, Nassau, 20 Dec. 1962, Foreign Relations of the United States, 1961–

1963, vol. XIX,   (Washington: GPO, 1996), 451.    

83 Belcher to Pickard, 26 Aug. 1963, DO 196/2.    

84 Le Quesne to Peck, 26 Jan. 1963, FO 371/170670, FC1061/36. 

85 Fry to Warner, 28 Nov. 1962, FO 371/164924, FC1061/290. 

86 Moore minute, 21 Feb. 1963, FO 371/170670, FC1061/36. 

87 ‘UK Brief for NATO Far Eastern Experts Meeting,’ 14 Mar. 1962, FO 371/164871.    

88 Foreign Office Note, 23 Nov. 1962, DO 191/99. 

89 ‘Extract from Record of Secretary of State’s Talk with Mr. Nehru,’ 26 Nov.1962, DO 196/199. 

90 J. K. Drinkall, 14 Nov. 1962, DO 191/99, ‘IRD Work in Connection with the Sino/Indian Dispute.’ 

91 Donald Kerr to W H A Bishop, 19 Dec. 1962, DO 191/99. 

92 ‘India’, 5 Dec. 1967, FCO95/290. 

93 For an insightful analysis of the impact of the Sino-Indian dispute on New Delhi’s relations with 

Moscow, see, in particular, Jeremy Friedman, Shadow Cold War: The Sino-Soviet Competition for the 

Third World (Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press, 2015), 42-43. 

94 J. K. Drinkall, 14 Nov. 1962, DO 191/99, ‘IRD. Work in Connection with the Sino/Indian Dispute.’ 

95 Donald Kerr to W H A Bishop, 19 Dec. 1962, DO 191/99. 

96 ‘India,’ 5 Dec.1967, FCO95/290. 

97 Donald Kerr to W. H. A. Bishop, 19 Dec. 1962, DO 191/99. 

98 Peter Joy, 18 Nov. 1963, FO 1110/1698, PR 10567/119.   

99 ‘India,’ 5 Dec. 1967, FCO95/290. 

100 ‘India,’ Dec. 1967, FCO95/290. 

101 Peter Joy, 18 Nov. 1963, FO 1110/1698, PR 10567/119.   



	 51	

																																																																																																																																																														
102 For details of the expansion of Soviet propaganda into the post-colonial world from the late 1950s, 

see, Kristin Roth-Ey, Moscow Prime Time: How the Soviet Union Built the Media Empire that Lost the 

Cultural Cold War (Ithaca: Cornell University Press, 2011), 153-156. 

103 Peter Joy, 18 Nov. 1963, FO 1110/1698, PR 10567/119.   

104  Leonid Shebarshin, Ruka Moskvy (Moscow, 1992), cited in, Christopher Andrew and Vasili 

Mitrokhin, The Mitrokhin Archive II: The KGB and the Wider World (London, 2005), 317–18.  

105 ‘India,’ 5 Dec. 1967, FCO95/290. 

106 Ram Singh helped to facilitate publication of a letter, purportedly written in 1924, from Kanpur 

prison, by S.A. Dange, the chairman of the CPI. In the letter, which Dange denounced as a forgery, he 

offered to work covertly for the British colonial government. One British official noted that the letter’s 

publication, ‘has done much to damage the pro-Russian faction of the CPI and has precipitated a split 

in the party.’  Cynthia Stephenson minute, 20 Apr. 1964; Peter Joy to C. F. R Barclay, 9 Apr. 1964, PR 

FO 1110/1829, 10567/73/G. 

107 ‘India,’ 5 Dec. 1967, FCO95/290. 

108 Frank Miles to D N Brinson, 28 Jul/ 1972, FCO 95/1278. 

109 ‘India,’ 5 Dec. 1967, FCO95/290. 

110 ‘India,’ 5 Dec. 1967, FCO95/290. 

111 See, Stella Rimington, Open Secret: The Autobiography of the Former Director-General of MI5 

(London: Hutchinson, 2002), 75. 

112 Peter Joy, 18 May 1963, FO 1110/1698, PR 10567/63.   

113 Peter Joy to Sir Charles Duke, 6 Feb. 1964, FO 1110/1829, PR 10567/29/G. 

114 Peter Joy to Eric Norris, 10 Dec.1964, FO 1110/1830, PR 10567/208/G. 

115 Interview with Jonathan Davidson, Washington DC, Jun. 2013. 

116 J. G. McMinnies to Cynthia Stephenson, 2 Mar. 1966, FO 1110/2081, PR 10567/19; H.H. Tucker 

to J. G. McMinnies, 18 Apr. 1966, FO 1110/2081, PR 10567/19. 

117 ‘India,’ 5 Dec. 1967, FCO95/290. 

118 J. G. McMinnies to Cynthia Stephenson, 23 Mar. 1966, FO 1110/2081, PR10567/32 (B). 

119 Memorandum of Conversation between Dingle Foot, and Pandit, 26 Nov. 1965, [Kew, United 

Kingdom National Archives, Public Record Office], PREM [Prime Ministers Records] 13/2160.    

120 The Times, 3 January 1966. 



	 52	

																																																																																																																																																														
121  Memorandum of meeting between James and Freeman, Karachi, 1 and 2 Feb. 1966, FO 

371/186952, F1041/30.    

122 J. G. McMinnies to Cynthia Stephenson, 23 Mar. 1966, FO 1110/2081, PR10567/32 (B). 

123 Chester Bowles, Promises to Keep: My Years in Public Life, 1941-1969 (New York: Harper, 1971), 

544. 

124 Chester Bowles, ‘Defection of Svetlana Alliloueva, [sic], 15 March 1967, NSF, Intelligence File, 

Box 3, Folder Svetlana Alliluyeva (Stalin), Lydon Baines Johnson Presidential Library, Austin, Texas. 

See also, Svetlana Alliluyeva, Only One Year (London: HarperCollins, 1969). 

125 K. R. Crook to Mr. Joy, 4 Jul. 1967, FCO95/290. 

126 ‘India,’ 5 Dec. 1967, FCO95/290. 

127 John Freeman to Sir Saville Garner, 11 Apr. 967, FCO95/290. 

128 Commonwealth Office to New Delhi, 10 Feb. 1967, FCO 37/74. 

129 Terence Garvey to J. O. Wright, 29 Dec. 1971, FCO 95/1278. 

130 T. C. Barker to Mr Sutherland, 5 Jan. 1972, FCO 95/1278. 

131 O. Kerr to Mr Cortazzi, 14 Jul. 1976, FCO 84/52. 

132 ‘IRD Work’, c. Feb. 1975, FCO 95/1768. 

133 C.O. Hum to Mr Seaward, 15 Oct. 1975, FCO 37/1595. 

134 ‘Annual Report of IRD in India, 1967-1968’, FCO 37/43. 

135 J. O. Kerr to Mr Cortazzi, 14 Jul. 1976, FCO 84/52. 

136 Ibid. 

137 Ibid.  

138 Ibid. 

139 L V Appleyard to J A Birch, 21 Feb. 1972, FCO 37/109. 

140 Ibid. 

141 ‘South Asian Heads of Mission Conference – Information Work,’ 3 May 1973, FCO 37/1213. 

142 Tuck, ‘British Propaganda and Information Operations against Indonesia, 1963–66’, in Kennedy 

and Tuck, ‘British Propaganda,’ 145-168. 

143 ‘Information Research Department’, c. 1970, FCO 79/182. 


