
 1 

When Business Met Politics:  

The Case of Want Want, a Different Type of Media Capital in Taiwan   

 

Lihyun Lin and Chun-Yi Lee 

 

ABSTRACT: Since 2008, the Taiwanese business group Want Want, having made a fortune 

in China, has returned to Taiwan to buy a major media group and attempt to exert political 

influence on Taiwanese society. This paper analyses the rise and rationale of this new type of 

media investor in the light of the business/government relationship under China’s model of 

state capitalism. According to the analysis developed in this paper, when China needed 

foreign investment in the early 1990s, Taiwanese investors were warmly welcomed by the 

Chinese government, which provided Taiwanese businesses with tax incentives at that time. 

After 2000, however, when not only domestic Chinese entrepreneurs emerged but also more 

non-Chinese investors entered the Chinese markets, Taiwanese businesses realised that the 

investment environment had become much more competitive, so they had to work hard on 

building ties with Chinese officials. Under these circumstances, Want Want bought into 

media in Taiwan as an asset to be used in order to build social ties with the Chinese 

government, but in doing so, Want Want has also triggered resistance from Taiwanese civil 

society. Future researchers and regulators can continue to watch and define this new type of 

investment, which has become increasingly significant in this region. 

KEYWORDS: Taiwanese business, Taiwan, media merger, media monopoly, cross-Strait 

relations, government-business relations. 

 

Introduction 

 

From 1987 to the present, Taiwanese investment in China has undergone dramatic changes. 

As emphasised in this special issue, actor, change, and value are three core elements we 

constantly reflect upon in order to analyse the procedural changes in Taiwan. In this paper, 

we aim to reveal the long-term evolution of cross-Strait economic activities. Actors who 

participated in this long-term process (from the end of the 1980s until now) include 



 2 

Taiwanese business people (Taishangs1), and the governments in both Taipei and Beijing. We 

argue that Taishangs’ values have changed during this long-term process. When the Chinese 

government needed foreign investment in the early 1990s, Taiwanese investors were warmly 

welcomed by the Chinese government and were thus content to pursue mainly economic 

interests. However, after 2000, with the emergence of domestic Chinese entrepreneurs and 

non-Chinese investors in the Chinese markets, Taishangs had to build closer political ties 

with Chinese officials in order to protect their economic interests in China. Some Taishangs 

even adopted the strategy of buying media in Taiwan as social assets to strengthen political 

ties with Chinese officials. For example, a Taiwanese technology tycoon, Cher Wang, the 

owner of HTC Corporation, which has substantial investments in China, has gradually taken 

ownership of Taiwan’s leading cable channel group, TVBS, since 2011. Likewise, a 

Taiwanese processed foods conglomerate, Ting Hsin Food Group, which developed its 

business in China in 1990, also attempted to acquire a major cable TV operator in Taiwan in 

2014.2 The Want Want group is a critical case to illustrate the strategy adopted. This group 

purchased a cross-media group in Taiwan,3 which allowed it to serve as a messenger to 

deliver the pro-Chinese government’s political ideology in Taiwan. It was therefore able to 

use Taiwanese media as an asset to build ties with Chinese officials at the cost of local 

resistance from Taiwan. We acknowledge that the Want Want group might be an extreme case 

in indicating the changing values of Taishangs; however, we take it as an example of how the 

dynamic of political economy across the Strait has caused business interests to become 

intertwined with the government’s political goals.  

The Want Want group, which was originally established in Taiwan and moved its 

business to China in 1992, later returned to Taiwan to buy Taiwan’s main media group. Want 

Want further attempted to buy a major multiple system operator (MSO, referring to an 

operator that owns several cable systems) in a market where more than 80% of homes watch 

cable television. This merger later resulted in the island’s biggest demonstration against 

                                                        
1 Taishangs are known as Taiwanese business people; in this paper we use Taishangs to replace Taiwanese 

business people. 
2 In 2011, Cher Wang bought a 26% stake in TVB, Hong Kong's leading free-to-air broadcaster. As TVB was 

the parent company of TVBS, a major cable channel family in Taiwan, Wang also became part-owner of TVBS. 

In 2016, Wang bought the remaining shares of TVBS at the cost of NT$130 billion. Hsu Yi-Ping, “Cher Wang 

buys TVBS for 130 billion dollars,” Liberty Times, 20 October 2016, 

http://news.ltn.com.tw/news/focus/paper/1046492 (accessed on 2 January 2017). 
3 The China Times group include two newspaper titles, one terrestrial television station and a cable channel 

family. 



 3 

media monopoly on 1 September 2012. 

Want Want’s investment in Taiwan’s media had a different rationale from that of previous 

Taiwanese business groups. According to related literature, previous Taishangs in China 

mainly followed the economic rationale. They wanted to maximise profits and reduce costs, 

so they moved to China and seldom returned to invest in Taiwan. They focused on their own 

business and did not invest in media-related concerns. They maintained good relations with 

all parties and did not offend local communities.4 However, while Want Want’s headquarters, 

factories, and revenues remained in China,5 the company came back to Taiwan and invested 

in the media business. It should be noted that investing in the media is a costly and risky 

endeavour; Want Want paid NT$20.4 billion (around US$680 million) to buy the China Times 

media group, and it took another NT$80 billion (around US$2.6 billion) to buy the main 

cable operator. While Taiwan has respected press freedom since the lifting of martial law in 

1987, Want Want used this media freedom to deliver the pro-Chinese government’s political 

ideology.6 Its chairman, Tsai Eng-Meng (蔡衍明), used the media to attack those he deemed 

enemies, including legislative regulators, journalists, and citizen groups.7 

Concerning this type of media investor, there are at least two existing explanations, each 

with specific policy implications. The first explanation is that Taiwanese capital has 

recovered media ownership from foreigners. The Taiwanese government has loosened its 

regulation over media ownership, and foreign investors have been allowed to own up to 60% 

of cable systems since 2002. Since then, Taiwanese cable systems have mainly been owned 

by foreign companies. The owner of the Want Want group often describes himself as a 

Taiwanese coming back to boost Taiwan’s economy and to improve cross-Strait relations.8 

From this perspective, Taiwanese regulators should welcome the company’s return for its 

ability to reclaim Taiwan’s cable TV industry from foreign investors (the private companies 

that have bought and sold Taiwan’s cable companies), and treat them as Taiwanese nationals. 

                                                        
4 Chun-Yi Lee, “Between Dependency and Autonomy – Taiwanese Entrepreneurs and Local Chinese 

Governments,” Journal of Current Chinese Affairs (China aktuell), Vol. 39, No. 1, 2010, pp. 37-71. 
5 Want Want China Holdings Limited, “Annual Report, 2015,” 2015, 

http://www.want-want.net/upload/Investor/C16020406.pdf (accessed on 10 May 2016). 
6 Chin-Hwa Chang, “Analysis of the News Placement and Coverage of Three Chinese Buying Groups by 

Taiwan’s Four Main Newspapers from the Perspective of Van Dijk’s Discourse and Manipulation Theory,” 

Chinese Journal of Communication Research, No. 20, 2011, pp. 65-93. 
7 “Tsai Eng Meng: My Reasons for Buying Media,” Hwa Xia Net, 13 December 2013, 

http://big5.huaxia.com/tslj/rdrw/2013/12/3660484_3.html (accessed on 10 May 2016). 
8 Ibid.  

http://big5.huaxia.com/tslj/rdrw/2013/12/3660484_3.html


 4 

The second explanation completely rejects the first, arguing that this type of capital can 

be described as “Red capital.” It is argued that Want Want, although established in Taiwan, 

has become deeply rooted in China and transmits a pro-Chinese government political 

ideology. Some opposition politicians have pointed out that 93% of Want Want’s revenue was 

generated from the Chinese market and that the Want Want group is traded on the Hong Kong 

stock market; therefore the Want Want group should be considered a Chinese industry.9 

According to this interpretation, Taiwanese regulators should consider Mr. Tsai a Chinese 

capitalist and should not allow him to buy Taiwan’s cable systems, because Chinese business 

people are not allowed to enter this market according to Taiwanese law. 

However, both interpretations fail to explain how this type of media investment emerged, 

nor can they fully explain why Want Want voluntarily provided ideological services to the 

Chinese government. The debatable point of these two explanations also lies in the definition 

of the capital owner’s nationality. In line with the three main elements of our special issue, 

this article asks: what kind of Taiwanese businessmen does Want Want represent? How did it 

emerge? What are the main rationales for its practices? There is no doubt that Taishangs – in 

our example, the Want Want group – are the agents of this change. By tracing the process of 

the Want Want group’s emergence in Taiwan and its subsequent investment in China, we aim 

to identify the changing nature of business’s interaction with government; more specifically, 

in our case, of Taishangs with the Chinese government. 

This paper argues that before 2008, Want Want mainly followed an economic logic and 

expanded in many provinces. However, under Chinese state capitalism, Want Want needed to 

build ties with the Chinese central government. When the CCP conducted its “Grand 

Overseas Propaganda” Campaign in 2008, co-opting Chinese private capitalists to acquire 

media abroad, Want Want acquired Taiwanese media and imposed a firm “pro-China” stance 

on the media outlets purchased by the group; however, in doing so it encountered severe local 

resistance in Taiwan, where 60% of the population considered themselves Taiwanese (not 

Chinese), and another 85% wanted either de-jure independence or de-facto independence 

from China.10 The empirical data for this paper come from long-term interviews with 

                                                        
9 Hsin-Yi Huang, “Pan-Green Legislators Point out the Invasion of Chinese Capital in China Times,” Apple 

Daily, 21 May 2010, http://www.appledaily.com.tw/appledaily/article/forum/20100521/32528299 (accessed on 

10 May 2016). 
10 Chen-Fang Yu, “Public opinion on independence and unification in Taiwan: Is Taiwan independence the 

consensus? Who Governs Taiwan Forum, 12 June 2014, http://whogovernstw.org/2014/06/12/fangyuchen2/ 

http://www.appledaily.com.tw/appledaily/article/forum/20100521/32528299/
http://whogovernstw.org/2014/06/12/fangyuchen2/


 5 

Taishangs in China, including three field trips in 2004-2005, 2008-2009, and 2014-2016 

respectively. In the first two field trips, the interviewees were Taishangs in China, most of 

them members of Taiwanese Businessmen Association (TBA) in various cities, investing in a 

range industries such as manufacturing, biotechnology, furniture, footwear, toys, etc. The 

latest fieldwork (2014-2016) concentrated on ICT manufacturers in China – for instance, 

manufacturers of panel, of parts and components for computers or mobile phones, and of 

semi-conductors – and also a small percentage of software designers. The locations of the 

interviews were Tianjin, Beijing, Shanghai, Kunshan, Dongguan, and Taipei. The reason for 

combining three periods of interviews in this paper is to compare Taishangs’ values in 

different periods, along with their efforts in building or maintaining relationships with local 

Chinese officials, in order to answer the core question: why and how Taishangs changed their 

strategies to secure their economic interest in China. Three periods of interview data provide 

a grand background to Want Want’s emergence, and to be more specific, we also combine 

observations from the media about Want Want. The most recent field trip was funded with the 

generous support of the Chiang Ching-kuo Foundation for International Scholarly Exchange 

as well as the Ministry of Science and Technology, Taiwan. The structure of this paper is as 

follows: the next section introduces a brief theoretical framework, which mainly focuses on 

three different approaches to business and government relationships and also more 

importantly, a particular focus on why media are a valuable investment for capitalists. The 

second section documents the history of Want Want’s investment in China within the bigger 

picture of Taiwanese investment in China. This is followed by discussion and analysis, and 

the final section serves as a conclusion.  

 

The government/business relationship and the special characteristics of media 

investment 

 

Before we start to discuss the government/business relationship, it is important to note that in 

the case of Want Want, there are two governments involved: the Chinese (or Beijing) 

government and the Taiwanese (or Taipei) government.11 We acknowledge that in terms of 

                                                                                                                                                                            
(accessed on 6 March 2017). 
11 In this paper, the terms “mainland”/“China” and “Taiwan” are used for the two entities on the two sides of the 

Taiwan Strait, for want of any other terms that would be found acceptable by all the actors involved. “China” 



 6 

the Chinese government, there is empirical evidence that local governments’ interests conflict 

with the central government’s.12 Nevertheless, in this paper we treat the interests and goals of 

China’s central and local governments as one. In the following theoretical discussion of the 

government/business relationship, although we mainly focus on Want Want’s interaction with 

the Chinese government, we also pay attention to Taishangs’ relationships with Taiwanese 

law makers, for the reason that Taishangs’ relationship with or influence on the Taiwanese 

government is seen as being of strategic value to the Chinese government. This point will be 

explained in detail through the different periods of interaction between the Chinese 

government and Taishangs.  

Coming back to the theoretical discussion of the government/business relationship, three 

main approaches are discussed here, namely the society-oriented approach, system-oriented 

approach, and state-centred approach.13 We argue that the business/government relationship 

in Taiwan, during the period from the 1990s to the present, has been a society-oriented 

approach, and that the dynamic of Taiwan further strengthened the business/government 

relationship in China under the state-centred approach. The connection between the 

system-oriented approach and Want Want’s case is exactly the controversy over defining the 

capital owner’s nationality in a globalised world.  

 

Society-oriented approach 

The society-oriented approach emphasises business as a powerful interest group that can 

constrain government bureaucrats. 14  In order to pursue their own interests, capitalists 

endeavour to guide the direction of government policy through all possible channels. The 

core conception of the society-oriented approach lies in the “structural dependence” of the 

state on capital. There are two main reasons why society-oriented scholars assert the 

significant influence of capital owners, especially in organised interest groups putting 

                                                                                                                                                                            
refers to the People’s Republic of China (PRC or “the Beijing government”). “Taiwan” refers to the Republic of 

China (ROC or “the Taipei government”). 
12 Zheng Yongnian, De Facto Federalism in China: Reforms and Dynamics of Central–Local Relations, 

Singapore, World Scientific, 2007.  
13 G. John Ikenberry, David Lake, and Michael Mastanduno, The State and American Foreign Economic Policy, 

Ithaca, Cornell University Press, 1988. 
14 Charles E. Lindblom, Politics and Markets: The World’s Political Economic Systems, New York, Basic Book 

Inc., 1977; Adam Przeworski and Michel Wallerstein, “Structure Dependence of the State on Capital,” The 

American Political Science Review, Vol. 82, No. 1, 1988, pp. 11–29. 



 7 

pressure on the government. First of all, in a market-oriented society, the capital holder’s 

investment provides a living for the majority of people. They can provide employment 

opportunities and subsidise government expenditure on public infrastructure. As a result, as 

Lindblom argues, governments must induce businesses rather than command them.15 There 

is little space for a government to refuse to offer benefits to businesses because governments 

need their financial support.  

The second point relates to elections. In a democratic society, political parties need to be 

responsive to the electorate. Politicians who expect to be elected or re-elected need to 

consider the effects of their policies on business for the simple reason that these decisions 

will cause a domino effect. If the capital owners are dissatisfied with investment policies, 

they will withdraw their capital or initiate an investment strike, causing unemployment and 

financial instability in society. The society-oriented approach also emphasises capital owners 

as important economic and political actors because politicians rely on private businesses for 

political support, for instance donations and votes. Governments have the pressure of facing a 

trade-off with capital owners to secure their political continuance.16 Following the logic of 

this argument, it can be suggested that businesses or markets constrain the policy-making 

process.17 

It can be argued that elections in China don’t have any meaningful impact, as the 

Chinese Communist Party still holds on to power under the principle of so-called “democratic 

centralism.”18 As a result, it is possible to argue that business influence on the Chinese 

government should be less significant than in democratic countries, as the political party (the 

CCP) doesn’t need to be responsive to the electorate. However, the society-oriented approach 

fits into Taiwanese society, and Taiwanese business’s influence on Taiwan’s legislative Yuan 

election is especially apparent in the period from 1994 onwards. The interaction between 

Taiwanese business and the Taiwanese government has transformed Taishangs into a strategic 

asset for the Chinese government in the expectation of political reunification.  

System-oriented approach 

The system-oriented approach focuses on the growing strength of the market to constrain a 

                                                        
15 Charles E. Lindblom, Politics and Markets, op. cit., p. 173. 
16 Adam Przeworski and Michel Wallerstein, “Structure Dependence of the State on Capital,” op. cit., p. 13.  
17 Charles E. Lindblom, “The Market as Prison,” The Journal of Politics, Vol. 44, No. 2, 1982, p. 327. 
18 Michael Waller, Democratic Centralism: A Historical Commentary, Manchester, Manchester University 

Press, 1981, pp. 91–102.  



 8 

government’s power.19 Scholars of the system-oriented approach argue that in the global era, 

national governments compete for foreign investment. 20  The increasing speed of 

globalisation accelerates the pace of capital flight. The growth of technology is the main 

factor enhancing business power under globalisation.21 Capital holders have more resources 

by which to manoeuvre or to choose their preferred investment environment. The advance of 

modern technology is one of the key arguments of the system-oriented approach; the removal 

of capital controls and the lifting of trade barriers by national governments is the other. The 

effects of globalisation can be viewed as limiting what governments can do and ultimately 

transforming the state into a weaker actor in the face of multinational capital holders. Today 

national policy makers do not only need to accommodate business requirements but also need 

to concern themselves with relevant policies in other states in order to attract multinational 

capital holders. The competition among states has shifted from military equipment (arms 

races) to retaining or attracting capital investment within their territory. 22  The 

system-oriented approach is very appealing as a way of explaining the enormous power of 

multinational companies (MNCs). Furthermore, due to technological improvements, the 

nationality of capital has become much more complicated and difficult to determine. It is a 

topical discussion to address the nationality of capital in the globalised world. It has been 

argued that, in the globalised world, capital doesn’t have any specific nationality as the 

system-oriented scholars argue; however, national governments do limit capital owners in the 

following respects: fiscal regimes, labour and social security, environmental regulation, and 

finally the currency exchange rate.23 This argument might well explain the Want Want case, 

and to a larger extent, most Taishang cases. Want Want’s owner, Mr. Tsai, is of Taiwanese 

nationality, but his business career developed greatly in China. The Want Want company as a 

                                                        
19 David M. Andrews, “Capital Mobility and State Autonomy: Toward a Structural Theory of International 

Monetary Relations,” International Studies Quarterly, Vol. 38, No. 2, 1994, pp. 193-218; Joseph A. Camilleri 

and James Falk, The End of Sovereignty?, Aldershot, Edward Elgar, 1992; Mathew Horsman and Andres 

Marshall, After the Nation State, London, HarperCollins, 1994. 
20 Dennis J. Encarnaion and Louis T. Wells Jr., “Sovereignty en Grade: Negotiating with Foreign Investors,” 

International Organization, Vol. 39, No. 1, 1985, p. 48; Philip G. Cerny (ed.), Finance and World Politics: 

Markets, Regimes and States in the Post-hegemonic Era, Aldershot, Edward Elgar, 1993. 
21 Vincent Cable, “The Diminished Nation-State: A Study in the Loss of Economic Power,” Daedalus, Vol. 124, 

No. 2, 1995, pp. 25-26. 
22 Ibid, pp. 23-53. 
23 Lorraine Eden, “Taxes, Transfer Pricing, and the Multinational Enterprise,” in Alan M. Rugman and Thomas 

L. Brewer (eds), The Oxford Handbook of International Business, Oxford, Oxford University Press, 2001, pp. 

591-619. 



 9 

corporation can be a global brand (or at least a cross-Strait brand), but how do we define Mr. 

Tsai’s nationality? According to the above argument, the capital owner does have de jure 

nationality due to the realistic constrains of investment,24 so Mr. Tsai should not be classified 

as Taiwanese but rather as a Chinese capital owner. 

 

State-centred approach 

Stephen Krasner asserts that the state should be viewed as a main actor rather than a 

reflection of societal characteristics or an arena for social groups to compete.25 Krasner 

recognised that the interaction between the state and social interest groups is dynamic. That is 

to say, the state may be strong in some areas but weak in others; the pattern will probably not 

be exactly the same in respect to all policy areas. That is, policy decisions are often made in 

arenas that respond to narrow social and economic special interest groups, for instance in 

relation to agricultural and domestic economic policies.26 In brief, the state-centred approach 

holds that the state has the capacity or autonomy to select its own goals, and to interact with 

social groups as the means to achieving these selected goals. 

In combination with the state-centred approach, we emphasise that in the case of China, 

the government/business relationship also reflects the fact that China is a unique country with 

distinct characteristics of state capitalism.27 The CCP has steered the path of gradual, albeit 

uneven, integration within global capitalism, not through coercion but through different 

layers of close guanxi (relationship) with business groups. The core reason that China is 

characterised as a state capitalist economy is because the state’s capacity to exert control over 

the market is omnipresent, and therefore business groups have to fulfil the state’s goals or 

even more, to extend the state’s goal. This can be seen very clearly in the case of Want Want. 

In the Analysis section of this paper, we will particularly analyse two main issues, bearing the 

                                                        
24 Morgan-Mila Marc, “Capital, Nationality and State Sovereignty: New Links for the 21st Century,” conference 

paper at Capital Accumulation, Production and Employment: Can We Bend the Arc of Global Capital Toward 

Justice? World Economics Association, July 2016, 

http://capital2016.weaconferences.net/papers/capital-nationality-and-state-sovereignty-new-links-for-the-21st-ce

ntury/ (accessed on 10 May 2016) 
25 Stephen D. Krasner, “Approaches to the State: Alternatives Conceptions and Historical Dynamics,” 

Comparative Politics, Vol. 16, No. 2, 1984, pp. 224-225. 
26 Stephen D. Krasner, Defending the National Interest: Raw Materials Investment and U.S. Foreign Policy, 

Princeton, Princeton University Press, 1978, p. 58. 
27 Jami Peck and Jun Zhang, “A Variety of Capitalism … with Chinese Characteristics?”, Journal of Economic 

Geography, Vol. 13, 2013, p. 373. 

http://capital2016.weaconferences.net/papers/capital-nationality-and-state-sovereignty-new-links-for-the-21st-century/
http://capital2016.weaconferences.net/papers/capital-nationality-and-state-sovereignty-new-links-for-the-21st-century/


 10 

framework of state-centred analysis in mind: the rationale for Want Want’s investment in 

Taiwanese media, and the popular resistance to Want Want’s involvement.  

However, before going into a detailed analysis of Want Want’s motivations for buying 

into Taiwan’s media, we also want to explain why, among different kinds of investment, 

investment in media is an attractive choice to the capitalists. The media industry offers 

economic and socio-political benefits for media owners. The mass media market has been a 

major and expanding industry in the last century. In capitalist society, the media industry can 

generate surplus value, i.e., economic benefit. Furthermore, the media industry is also called 

the consciousness industry.28 Its products are full of social implications. In modern society, 

the media are the primary source of information, providing social images and defining social 

realities of the world. The media provide an arena where public opinions are expressed, 

discussed, and negotiated and where fame and celebrity status are conferred. The media are 

also where cultural values are constructed, stored, and expressed.29 

Because of its social and political importance, the media industry can be an important 

asset for its owners for the following two reasons. Firstly, the media may be used to protect 

the interests of the owners or the class that the owners belong to. Numerous studies have 

shown that mass media tend to produce messages that reflect the interests of capital or of a 

particular class, and protect the interests of the media owners themselves.30 

Secondly, the owners can use the media to build social ties with politicians who want to 

project favourable images through the media in order to influence public opinion; therefore, 

they would want to build relationships with the media owners. Thus, media owners can build 

ties with powerful agents and form power blocs. With these social ties, the media owner can 

evade laws and regulations.31 Thus, with the media as important social assets, media owners 

can protect and advance their interests. 

                                                        
28 Hans Magnus Enzensberger and Michael Roloff, The Consciousness Industry: On Literature, Politics and the 

Media, Seabury Press, 1974. 
29 Denis McQuail, McQuail's Mass Communication Theory, London, Sage, 2010. 
30 Vincent Mosco, The Political Economy of Communication: Rethinking and Renewal, London, Sage, 

1996; Ronald V. Bettig and Jeanne Lynn Hall, Big Media, Big Money: Cultural Texts and Political Economics, 

Lanham, Rowman & Littlefield Publishers, 2012. 
31 For example, in Great Britain, Rupert Murdoch used his media outlets to support Conservative candidate 

Margaret Thatcher. After acquiring two of Britain’s largest papers, Murdock attempted to buy the Sunday Times 

and The Times newspapers. This acquisition was forbidden by the UK`s Monopoly Commission, as Murdock 

already had two newspapers with circulations in the millions. However, with Thatcher’s support, Murdoch 

broke the rules and acquired the Times newspapers. Ben H. Bagdikian, The New Media Monopoly, Boston, 

Beacon Press, 2004, pp. 39-40. 



 11 

In many countries, media ownership has become increasingly concentrated in the hands 

of the rich and powerful. Over several decades, media owners have sought to expand their 

businesses through horizontal and vertical integration, resulting in the formation of national 

media groups. However, their growth was largely restricted prior to the 1990s, when national 

governments regulated the media industry. With the rise of neoliberal ideology in the 1990s, 

most national governments adopted deregulation measures and lowered restrictions on 

ownership and foreign investment. Thus, as media ownership became more concentrated, 

media groups developed into “media behemoths.” Furthermore, companies outside the media 

industries (banks, investment companies, and other large corporate communication 

customers), recognising the importance of communication technology, also entered the media 

industry through mergers, shareholdings, and interlocking directorships.32 Scholars have 

criticised the recent deregulation and the resulting concentration of media ownership. They 

argue that such trends serve to reduce the diversity of information provided; consequently, the 

public will be poorly informed and will be restricted to a limited range of media options that 

protect and advance the media oligopoly's growing range of economic and political 

interests.33 In responding to those critical views, we do think Want Want could be a classic 

case to analyse how the country’s biggest conglomerate attempted to purchase the country`s 

major media outlets in order to expand its political and economic interests. 

 

The growth of Want Want’s investment: from Taiwan to China 

 

In order to explain Want Want’s emergence as a massive Taiwanese investor in China, we 

divide Want Want’s history of investment in China into four periods.  

 

First period: From 1987 to 1993 

Want Want started to invest in China in 1991: it belongs to the first generation of Taiwanese 

investment in China. Here, we argue that Taiwanese investment in China started in the early 

                                                        
32 Mosco, Political Economy of Communication, op. cit., p. 197.  
33 Robert W. McChesney, “Global Media, Neoliberalism, and Imperialism,” Monthly Review, March 2001, p. 

1. Academic OneFile, 

http://go.galegroup.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA72704335&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkacces

s=fulltext&issn=00270520&p=AONE&sw=w&authCount=1&isAnonymousEntry=true (accessed on 10 May 

2016). 

http://go.galegroup.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA72704335&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=fulltext&issn=00270520&p=AONE&sw=w&authCount=1&isAnonymousEntry=true
http://go.galegroup.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA72704335&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=fulltext&issn=00270520&p=AONE&sw=w&authCount=1&isAnonymousEntry=true


 12 

1980s.34 However, before the government of Taiwan lifted martial law in 1987, business 

people were completely prohibited from investing in China. After lifting martial law, the 

Taiwanese government gradually relaxed the controls on investment in China. 35  The 

financial contribution of Taiwanese investment was the main concern for both central and 

local Chinese governments in this first period, and this is reflected in the interaction between 

Taiwanese investors and local governments.  

Want Want was a medium-sized food company in Taiwan in the 1980s. The owner of the 

company, Mr. Tsai Eng-Meng, decided to invest in China when the country started on a path 

of market reform and invited foreign investment. Tsai visited China in 1991 and invested in 

Hunan the next year. He was attracted by the warm welcome from the local Chinese 

government. The flexibility of the Chinese government towards Taiwanese business is 

reflected in the following examples. First of all, in the early 1990s, in the Special Economic 

Zones (SEZs) in Guangdong, Taishangs enjoyed preferential benefits relative to other foreign 

investors. Those benefits included better locations for factories. As one Taiwanese 

businessman recalls: “When we came to this small place (one county in Dongguan) in the 

early 1990s, there was no decent road with asphalt, only fields of rice. The party secretary of 

Dongguan promised to build a broad boulevard for transportation. In half a year`s time the 

road was built, directly from our factory to the nearest port.”36 Another example is land rent, 

which most local Chinese governments can waive for ten years in the case of Taishangs, 

whereas foreign investors only have a six-year rent holiday. The situation is similar in terms 

of tax breaks: Taishangs can enjoy a tax break for six to ten years, whereas most foreign 

investors only enjoy two years tax-free, with tax deductions at half the usual rate for another 

three years.37 

This is similar to the situation of Tsai’s investment in China during that period, but Tsai 

did not choose the coastal area where most Taishangs gathered. He decided to invest in 

                                                        
34 Yi-Wing Sung, The Emergence of Greater China, New York, Palgrave Macmillan, 2005, p. 63.  
35 Charles H. C. Kao and Chu-Chia Steve Lin, “The Changing Economic Matrix between Taiwan and China,” 

in Tian-Jy Chen and Joseph S. Lee (eds), The New Knowledge Economy of Taiwan, Aldershot, Edward Elgar, 

2004, p. 262.  
36 Interview data (interview period 2004-2005). The interviewee was a former chairman of the Dongguan 

branch of the Taiwanese Business Association. The interviewee’s factory manufactured toys. Interview date: 22 

December 2004.  
37 “To Attract Taiwanese Businessmen to China, the Mainland Gave Taiwanese Businessmen More Benefits 

Than Other Foreign Investors,” Economic Daily, 31 May 1990. 



 13 

Hunan Province in central China, south of the Yangtze River, mainly because the incentives 

provided by the local government were even better than in the coastal cities. According to 

Tsai, Hunan officials were very eager to cater to foreign investors and promised to meet all 

the demands of Want Want. They promised to build special electrical and transportation 

networks, to provide particular tax reductions and particular incentives for high-tech 

industries. Furthermore, the officials also provided administrative conveniences. 38  In 

exchange, Tsai promised to invest US$10 million in Hunan and bring job opportunities to the 

region. Tsai recalled that the major officials of the party, the government, and the military at 

the provincial level showed up at the signing ceremony, as it was the biggest investment in 

Hunan up to then.39 Nevertheless, in this early period, we argue that both government (the 

local Hunan government) and business (Want Want) remained focused on purely economic 

interests. For the Hunan government, Want Want represented a huge amount of investment 

that would boost local economic development, so the government was very willing to provide 

practical support to meet the company’s demands. Even for the central Chinese government, 

although they designed the regulations that stipulated that Taiwanese investors were entitled 

to more benefits than other foreign investors,40 they were mainly focused on attracting 

Taiwanese capital rather than using Taiwanese investors to accomplish the political goal of 

reunification in this period. 

 

Second period: From 1994 to 2000 

Want Want had a good start in Hunan. It shipped machines and staff from abroad, and earned 

USD 20 million in the first year, more than the revenues earned in Taiwan, and $40 million in 

the second year. As a result of the social connections they had made with local leaders, Want 

Want was given more favours by the Hunan government; for example, building infrastructure 

(water, transportation, and communications) for Want Want and providing Want Want with 

tax reductions – favourable conditions that were originally designed for export–oriented 

high-technology industries, but were applied to Want Want.41  

                                                        
38 Chang Dien-Wen, The Rise of Tsai Eng Meng, Taipei, Yuan-Lieu Publishing, 2012, pp. 96–100. 
39 Ibid., p. 98. 
40 “To Attract Taiwanese Businessmen to China, Mainland Gave Taiwanese Businessmen More Benefits Than 

Other Foreign Investors,” Economic Daily, 31 May 1990; “The CCP Will Increase Investment Benefits to 

Taiwanese Investors,” United Daily, 22 October 1992. 
41 Chang Dien-Wen, The Rise of Tsai Eng Meng, op. cit., pp. 96-99. 



 14 

The reason that the central and local Chinese government kept offering Taiwanese 

investors special flexibility was largely due to the fact that, since the early 1990s, Taiwanese 

investors had been able to cultivate close relationships with Taiwanese legislators. With the 

help of financial donations by Taishangs to legislators during election campaigns and during 

legislative terms, legislative restrictions were eased by legislators under the influence of 

actors (Taishangs) notorious for favoring less strict conditions for investment in China. One 

obvious case is the authorisation of the "three small direct links" between China and the 

Taiwan-controlled Kinmen & Mazu islands. Businessmen started to lobby as soon as Chen’s 

presidency began in 2000, and legislation was swiftly passed early the following year. The 

same has happened with policy-making. Tse-Kang Leng shows how big Taiwanese business 

groups already influenced Taiwan’s public policy uner the presidency of Lee Teng-hui, with 

the example of the private airline compagny EVA:  

 

In early 1994, Chang (president of EVA airline) began to urge the government to lift the ban 

on direct transportation across the Straits. In June, the MOEA’s Investment Commission 

approved a US$6 million plan by the Evergreen Group to build a container depot in 

Shanghai.42 

 

Naturally mainland policy became the most popular interpellation topic in Taiwan’s 

Legislative Yuan in the early 1990s. For instance, one Taiwanese investor in Tianjin 

expressed the view, “The Tianjin government runs a ‘Chinese Investment Research Seminar’ 

monthly, and most students of this seminar are Taiwanese legislators.”43 Not only keen on 

attending these short-term courses organised by the Chinese government, Taiwanese 

legislators were also keen to study for a degree from a reputed Chinese university during this 

period of time.44 The Chinese government therefore perceived the possibility of influencing 

Taiwanese lawmakers by wooing Taiwanese investors. According to Tse-Kang Leng, 

                                                        
42 Tse-Kang Leng, The Taiwan-China Connection: Democracy and Development Across the Taiwan Strait, 

Boulder, Colorado, Westview Press, 1996, pp. 91-92, 
43 Interview data (interview period 2004-2005). The interviewee was a chairman of the Tianjin Taiwanese 

Businessmen Association, and the interviewee’s factory was engaged in plastic manufacturing. Interview date: 1 

November 2004. 
44 “Zai dalu gaoxiao shenzao de taiwan ‘lifa weiyuan’ men” (Taiwanese Legislators studied in reputed Chinese 

Universities), Hua-xia News, 13 June 2001, http://big5.huaxia.com/2003627/00018849.html (accessed on 25 

December 2016) 

http://big5.huaxia.com/2003627/00018849.html


 15 

although these legislators do not have the actual power to promulgate new laws, they 

certainly have effective power to lobby the executive branches.45 Suffice it to say that the 

results of these lobbying efforts are unpredictable: it depends on the fluctuating cross-Strait 

relationship and the businessmen-legislators’ financial power.46 However, more and more 

Taiwanese investors in China can be seen as having close links with Taiwanese lawmakers, 

and this certainly attracted the central Chinese government’s attention. Winning over the 

hearts and minds of Taiwanese investors therefore became a practical strategy to increase the 

central Chinese government’s influence on Taipei’s mainland policy.  

Apart from Taishangs’ increasing political power in the Legislative Yuan in Taipei, 

Taiwanese investors gradually became important envoys across the Strait. Furthermore, the 

semi-official channels Strait Exchange Foundation (SEF) and Association for Relations 

Across Taiwan Strait (ARATS) ceased interaction after 1999. Then-President Lee Teng-hui’s 

“Two countries Argument” in July 1999 contended that Taiwan is a sovereign country and 

that its international identity should be equal to that of the PRC. This assertion completely 

negated the “One China Principle.”47 The major consequence of Lee’s assertion was the 

indefinite postponement of official talks across the Strait and of a visit to Taiwan by Wang 

Daohan’s (then chairman of ARATS). The possibility of creating a formal negotiation channel 

across the Strait accordingly came to an end after the two bodies ceased their contact. In light 

of the declining interaction between the SEF and ARATS after 1999, both governments 

placed more value on the existing, but informal, channel of Taishangs as their bridge across 

the Strait. The Deputy Chairman of ARATS, Tang Shubei, stated explicitly in 2000 that the 

Chinese central government relied more on Taishangs as their bridge to the government in 

Taipei since negotiations could not be conducted via official channels.48 

Secondly, the Taipei government could hardly ignore the voice of Taiwanese businesses. 

Taiwanese investors after 2000 increasingly influenced the Taipei government’s mainland 

policy, not only at the legislative level but also at the policy-making level. Taiwan is in the 

process of consolidating democracy; therefore, government leaders rely more on the support 

                                                        
45 Tse-Kang Leng, The Taiwan-China Connection: Democracy and Development Across the Taiwan Strait, op. 

cit., p. 98.  
46 Ibid. 
47 Catherine Sung, “World Must Accept ‘Two States’: Lee,” Taipei Times, 8 September 1999, p. 1. 
48 Jen Ling Peng, “The Chinese Government Expect Taiwanese Businessmen to Bridge the Cross-Strait 

Negotiations,” Economic Daily, 7 July 2000, p. 1. 



 16 

of businesses both in running for election and in financing the government. In other words, 

the government–business relationship in Taiwan gradually transformed into government 

dependence on business people’s demands. As we argued in our theoretical framework from a 

society-oriented business/government relation’s perspective, governments have the pressure 

of facing a trade-off with capital owners to secure their political continuance.49 This is the 

reason that during this period, the influence of Taishangs on Taipei’s mainland policy was 

greater than in the previous period, from 1994 to 1999. Both the KMT and the DPP needed 

business support to run or sustain their presidency. The battles between the KMT and the DPP 

to win the support of Taishangs can be seen in the following example, whereby both party 

leaders promised a more open Mainland policy before the presidential election. After 

announcing his decision to stand as the KMT candidate for the 2008 presidential election, Ma 

Ying-jeou met with Taiwanese investors and promised to offer a more open Mainland Policy 

under the banner of protecting Taiwan’s economic security.50 On the same day, the DPP also 

held a tea party for Taiwanese investors and reported on the progress of Taipei’s Mainland 

policy from 2004 to the present.51  

Although there is no specific evidence to prove that Want Want built contacts with 

Taiwanese legislators during this period, the reason we detail Taishangs’ emerging political 

importance in this period is to demonstrate why the Chinese government would view 

Taiwanese businesses as agents to achieve their political goals. Want Want, as we emphasise, 

is the extreme case of Taishangs being an agent for the Chinese government to achieve such 

goals.  

 

Third period: From 2001 to 2008 

In connection with the previous period, from 2001 to 2008, the central government kept 

encouraging local governments to offer special flexibility towards Taiwanese investors.52 In 

order to enter the World Trade Organisation (WTO) in 2001, the Chinese government should 

                                                        
49 Adam Przeworski and Michel Wallerstein, “Structure dependence of the state on capital,” The American 

Political Science Review, Vol. 82, No. 1, March 1988, pp. 11-29. 
50 Miao-jung Lin, “Ma Ying-jeou Met with Taiwanese Businessmen for the Next Presidential Election,” 

Economic Daily, 27 February 2007, p.3. 
51 Ibid.  
52 Xui Zhen Liu, “The CCP Approved Taiwanese Investment by Case: The Uncertainty of Taiwanese 

Investment in China Increased,” Economic Daily, 15 May 1996, p. 11. Interviews, Tianjin, 14 and 18 November 

2004; Kunshan, 30 November and 9 December 2004; Dongguan, 20 and 23 December 2004. 



 17 

apply equivalent regulations to all non-Chinese investors. China officially declared that all 

preferential tax regulations for foreign investors, including Taiwanese investors, would be 

decreased in stages from 2000.53 In order to become a permanent member of the WTO, 

China was obliged to offer all WTO members equal trading privileges. This commitment to 

the WTO means that China cannot grant special privileges to any specific investors, including 

Taiwanese investors. Nevertheless, as we mentioned in the previous period, with the rapidly 

increasing Taiwanese investment and Taishangs’ influence on Taiwan’s domestic politics, the 

central Chinese government became increasingly aware that close economic ties across the 

Strait gave the Chinese government more strength in the cross-Strait relationship. According 

to Shen Kunrong, director of the cross-Strait Economic Development Research Centre of 

China's Nanjing University, “Taiwanese investment provided a richer and more solid 

foundation for the implementation of Beijing’s policy on cross-Strait reunification than 

military strength. If cross-Strait economic relations keep growing, it will put pressure on the 

Taipei government to take a pro-Beijing position in their mainland policy.”54 Taiwanese 

investors consequently became more important in the sense of bearing the responsibility for 

reunification in the central government’s considerations.  

The importance of Taishangs can be illustrated by the case of Want Want. In 2002 Want 

Want gained permission to enter other businesses, including insurance, hospitals, and 

restaurants, and as a result, Want Want became a conglomerate at the provincial level. Based 

on the Hunan model, Want Want built factories in different regions on the mainland beyond 

Hunan, as Tsai considered in 1994 that “the Chinese market is so vast and boundless.”55 

While other provincial governments were eager to attract foreign investment, Want Want 

chose those provinces that provided favourable conditions, such as cheap land and buildings. 

In the following 13 years, Want Want established more than 100 factories and distribution 

networks in different regions of China.56 By making the most of the vast market, Want Want 

made big profits. 

In line with the greater importance of Taiwanese businesses in China for both the central 

and local Chinese governments, by 2004 Want Want was deeply rooted in China, from 

                                                        
53 “Special Tax Bonus Decreased Gradually: The Chinese Government Emphasized Serving Taiwanese 

Businessmen Rather than Offering Them Preferential Conditions,” Economic Daily, 16 May 1996.  
54 Bruce Gilley and Maureen Pao, “Defences Weaken,” Far Eastern Economic Review, 4 October 2001.  
55 Chang Dien-Wen, The Rise of Tsai Eng Meng, op. cit., p. 175. 
56 Ibid, p. 183. 



 18 

production to consumption. First, Want Want built factories and branches in most provinces 

of the mainland. Second, Want Want adopted machines made in China, used its raw materials 

(e.g., rice), and employed Chinese workers in order to cut the cost of production and compete 

with emerging competitors.57 Third, most of Want Want’s market was in China, and most of 

its revenues were generated from China.58 Fourthly, Want Want developed new products for 

different sectors and regions of the Chinese market. 59  Lastly, Want Want moved its 

headquarters to Shanghai: the Yilan company in Taiwan was now merely a branch of the 

China Want Want group.  

 

Fourth period: From 2008 to 2016 

In this period, dramatic change occurred not only in the cross-Strait relationship but also 

in the global economic structure. There are several issues worth discussing in this context, of 

which the most crucial include competition with emerging local enterprises, dealing with 

labour issues, facing global economic recession, and finally, the KMT’s return to power in 

Taiwan. These changes directly affected Taishangs’ interaction with local officials. Most of 

them state that their position of “privilege” significantly declined during this period. 

Although Taiwanese investment is still important for local governments, Taiwanese 

businesses no longer seem to have such easy access to local officials.60 According to one 

Taiwanese investors in Kunshan:  

 

In the past, we could call the mayor directly on his mobile, even at midnight. Now if we 

wanted to see the mayor we needed to wait for his secretary to arrange an appointment. 

Sometimes we had to wait for weeks.61 

 

In the first period discussed above, many Taiwanese businesses enjoyed benefits from 

local governments, for instance tax rebates and low-cost land rental. However, after 15 years, 

                                                        
57 Ibid, pp. 111, 115. 
58 Ibid, p. 148. 
59 Ibid, pp. 174, 229. 
60 Interview data (interview period 2008-2009). The interviewee was the owner of a furniture factory. 

Dongguan, 22 July 2009.  
61 Interview data (interview period 2008-2009). The interviewee was owner of an electronic assembly factory. 

Kunshan, 15 July 2009.  



 19 

most tax privileges were suspended. Therefore, from 2008 onwards, most Taiwanese 

businesses had already enjoyed this tax break. As for the land rental, at the beginning, in 

order to attract as much Taiwanese investment as possible, most local officials agreed to offer 

Taiwanese businesses extremely cheap rents. Nevertheless, their promises were unreliable, 

since there were no written documents or formal policies. Under these circumstances, 

Taiwanese businesses have had to compete not only with other foreign investors but also with 

domestic investors on an equal basis. Most Taishangs remark that in competition with other 

foreign investors, they might gain some trifling benefits because of their shared language and 

culture, but in competition with domestic enterprises, Taiwanese businesses don’t enjoy any 

advantages.62 

After the Law of the People’s Republic of China on Employment Contracts (hereafter 

referred to as the new labour law) came into effect on 1 January 2008, many employers in 

China started to panic about their human resource expenditure, because this new labour law 

provided detailed protection for labour.63 For Taiwanese businesses, this was the worst 

possible timing. In 2008, the implementation of the new labour law meant that most 

Taiwanese SMEs that were benefiting from cheap labour now faced a rather challenging 

situation. 

The KMT came back into power: for most Taiwanese businessmen in China, this was 

not necessarily a good thing. As Lee points out, the strategic value of Taishangs during the 

DPP era was far more important than in the KMT era, because Taishangs served as political 

agents across the Strait under Chen Shui-bian’s government, but not under Ma Ying-jeou.64 

All these changes applied to the particular case of the Want Want group’s investment 

in China. Rightly, given all the harsh circumstances faced by Taiwanese investors after 2009, 

Want Want developed new practices. It began to purchase media, first in Hong Kong and then 

in Taiwan. This investment in the media business was different from the previous investment 

that Want Want had been involved in. First, in the past, Want Want had not invested in the 

risky media businesses; especially in 2008, the profitability and prospects of the media 

business were uncertain, if not gloomy. Second, Want Want had stayed in the mainland 

                                                        
62 Interviews, Kunshan, 29 July 2015; Shanghai, 30 April 2014. 
63 Hans Hendrischke, “Changing Legislative and Institutional Arrangements Facing China’s Workplace,” in 

Peter Sheldon, Sunghoon Kim, Yiqiong Li, and Malcolm Warner (eds), China’s Changing Work Place: 

Dynamism, Diversity and Disparity, London, Routledge, 2011, pp. 51–67. 
64 Chun-Yi Lee, Taiwanese Business or Chinese Security Asset, London, Routledge, 2011.  



 20 

because of the low cost of production, but costs in the media business were high. Third, in the 

past, Tsai had not openly talked about politics, but now he did talk about politics, claiming 

that he had invested in Taiwan’s media industry in order to strengthen the cross-Strait 

relationship. According to Tsai, when the pro-China KMT candidate Ma Ying-jeou won the 

presidency in 2008 and ended the pro-independence DPP’s rule, Tsai anticipated that 

cooperation between the two sides of the Strait would be enhanced. He agreed with Ma’s 

mainland policy and decided to come back to Taiwan and to enhance the understanding of 

Taiwanese people about mainland China.65 After buying the Want Want media group, Tsai 

has continued to hold cross-strait semi-official forums, inviting high-ranking officials and 

leading business figures from Chinese provinces and Taiwan. For example, Tsai established a 

new title – Want Daily. This paper, together with the Shanghai City government, has held 

annual forums66 to establish links between the business hubs of China and cities in Taiwan. 

In the forums, Taiwanese mayors were invited, the Shanghai mayor expressed his 

anticipation of cross-Strait communication, and the publisher Tsai, admiring the rise of China 

as an economic superpower, testified that he had witnessed the success of China’s economic 

reform.67 

 

Analysis 

 

Want Want’s rationale for investing in Taiwanese media: Buying the media as a social asset 

for building political ties  

Arguably, Want Want invested in the media business mainly to build ties with CCP officials 

in the central government and to extend its business in China. As we argued in our theoretical 

section, China’s economic system is state capitalist; that is, the party-state controls the flow 

of capital but also allocates resources to the private sector.68 In 2006, Want Want was 

expanding as an international conglomerate and would need the support of the CCP. For 

                                                        
65 “Tsai Eng Meng: My Reasons for Buying Media,” Hwa Xia Net, op. cit. 
66 Forums between Hu (Shanghai area) and Tai (covering most cities in Taiwan), 

http://want-daily.com/portal.php?mod=view&aid=39496 (accessed on 15 May 2016). 
67 Hsieh Ai-Chu, Chen Mang-Nung, and Chen Si-Hau “Shanghai- Taiwan Forum leads to communication,” 

China Times, 3 April 2015, http://www.chinatimes.com/newspapers/20150403000843-260302 (accessed on 15 

May 2016). 
68 Bruce J. Dickson, Wealth into Power: The Communist Party's Embrace of China's Private Sector, 

Cambridge, Cambridge University Press, 2008. 



 21 

example, in 2006 Want Want was listed on the Hong Kong stock market; part of its stocks 

were bought by the state banks of China and pro-CCP conglomerates, including Hong 

Kong’s richest businessman, Li Ka-shing.   

  Want Want entered the media business when the CCP launched its “Grand Overseas 

Propaganda” Campaign. After the 2008 Olympic torch protest, the CCP actively co-opted 

Chinese capitalists to acquire media corporations in Europe and the United States.69 In this 

context, Want Want bought half the shares in Asia TV in Hong Kong in 2009. Want Want 

purchased the China Times Media Group (which consists of China Times and Commercial 

Times, and many magazine titles, a terrestrial TV station, China Television Co., and a cable 

news channel, CTiTV) just before the anti-Communist Apple Daily made an offer to buy the 

China Times Group.  

Arguably, Want Want acquired the China Times group to accumulate social and 

economic capital in order to expand its business in China. The Want Want group owner 

voluntarily provided ideological services for the CCP. Tsai openly displayed his support for 

Beijing. He told the Washington Post in an interview that the crackdown on 4 June was “no 

massacre.”70 The media under the Want Want group further carried out “product placement” 

projects for Beijing; that is, the Want Want group received fees from the Chinese government 

and allocated the fees to other Taiwanese media to publicise stories favourable to China.71 

Providing ideological services for Beijing, the Want Want media group waged wars 

against Taiwanese citizen groups, thus violating the social and economic principles of the 

media. Because the China Times Media Group consisted of different media outlets, media 

reform groups and some media academics were concerned about Want Want’s control of 

Taiwan’s media; they demanded that regulators should not approve the acquisition easily.72 

The Want Want group did not make any promises to Taiwanese society, for example on 

protecting press freedom and respecting professionalism. Instead, it filed lawsuits against 

                                                        
69 Yu-Hui Tai, “China’s ‘Go Global’ Policy: The Role of Chinese Private Capitalists and Overseas Media 

Mergers and Acquisitions after 2008,” Chinese Journal of Communication Research, No. 24, 2013, pp. 3–41. 
70 Andrew Higgins, “Tycoon Tsai Eng Meng Prods Taiwan Closer to China,” The Washington Post, 21 January 

2012, 

http://www.washingtonpost.com/world/tycoon-prods-taiwan-closer-to-china/2012/01/20/gIQAhswmFQ_story.h

tml (accessed on 15 May 2016). 
71 Lin Chou-Yi, “Chinese Officials Pay the Bills for Product Placement at China Times,” Newtalk, 20 March 

2012, http://newtalk.tw/news/view/2012-03-30/23697 (accessed on 15 May 2016). 
72 Yu-Peng Lin (ed.), Long Road of Media Reform, 1999–2009, Taipei, Taiwan Media Watch Foundation, 

2011, pp. 131–132. 

http://www.washingtonpost.com/world/tycoon-prods-taiwan-closer-to-china/2012/01/20/gIQAhswmFQ_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/tycoon-prods-taiwan-closer-to-china/2012/01/20/gIQAhswmFQ_story.html
http://newtalk.tw/news/view/2012-03-30/23697.


 22 

citizen groups, reporters, and college professors it deemed hostile. Want Want’s attack on its 

opponents triggered more resistance, as 149 scholars signed a petition to demand that Want 

Want stop the lawsuits and respect media professionalism.73 

While losing social support in Taiwan, Want Want’s owner strengthened his ties with 

high-ranking officials and gained social status in China. First, according to an article in 

Common Wealth, Want Want’s owner gave a briefing to the head of China’s Taiwan Affairs 

Office about buying Taiwan’s media. The Chinese official promised to assist Want Want in 

doing business in China.74  

Second, Want Want could mobilise its own media to provide positive images to Chinese 

officials. The media in the China Times group often offered positive images of China and 

different provinces of China. When officials visited Taiwan and met important people in 

Taiwan, they would visit Tsai at the China Times group, hoping that he would offer positive 

images to them.  

Third, Want Want’s owners became an important channel (or agents) between the 

powerful elites of the two countries. The China Times group, together with various Chinese 

local governments, hosted cross-Strait forums to discuss economic cooperation between 

Taiwan and China. In these forums, high-ranking Chinese officials would be presented; Want 

Want chose which Taiwanese politicians and business figures to invite to these important 

occasions.75 

Fourth, in 2011, the Want Want group and other state enterprises received support from 

the Chinese government. According to a study by Fathom China, in 2013, out of 50 

prominent private-sector Chinese firms, 45 received subsidies; Want Want was sixth on the 

list, receiving US$11 million from the Chinese government, which was about 11% of its net 

profit.76 

                                                        
73 Li-Der Chang, Yu-Lin Hsu, and Yong-Hsiang Liu, “149 Scholars Sign in against Want Want Group,” Apple 

Daily, 17 June 2009, http://www.appledaily.com.tw/appledaily/article/forum/20090617/31714371/ (accessed on 

15 May 2016). 
74 Hsing-Fei Lin, “Sir, We Bought China Times,” Common Wealth Magazine, 25 February 2009, 

http://www.cw.com.tw/article/article.action?id=5001838 (accessed on 10 May 2016). 
75 Wu-Fu Lian, “Tsai Eng Ming Elevated to a Higher Class, Followed by Tycoons,” Wealth Bimonthly, 16 

March 2011, http://www.wealth.com.tw/article_in.aspx?nid=2183 (accessed on 10 May 2016). 
76 “Perverse Advantage: A New Book Lays out the Scale of China’s Industrial Subsidies,” The Economist, 27 

April 2013,  

http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21576680-new-book-lays-out-scale-chinas-industrial-s

ubsidies-perverse-advantage (accessed on 10 May 2016). 

http://www.appledaily.com.tw/appledaily/article/forum/20090617/31714371/
http://www.cw.com.tw/article/article.action?id=5001838
http://www.wealth.com.tw/article_in.aspx?nid=2183
http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21576680-new-book-lays-out-scale-chinas-industrial-subsidies-perverse-advantage
http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21576680-new-book-lays-out-scale-chinas-industrial-subsidies-perverse-advantage


 23 

Finally, the owner of Want Want gained social influence in China. In 2012, Tsai was 

nominated one of China’s most prominent figures in the economic field by China Central 

Television (CCTV). Only twenty Chinese were nominated; Want Want group owner Tsai was 

on that VIP list.77 

These five factors identified the case of Want Want as one of mastering media as a 

strategic asset to gain rewards from the Chinese government in the form of facilitating its 

business in China. In the framework of the state-centred approach, Want Want fully complied 

with the Chinese government’s demands. Furthermore, Want Want does not just want to be 

granted economic benefits for its business in China. As our evidence indicates, it also seeks to 

be an influential Taiwanese business across the Strait, a strategically important goal for Want 

Want because the model of state capitalism in China can open more possibilities for Want 

Want’s expansion in China. For the Chinese government, Want Want became an eager agent. 

Through the Want Want media platforms, the Chinese government met not only Taiwanese 

businessmen but also Taiwanese officials. It was a “win-win” situation for both the Chinese 

government and the Want Want group. The cost of this victory, resistance from Taiwanese 

society, is what we will discuss in the next section.  

 

The cost of Want Want’s strategy: Local resistance 

To gain more influence in Taiwan’s media industry, in autumn 2011, Want Want proposed to 

buy Taiwan’s second largest MSO. MSOs were very important in Taiwan’s media landscape. 

First, cable television was dominant in Taiwan, as 70% of households subscribed to cable 

television. Second, cable operators could decide which channels were shown and their 

positions on the platform. Third, cable systems were concentrated in four major MSOs; 

among them, China Network System Co. controlled 20% of cable subscribers. Thus, Want 

Want attempted to buy this MSO from a foreign investment company, MBK Partners Ltd., at 

a cost of US$ 2.4 billion, the highest media merger fee in Asia.78 The Want Want group 

claimed that the merger would boost Taiwan’s media industry and recover it from foreign 

hands. 

                                                        
77 “Tsai Eng Ming and Lin Yi Fu Nominated as 2012 Economic Figures,” Apple Daily, 3 December 2012, 

http://www.appledaily.com.tw/realtimenews/article/new/20121203/155078/ (accessed on 10 May 2016). 
78 In this deal, MBK collected more than double what it spent buying China Network’s stock more than three 

years earlier. 

http://www.appledaily.com.tw/realtimenews/article/new/20121203/155078/


 24 

However, because Want Want had utilised the media to please Chinese officials and to 

attack its opponents, some academics opposed the merger. There were three arguments 

against it. First, it would bring about a media monopoly and affect pluralism. The opponents 

argued that Want Want already owned the China Times Group, including several media 

outlets – two newspapers, several magazine titles, TV channels, and a radio station; with the 

MSO, Want Want would interfere with other media outlets with its power to decide which 

channels could be broadcast via cable. Second, the applicant, Want Want, was not “fit and 

proper” as a television licence holder. The opponents reviewed the performance of the Want 

Want China Times Group over the past year and listed several actions taken by the group that 

they said were either illegal or unprofessional. In particular, Want Want had conducted 

product placement operations for the CCP; this practice was illegal.79 Third, there was the 

“China factor.” Some scholars coined the term “China factor” to describe the way the rich 

and powerful in the cross-Strait relationship began to make alliances and to influence 

Taiwan’s democracy and press freedom.80 

It can be argued that this opposition was triggered by the Want Want group, as Want 

Want did not follow the usual principles of Taiwanese society. The reason we argue that the 

Want Want group is right not to take too much notice of Taiwanese society is because the 

Taiwanese government is not the one that Want Want as a business group will gain profit or 

benefit from. As we discussed under government/business relationships, we assert that the 

state-centred approach is more relevant to explaining our example. Here we would like to 

emphasise that the business group submits to the government’s demands because of 

economic benefits that the business needed from that very government. Therefore, for the 

Want Want group, the Chinese government was the one that would grant them such benefits, 

not the Taiwanese government. This is the reason why the Want Want group presented the 

Chinese government with such a strategic asset: media influence over Taiwanese society. In 

an earlier merger, the Fubon telecommunications group had proposed to acquire the biggest 

MSO; on this occasion only a few media scholars had pointed out the danger of media 

monopoly. However, in the Want Want case, as Want Want did not care about the social and 

                                                        
79 Shelley Shan, “Experts Opposed to Want Want Merger,” Taipei Times, 28 May 2012, 

http://www.appledaily.com.tw/realtimenews/article/new/20121203/155078/ (accessed on 10 May 2016). 
80 Jieh-min Wu, “2012, the Year of China Factor,” Apple Daily, 25 December 2012, 

http://www.appledaily.com.tw/appledaily/article/headline/20121225/34727076/ (accessed on 10 May 2016).  



 25 

economic principles of Taiwanese society, but used its media to support the Chinese 

government and to attack its opponents at home, scholars from different disciplines 

(economics, law, sociology, telecommunications, and so on) mobilised against the merger. 

For example, scholars co-signed a statement entitled “Watch out, a media monster is 

threatening” in protest against the merger, demanding that the National Communications 

Commission (NCC) should set up a special committee to review the case carefully.81 Later, 

more than 3,000 citizens signed.82 Further, some prominent intellectuals launched a boycott 

against Want Want media by giving up writing columns for the China Times. At this stage, 

the intellectual community was mobilised against Want Want’s merger. 

Want Want continued to test the limits of Taiwanese society when regulators (the NCC) 

ruled on the merger. Based on a previous case, on 25 July 2012, the NCC ruled that there 

must be separation between the MSO and the news channel.83 Both Want Want and its 

opponents were upset about the ruling. Want Want expected to pass unconditionally and to be 

allowed to control both the MSO and the news channel. The opposition demanded that the 

NCC reject the proposal. On the day of the ruling, several college professors submitted a 

petition to the NCC, urging the media regulator to reject the deal. About 200 students later 

appeared to protest against the merger. Two publications under the Want Want China Times 

Group showed pictures of the students allegedly receiving cash from an anonymous 

woman.84 The stories then implied that one of the professors, Dr. Huang, had mobilised the 

students for the protest. Huang said he did not know that a group of students would show up 

after he left the premises.85 When one National Tsinghua University student, Chen Wei-ting, 

questioned Want Want’s motives, he also became a target of criticism by media outlets under 

the group.  

                                                        
81 “Watch out, a media monster is threatening,” http://campaign.tw-npo.org/sign.php?id=2011101608200300 

(accessed on 10 May 2016). 
82 Tsung Hsin Yang, “Scholars Worried About the Media Moguls,” Newtalk, 9 October 2011, 

http://newtalk.tw/news/view/2011-10-19/18759 (accessed on 10 May 2016). 
83 The NCC ruled that Want Want-China Times Group must fulfil three conditions: Want Want group chairman 

Tsai Eng-Meng and his family members must completely dissociate themselves from the operations of the 

CTiTV news channel; the operational plan for the China Television (CTV) digital news channel must be 

changed to make it a non-news channel; and CTV must establish an independent editorial system. 
84 “The Man Behind the Protest?”, China Times, 25 July 2012, p. A2. 
85 Lai Yi-chuang and Lin Chau-Yi, “Huang is Regretful about China Times’s Reporter,” New Talk, 27 July 

2012, http://newtalk.tw/news/view/2012-07-27/27635 (accessed on 10 October 2016). 

http://newtalk.tw/news/view/2011-10-19/18759
http://newtalk.tw/news/view/2012-07-27/27635


 26 

Because Want Want had fabricated stories to attack its opponents, young people began 

to realise that the media owner could openly use its media outlets as tools to attack his 

enemies. On 31 July 2012, hundreds of students, organised by “Youth Alliance Against the 

Media Monster,” gathered in front of the television station of the China Times group, 

protesting against the Want Want Group and accusing it of violating professional journalistic 

values and damaging Taiwan’s democracy and freedom. They demanded that the Want Want 

group abandon the merger.86  

This movement reached a peak on 1 September 2012, as tens of thousands of journalists, 

students, academics, and social activists took to the streets of Taipei to protest against media 

monopolisation. Their main demands included protecting media professionalism, an apology 

from the Want Want China Times Group, supervision by the NCC, and ending media 

monopolies.87 The participants made the following main points: first, they pointed out that 

untrammelled media moguls would threaten freedom of speech in Taiwan. Second, they 

demanded that the NCC take legal measures to protect media professionalism. Third, they 

observed that the so-called “China factor” was not only an academic term but effective in real 

life, influencing Taiwan’s democracy, and they demanded that “the Chinese should get their 

dirty hands off media and journalism in Taiwan.”88 

However, Want Want did not accept the demands of the civil society groups and 

demonstrators; because Want Want’s main interests have been on the Chinese mainland, Want 

Want wanted to build ties with Chinese officials, not with Taiwanese civil society groups. The 

demonstrators demanded that the Want Want group stop buying Taiwanese media, but Tsai 

Eng-Meng said he would continue to buy more and even bigger Taiwanese media,89 and 

Want Want later made an offer to buy its competing newspaper, Apple Daily. Moreover, the 

demonstrators demanded that the Want Want media group should foster journalistic 

                                                        
86 “Want Want monster has violated journalism professionalism and ethics, and damaged Taiwan’s democracy 

and freedom,” http://idontwantwantleague.blogspot.tw/2012/12/blog-post_740.html (accessed on 10 October 

2016). 
87 Loa Lok-sin, “Thousands Protest Media Monopoly,” Taipei Times, 2 September 2012, 

http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2012/09/02/2003541753 (accessed on 10 May 2016). 
88 Shelley Shan, “Want Want Deal Still in Balance,” Taipei Times, 28 July 2012, 

http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2012/07/28/2003538815 (accessed on 10 May 2016). 
89 Apple Daily, “Tsai Eng-Meng Says: Not Interfering in Apple Daily,” 28 November, 2012, 

http://www.appledaily.com.tw/appledaily/article/headline/20120508/34212781/ (accessed on 1 June 2016). 



 27 

professionalism by establishing democratic decision-making mechanisms in the newsroom, 

but the Want Want group totally ignored this demand. 

The Want Want group was clearly either unwilling or unable to enter into real dialogue 

with Taiwanese civil society groups.  

 

Conclusions and discussion 

 

Since 2008, a new type of media investor has emerged in Taiwan. The Taiwanese 

businessman, Want Want’s owner, who made a fortune in China, returned to Taiwan after 

2008 and tried to influence Taiwan’s media and politics. The Want Want group is different 

from previous Taishangs, who mainly focused on their own businesses, seldom returned to 

Taiwan, and remained apolitical. Want Want not only returned to Taiwan, but also tried to use 

the media as a mouthpiece of the Chinese government, even at the cost of losing the 

Taiwanese market and the confidence of the Taiwanese people. This paper set out to analyse 

the rise and the rationale of this new type of media investor. 

We have tried to answer this question in the light of the business/government 

relationship, regarding the Chinese state as a major player in this context. We mainly adopted 

the state-centred approach and argued that China has distinct characteristics of state 

capitalism; that is, the CCP’s path toward capitalism has been paved with different layers of 

relationships closely linked with business groups. We have also explained how capitalists 

could use the media as an important social asset to build ties with politicians who want to 

gain publicity, favourable images, and influence. These social ties can create economic 

benefits, particularly under Chinese state capitalism. 

We have also analysed the development of Want Want in the context of Taiwanese 

investment in China. As we have shown, right after the Tiananmen Square Event of 4 June 

1989, some foreign investors left China, and Chinese local governments were beckoning 

Taiwanese businessmen with many incentives to attract them. In the early 1990s, Want Want 

grasped this opportunity, building factories and retail outlets across many provinces, and 

developing various types of content for different sectors of the Chinese market. Yet, as the 

private sector has developed in China since 2000, the Chinese government has had to pay 

more attention to Chinese businesspeople. In addition to this, following China`s entry into the 

WTO, offering special incentives to Taiwanese businesses has become more complicated due 



 28 

to WTO regulations. Thus, Taishangs have had to build ties with party and government 

officials. In this context, to seek further expansion in China, Want Want has had to build 

social ties with Chinese officials. 

As we have shown, to achieve this, Want Want invested in Taiwanese media as a social 

asset in order to build political ties on the Chinese mainland. In most cases, media tycoons 

use the media of a country to build social ties with politicians of that country. What is 

extraordinary in this case is that, in the special context of cross-Strait relations whereby the 

PRC has attempted to control the ROC (Taiwan), Want Want bought media concerns in 

Taiwan as an important social asset in order to build social ties in China and to expand its 

business in the Chinese mainland, even at the cost of losing markets, trust, and confidence in 

Taiwan. As we have seen, in doing so, Want Want also triggered resistance from Taiwanese 

civil society, which ultimately resulted in the failure of the merger case. 

We have to reconsider the nature of this new sort of media investment, particularly as, 

following in Want Want’s footsteps, other big Taiwanese businesses in China have also 

attempted to buy Taiwanese media companies. For example, Ting Hsin International Group 

made an offer on the same MSO (China Network System Co.). Also, HTC, a mobile phone 

manufacturer based in China, purchased all the shares of a major channel group, TVBS 

(which consists of TVBS Entertainment Channel, TVBS News, and TVBS Asia). Because of 

the political economy of the region, this type of media investment will continue to exist, 

using the media as assets to build social ties and to multiply economic benefit. Thus, we need 

to consider the nature of the investment: is it considered Taiwanese capital or Red capital, or 

a special type that is based in country A, although the owner’s nationality is of country B? 

This is not merely a conceptual issue, but also a regulatory issue. 

 

Lihyun Lin is Professor at the Graduate Institute of Journalism, National Taiwan University. 

Graduate Institute of Journalism, National Taiwan University, No. 1, Sec. 4, Roosevelt Road, 

Taipei, 10617 Taiwan (lihyunlin@ntu.edu.tw). 

 

Chun-Yi Lee is Assistant Professor at the School of Politics and International Relations, 

University of Nottingham.  

School of Politics and International Relations, Law and Social Sciences Building, The 

University of Nottingham, University Park, Nottingham, NG7 2RD, United Kingdom 

mailto:lihyunlin@ntu.edu.tw


 29 

(chun-yi.lee@nottingham.ac.uk). 

 

Manuscript received on 5 June 2016. Accepted on 24 February 2017. 


