
6	� Voice of America Chinese-
dialect broadcasting and the 
Chinese cultural Cold War, 
1949–19531

Jeremy E. Taylor

Introduction
For those of us who study the Chinese cultural Cold War, Voice of America 
(VOA) is a regular if tangential component of historical accounts of this conflict. 
In its 1950s heyday, VOA triumphantly declared that “Chinese people living eve-
rywhere throughout the world are deeply familiar with the words “Meiguo zhi 
yin [Voice of America]”.2 And given the frequency with which this broadcaster 
appears in histories of American Cold War encounters with the People’s Republic 
of China (PRC), as well as in anecdotes about clandestine radio listening on the 
Chinese mainland,3 we might be forgiven for believing such braggadocio.4

However, despite the central role of VOA in the story of Sino-American rela-
tions (and the prominence of China in histories of VOA), we still know remark-
ably little about the nature of VOA broadcasting to China – or in Chinese – at 
the height of the Cold War. What little research has been published on VOA’s 
engagement with China has emphasized this broadcaster’s place within wider 
American strategies either to undermine Chinese Communist Party (CCP) author-
ity (or, perhaps more importantly, CCP links with the Soviet Union) or to project 
a positive image of the United States to Chinese listeners. Lu Xun’s important 
work on this topic, which places VOA at the very heart of US propaganda initia-
tives designed to challenge a young PRC, is representative. As Lu has shown, 
United States Information Service (USIS) staff based in Hong Kong combined 
overtly political news reports with musical programming, radio dramas and book 
discussions. Such “propaganda was incorporated as imperceptibly as possible” 
into VOA broadcasts in Chinese.5 In contrast, Ellen D. Wu’s study of “America’s 
Chinese” and their contributions to VOA in the early 1950s has shed important 
light on the agency of Chinese American intellectuals such as Betty Lee Sung 
who were recruited to work for this broadcaster. In addition, Wu highlights the 
tendency of VOA to adopt (to reference Christina Klein) a “Cold War Orientalist” 
approach to its Chinese American talent,6 and to continue to assume links between 
the Chinese American community and their supposed “homeland” in east Asia.7

Both of these studies are important. However, in their focus on broadcasts to 
the PRC, and on Chinese American agency, they leave a number of key issues 
untouched. For instance, these accounts provide only a limited view of VOA’s 

DOI: 10.4324/9781003211976-9

http://dx.doi.org/10.4324/9781003211976-9


VOA Chinese-dialect broadcasting  111

Figure 6.1 � Staged photograph of three unidentified Voice of America announcers, possibly 
in Washington, DC, circa 1954 (Courtesy of the Central News Agency, Taipei).

attempts to win over listeners amongst overseas Chinese communities in South-
east Asia, despite (as I will show below) the significance of such listeners to VOA 
planners. They also tend to gloss over the nuanced yet crucial differences that 
developed between different dialect-based “services” or “desks” that operated 
parallel to each other, despite all coming under VOA’s Chinese Branch (some-
times given as the “Chinese Section”) – itself a sub-section of this broadcaster’s 
Far East Division.

A focus on VOA’s intentions towards the “overseas Chinese” – and its attempts 
to court such audiences by broadcasting in dialects that were still spoken widely in 
communities throughout Southeast Asia in the 1950s – is important for a number 
of reasons. Firstly, it helps to move the discussions that energize this very book – 
i.e., the battle for influence amongst “overseas Chinese” communities in Asia in 
the early Cold War – beyond a national register, enabling us to explore how con-
testations over “Chineseness” reverberated at the provincial or regional level as 
well. As I have argued elsewhere, for example, shifting Cantonese, Teochew or 
Hokkien identities were just as important throughout Southeast Asia in the imme-
diate post-1949 era as were evolving notions of “Chineseness”, and such regional 
identities represented fertile ground for Cold War rivalries.8 At present, however, 
we still know relatively little about “how . . . provincial forms of Chinese cultural 
production [were able to] become realms of Cold War contestation”,9 despite a 
small yet expanding scholarship on regional identities – Phillip B. Guingona’s 



112  Jeremy E. Taylor

notion of the transnational “Minqiao” (Hokkien overseas) and “Hokkien national-
ism”, for instance – that are too often overlooked in the larger story of the Chinese 
diaspora.10 Broadcasting offers a suitable medium through which to explore such 
questions precisely because it is sonic; while a book or magazine could be read 
by any literate person who was educated in Chinese, listening actively to a radio 
programme (particularly one which involved analysis of current affairs) required 
comprehension in a particular spoken language (be that Mandarin, Cantonese, 
Hokkien or anything else).

Secondly, VOA Chinese-dialect broadcasting helps us to unpack another topic 
that is discussed at length in other chapters in this volume – the crucial role of 
American-financed organizations in the Chinese cultural Cold War. To be sure, 
the “new China” of Mao Zedong on the mainland and the Nationalist China of 
Chiang Kai-shek on Taiwan were both key players in the ideological and strategic 
battles for prominence in various diasporic communities in the 1950s. Yet so too 
was the United States. VOA – alongside the Asia Foundation, the Union Press 
(Youlian chubanshe) and the other US-financed or -backed organizations – was a 
key component in America’s “psychological war” against the PRC and its sym-
pathizers in the wider region.11 Despite being an American institution, however, 
VOA employed a significant staff of Chinese translators, producers and present-
ers in the United States, and emerged (in large part due to this staff) as an influ-
ential purveyor of news and entertainment. Given the increasing prominence of 
US-supported groups who worked with the written word to build an “empire of 
information” in Asia,12 it is only right that we recognize the regional (and even 
international) importance of American broadcasters in the Chinese cultural Cold 
War as well.

An examination of VOA’s work in Chinese-dialect broadcasting can also com-
plicate emerging research on VOA itself, especially with regard to this broad-
caster’s operations in Europe, the Middle East and elsewhere. The role of this 
institution in the “Americanization” or “Westernization” of its target countries 
(e.g., in “shaping Western Europe’s culture, economy, and politics”), has been a 
common focus in much of the research thus far.13 Without contradicting this extant 
scholarship, the current chapter complicates such findings by suggesting that 
VOA’s Chinese-dialect broadcasting, while certainly fitting into broader attempts 
to propagate “American values” or positive news about American society, also 
sought to use distinctly Chinese modes of cultural expression to excite nativist 
sentiments, often as a means of convincing diasporic listeners to question both the 
longevity and validity of Chinese communism.

This chapter is based primarily on VOA broadcast scripts that are now held 
at the Philadelphia office of the United States’ National Archives and Records 
Administration. These scripts were produced at VOA’s New York offices between 
1949 and 1953. This was a period when VOA “experienced its most spectacular 
growth in both programming and facilities”.14 It was also a period that coincided 
with the Korean War (1950–1953) and the bloodiest phase of the Malayan Emer-
gency (1948–1960). In the United States, these years heralded the emergence of 
the pro-Chiang Kai-shek “China Lobby” and the presidency of Harry Truman, 



VOA Chinese-dialect broadcasting  113

plagued as it was by debates about who had “lost China”.15 All of this is reflected 
in the material that was produced in the early 1950s, as VOA broadcasts were 
dominated by news and “pointed political analysis”, with the broadcaster’s tone 
“hardening”.16

Nonetheless, this was a time when VOA began to experiment with broadcasting 
in new languages while seeking to win over new audiences, including amongst the 
“overseas Chinese”. This is hardly surprising for, as Meredith Oyen has shown, 
in these pre-Bandung years, the State Department and other US agencies dis-
played an acute interest in “overseas Chinese” affairs.17 Yet it also had wider con-
sequences. VOA’s foray into Cantonese, “Amoy” (i.e., Hokkien) and “Swatow” 
(i.e., Teochew) programming occurred precisely as many Asian languages were 
themselves developing and changing in tandem with the rapid geo-political shifts 
that were experienced in the wake of the end of World War II and the dissolution 
of various pre-war empires.18

The VOA broadcast scripts cover all manner of content, from musical pro-
grammes to news features. In addition, they contain information about the pro-
duction processes that were adopted and the editorial decisions that were made 
within VOA’s Chinese Branch. They even provide some answers to the question 
that Xiaojue Wang has recently posed: “What did the Cold War sound like on the 
air?”19 For example, many of the scripts include handwritten notes, seemingly 
written by producers for the sake of announcers, on how to deliver certain content 
or even how to pronounce certain words or phrases. As a result, and given that 
few archival recordings of these broadcasts appear to have survived,20 the scripts 
represent the closest thing we have to actual VOA programmes in various forms 
of Chinese.

Above all, however, the scripts provide a window onto the ways in which the 
American and Chinese (American) staff who collectively designed and recorded 
VOA broadcasts in Chinese dialects sought to marry American Cold War cultural 
policy with a “China literacy” that sections of the US military and intelligence 
community had developed in the latter stages of World War II. The result was a 
far more complex set of Chinese-dialect broadcasts than we might expect from 
an organization that has long been associated with anti-communist propaganda.

VOA’s Chinese Branch
VOA was established during World War II with the intention of spreading Ameri-
can news and media to various countries all over the world. Originally attached 
to the War Office in 1942, it was taken over by the State Department in 1945, 
thus being directly linked to American public diplomacy in the immediate post-
war years. Headquartered in New York, but using transmitting stations at various 
locations around the world, VOA began targeting the Soviet Union in 1947, and 
“quickly became the nation’s ideological arm of anticommunism, seeking to win 
allies at the same time that it tried to discredit the Soviet Union and other com-
munist nations”.21 By the early 1950s, VOA had become one of the preeminent 
instruments of American overseas propaganda, broadcasting to a global audience 



114  Jeremy E. Taylor

in various languages. Uniquely, it targeted non-elite listeners “in a manner Ameri-
cans hoped would appeal to local customs and ideals”,22 thus providing a direct 
link between the US Government and local populations in parts of the world 
where a physical American presence was often limited.

From even before the founding of the PRC, VOA had been sourcing and 
producing Chinese-language content at the office of USIS in Hong Kong – an 
institution that is also explored in Kenny K. K. Ng’s Chapter 5 – collating such 
material in New York and broadcasting it into China via transmitters in Manila 
and Honolulu (and, for a short time, via local stations in Hong Kong).23 All 
VOA broadcasts to China were initially in English and Mandarin, with Can-
tonese broadcasts starting only in August 1949, just weeks before the establish-
ment of the PRC.24 The initial focus on the use of Mandarin by VOA’s Chinese 
Branch reflected a desire to appeal to a broad, national-level audience on the 
China mainland; the decision to start Cantonese broadcasting reflected the prac-
ticalities of access to Hong Kong, and therefore to recently arrived refugees from 
neighbouring Guangdong Province.25 Despite efforts to jam reception of VOA all 
over China, CCP campaigns designed to denigrate clandestine listeners and the 
introduction of punitive measures against PRC citizens caught tuning in to VOA 
broadcasts, USIS and its allies noted with some satisfaction in 1950 that “ordi-
nary people in Guangzhou all had a good impression of VOA”, partly because 
its Cantonese broadcasts were incomprehensible to north Chinese communist 
cadres in the city.26

Despite the fact that mainland China would remain the main emphasis of 
VOA’s Chinese broadcasting over the course of the Cold War,27 there was also 
a clearly diasporic angle to the introduction of Cantonese broadcasts in 1949. 
Although Mandarin broadcasts were designed primarily with PRC listeners in 
mind, VOA prepared its broadcasts in Cantonese for both mainland Chinese and 
audiences outside of the PRC.28 This would set the template for broadcasting in 
other Chinese “splinter languages”29 that were introduced by VOA from 1951 
onwards. It was in that year that the Chinese Branch began its Amoy and Swa-
tow Services, while occasionally also producing broadcasts in Hakka (Kejiahua) 
and in Shanghainese (Huyu). While the latter were almost exclusively designed 
for mainland listeners in the Lower Yangtze delta (or listeners of Shanghainese 
background in places such as Hong Kong), the addition of the Amoy and Swatow 
Services reflected a desire to address audiences in Southeast Asia and, indeed, in 
other parts of the world. It was with some satisfaction that VOA executives noted 
in 1952, for instance, that “All [VOA] Chinese broadcasts also reach the powerful 
and wealthy overseas Chinese communities in Southeast Asia, Philippines, and 
Latin-America [sic]”.30

In the eyes of American officials, broadcasts in Cantonese, Hokkien and Teo-
chew were necessary precisely because they catered to (and had the potential 
to influence) diasporic Chinese listeners. Indeed, for the CIA, there was some-
thing about the socio-political status of the overseas Chinese in Southeast Asia 
that seemed to fit perfectly with radio as a medium. Writing in April 1953, one 



VOA Chinese-dialect broadcasting  115

unnamed CIA operative, assessing US radio broadcasting in Asia more generally, 
argued that

[o]f all the targets of Southeast Asia accessible by radio, they [i.e., the over-
seas Chinese] may be said to be one of the most logical. A group of some 
9.6 million, they can be reached by programs in a minimum of dialects. They 
are likely to be able to afford radios. As a race-conscious group, and as a 
minority, they lend themselves to community radio devices.31

Such reasoning may explain why VOA actually dedicated more of its program-
ming to Chinese dialects than to languages that enjoyed (quasi-) “national” status 
in east and Southeast Asia in the 1950s. By 1953, VOA was broadcasting three 
hours per day in Mandarin, ninety minutes per day in Cantonese (i.e., more than 
that broadcast in Korean), and thirty minutes each day in Hokkien and Teochew, 
making these latter two dialects equal (in terms of broadcast time) to Malay, 
Burmese, Indonesian, Thai and Vietnamese. Later in the same decade, and after 
VOA broadcasting in a number of regional languages such as Malay and Thai was 
dropped, Cantonese and Hokkien broadcasting continued.32

If diasporic audiences were more likely to have access to radio receivers, how-
ever, and perhaps even more likely to listen as a community to radio broadcasts, 
this did not guarantee that they were inclined to accept the VOA message. As 
VOA executives argued in 1952, “Our [i.e., the Chinese Branch of VOA’s] actual 
listening audience amongst the overseas Chinese is probably greater than our lis-
tening audience on the mainland”.33 Yet such a vast listenership only meant that 
VOA had to target its content to a group which it characterized as suffering from 
divided loyalties and a lack of political engagement:

In our broadcasts to the overseas Chinese, we have attempted to inspire anti-
Communist unity, support for local free government, and a sense of belonging 
in the ranks of anti-Communist fighters. The [VOA Chinese] branch recog-
nizes that among overseas Chinese, who tend to have an apathetic interest in 
the Cold War as such, special propaganda treatment is required. A straight 
diet of hard hitting anti-Communist propaganda is not enough; they must also 
be told why it is in their interests to sympathize with and support the efforts 
of free countries.34

For American broadcasters, the significance of such an “apathetic” group was 
threefold. Firstly, in the early 1950s, there was an anxiety that many overseas Chi-
nese communities, regardless of where they were based, owed their allegiances 
to China itself. Secondly, there was a fear (common to both US and Nationalist 
Chinese officials on Taiwan) that the CCP would seek to use overseas Chinese 
communities as a “fifth column” in Southeast Asia35 – a fear that was only height-
ened by conflicts such as the Malayan Emergency.36 Finally, there was the long-
held belief that the “overseas Chinese” represented communities of an “unusually 



116  Jeremy E. Taylor

strong economic position in Southeast Asian countries” and that they therefore 
had the potential to shape the region in ways that far outweighed their actual 
size.37 As VOA executives themselves put it in 1953: “the overseas Chinese, such 
as those in Thailand, Malaya and Indonesia, are commercial leaders of the area 
and hence are extremely influential elements in the population”.38 Winning the 
loyalty of this group was therefore a priority for VOA executives.

VOA was certainly not the only broadcaster to target the overseas Chinese in 
this period, however. An entire ecosystem of often highly politicized broadcasting 
in Chinese dialects rapidly developed after 1949. VOA operated alongside forms 
of American radio propaganda such as Radio Free Asia, which was attached to 
the Asia Foundation and which operated from 1951 to 1953.39 The Psychologi-
cal Warfare Section of the UN Command also broadcast in Mandarin and Can-
tonese in the early 1950s,40 while Manila-based American Christian broadcasters 
produced evangelical radio programmes specifically for Chinese audiences at 
the same time.41 The BBC, together with local government-run stations in Hong 
Kong, also broadcast in Cantonese for local audiences and listeners on the main-
land,42 while state-run broadcasters in India and Indochina also broadcast in Man-
darin and Cantonese.43 Later in the decade, Radio Australia would begin a regular 
Chinese service specifically targeted at overseas Chinese listeners in Southeast 
Asia (see Figure 6.2), while Radio Malaya (which maintained a close relationship 
with VOA and the BBC) produced its own content in more Chinese dialects than 
arguably any other broadcaster, producing programmes in Hakka, Cantonese, 
Teochew, Hokkien, Fuzhou and Hainanese.44 In addition, a range of Taipei-based 
broadcasters were active. These included the Central Broadcasting Corporation 
(Zhongyang guangbotai) – which smothered the PRC with anti-communist news 
and information from July 1949 onwards, doing so in Mandarin but also in many 
of the same dialects that VOA would later use (such as Hokkien, Teochew and  
Shanghainese)45 – and military radio which sought to appeal to overseas Chinese 
listeners as well.46 All of this occurred alongside the efforts of Radio Peking, and 
the Fujian-based, People’s Liberation Army-affiliated Voice of the Strait (Haixia 
zhi sheng), which broadcast to Taiwan and Southeast Asia in Hokkien as soon as 
it started operations in 1958.47

Despite the almost complete lack of scholarship on the place of Chinese-dialect 
broadcasting in VOA’s wider work then, it is clear that this American broadcaster 
represented but one voice in a cacophony of political, faith-based, entertain-
ment and military broadcasting right across the region and beyond, all of which 
would target mainland and diasporic Chinese listeners in a range of languages 
and dialects.

Crafting a “Chinese” voice
In the early 1950s, VOA’s Chinese Branch was reliant on a range of sources for its 
content. Many of the scripts that were used by the Chinese Branch in New York 
were themselves compiled in the United States (both “in house” at VOA, and by 
external writers who were employed per script).48 While Ellen Wu is correct in 



VOA Chinese-dialect broadcasting  117

Figure 6.2 � Miss Tan Gek Siam (right) and Mrs Grace Young select records for Radio Aus-
tralia’s Mandarin Service, 1957 (from the collection of the National Archives 
of Australia, NAA: A1501, A858/2).

pointing out the important role played by Chinese Americans such as Betty Lee 
Sung in drafting scripts, content was often taken directly from American newspa-
pers such as the New York Times or provided by the State Department.49 In other 
cases, scripts were written in Hong Kong via USIS, which employed a number 
of Chinese émigré intellectuals for precisely this role.50 VOA also drew on wider 



118  Jeremy E. Taylor

USIS networks throughout the region when it came to compiling content for the 
Chinese Branch. For instance, there were plans for interviews with communist 
defectors in Malaya to be transcribed by staff at the USIS office in Kuala Lumpur 
for VOA broadcasts.51 And USIS staff in Taipei supplied “VOA with taped record-
ings of outstanding local events”.52

Nonetheless, VOA’s head office in New York remained the nerve centre for the 
production, editing and production of the Chinese Branch’s work. Management of 
the Chinese Branch, and of specific units (or “desks”) within this, was dominated 
by American men, most of whom could claim a connection to China through 
academic training or military service. Indeed, VOA made a point of stressing that 
it was predominantly white American men who oversaw Asian staff right across 
its Far East Division: “Without exception, each unit and branch chief [in the Far 
East Division] and the Division chief is an American citizen (Caucasian) who has 
served in the Far East. With one exception, unit chiefs have served in the countries 
to which they are assigned”.53

The Chinese Branch was nominally directed by Horace H. F. Jayne – a scholar 
and curator of Asian antiquities who had served on the Commission for the Pres-
ervation and Protection of Artistic and Historic Monuments in War Areas follow-
ing the end of World War II, and who resigned from his post as Vice Director of 
the Metropolitan Museum of Art in April 1949 to take up his new role at VOA.54 
Under Jayne served “service chiefs”, such as John Bottorff, who managed the 
Mandarin Service from 1950 through until the middle of the decade. A former 
intelligence officer, Bottorff had studied Chinese at Cornell University and had 
also spent time at Yenching University (Yanjing daxue) in what is now Beijing 
prior to 1949.55 Other managers included James Lanigan – a figure who, as we 
shall see below, would manage VOA’s Swatow Service. A Fordham and Columbia 
graduate, Lanigan had worked in Chinese community radio in New York prior 
to World War II and would later serve as a Chinese Affairs officer at a number 
of American embassies in Southeast Asia.56 Another example was Arthur Hart 
Burling, a former employee of the Chinese Maritime Customs Service, one-time 
Shanghai resident, and avid collector of Chinese antiquities. Burling would write 
scripts for the Chinese Branch, and would manage the Amoy Service for a number 
of years.57

To be sure, this division of labour at VOA’s Chinese Branch would soon change. 
From 1954 onwards, for example, the Cantonese and Amoy Services were man-
aged (if only in an “acting” capacity) by a former army translator and VOA 
announcer called Harold C. Dorn. Dorn may well have been a New York-born 
American citizen and World War II veteran, but he was also a Chinese American 
(though there is virtually nothing in the VOA files to suggest his ancestry); his 
appointment as manager of one of the key “services” at the Chinese Branch thus 
marked a distinct break from the “Caucasian” management that VOA executives 
had argued for in 1953.58

Men such as Bottorff, Lanigan, Burling and Dorn oversaw the production, writ-
ing and editing of scripts from VOA offices in New York (and, from 1954 onwards, 
Washington, DC). They also managed teams of Chinese announcers (or “cast”), 



VOA Chinese-dialect broadcasting  119

Figure 6.3 � Mort Presting during his time at radio stations KOMO and KJR (Seattle), circa 
1940s (Courtesy of John Schneider and Christopher Mael).

with the Chinese Branch employing around forty-five such staff in total. Few of 
these announcers necessarily had a background in broadcasting. Indeed, many 
were students who had come to the United States from China or Southeast Asia 
in the 1940s and who were unable to return to China following the communist 



120  Jeremy E. Taylor

revolution of 1949.59 What all seem to have had in common was a disdain of com-
munism; many were also chosen due to their “good voices”. As Mort Presting – a 
regional production supervisor for Far East broadcasts at VOA in 1950, and yet 
another individual to whom we shall return later in this chapter – explained to The 
New Yorker in 1950: “We had to scout around for people with good voices who 
could translate intelligently as well as idiomatically. They aren’t easy to find”.60

VOA sourced many of its New York-based Chinese “cast” from amongst the 
Chinese student cohort at the two universities from which a number of its manag-
ers had also graduated, i.e., Fordham and Columbia. A regular presenter with the 
VOA Amoy Service in the early 1950s, for example, was Sheng-Hwa Hong.61 
A published historian,62 Hong was both a translator and announcer for VOA from 
the late 1940s through until 1954, while also working as a language instructor 
for State Department employees. After being naturalized as an American citizen 
in 1953, Hong would serve for USIS in Vietnam and Hong Kong in later years.63 
Kew Chan (also a Fordham and Columbia alumnus) served as a translator and 
presenter for VOA’s Cantonese Service and gave “many years of service” to the 
broadcaster; like Hong, the Hong Kong-born Chan was granted US citizenship 
with the help of his VOA superiors in the mid-1950s.64 The Wesleyan College 
graduate Mary Euyang Loh – the scion of a well-connected Shanghai family who 
would later marry the VOA executive Raymond Swing and rise to become chief 
of VOA’s Asian feed programme – was the preferred choice for Shanghainese 
broadcasts in the early 1950s.65

VOA’s Chinese Branch was thus home to a significant body of Chinese students 
cum translators and announcers (most of whom joined the broadcaster before they 
acquired US citizenship), and a team of “China-literate” American managers, all 
of whom had a personal interest in and knowledge of China prior to 1949.

Dialect broadcasting
All of the services offered by this team at VOA’s Chinese Branch broadcast a sim-
ilar combination of daily programmes in the early 1950s, including news reports 
(abridged selections of regional news compiled as eight-minute segments); “foot-
notes” (extended analyses, often of life in the communist world, which could last 
for up to thirty minutes); “commentaries” (thirty-minute editorial programmes 
covering current affairs); and musical programmes (which, in this early period, 
were dominated by American content, ranging from American folk music to Bing 
Crosby songs).

To be sure, a good deal of VOA broadcasting in this period served as a plat-
form for promoting the United States, via “Americana” (i.e., features on the insti-
tutions, culture, arts and music of the United States) as well as more political 
content which sought to project a positive view of the United States, especially 
on questions of race relations and immigration. Ellen D. Wu notes that this was 
done partially by focusing on news of the achievements of successful Chinese 
Americans;66 the much celebrated story of “American Mother of 1952” Toy Len 
Goon – a “model Chinese American woman” – was turned into a VOA feature 



VOA Chinese-dialect broadcasting  121

that was later broadcast by the Mandarin, Cantonese, Amoy and Swatow Services, 
for instance.67 There were also VOA broadcasts in various dialects (catering to 
overseas Chinese listeners) which illustrated the contributions of the Chinese to 
American life even while claiming that the “lingering memory of China” still 
burned “in their hearts”.68 However, this was only part of the story. Features 
discussing “The Phantom American Negro” by conservative journalists such as 
George Schuyler were also translated into Chinese and broadcast via the Man-
darin, Amoy and Swatow Services.69 Selling Cold War America to China and the 
Chinese diaspora meant dealing head-on with socialist criticism of racism in the 
United States – an issue that, as Meredith Oyen shows, continued to be seen as a 
potential threat to America’s image abroad.70

For the most part, however, the Chinese Branch designed much of its content, 
especially when it came to news and current affairs, around developments in Asia, 
from news of the conflict in Korea to information about internal developments 
in the PRC. Moreover, a good deal of this content was replicated across all ser-
vices on the same day. Indeed, it appears that the scripts themselves were passed 
between different dialect desks,71 with specific instructions that news reports 
should be “identical” regardless of the dialect in which they were broadcast.72 In 
1951, for example, the regular “Hong Kong Report” (Xianggang jianbao) – an 
eight-minute segment that was compiled in English before being translated into 
Chinese and which included “a digest of our special reports from Hong Kong, con-
taining information of interest to our listeners throughout the Far East. . . [based 
on]  .  .  . reliable sources in Hong Kong and nearby countries” – was broadcast 
by the Mandarin, Cantonese and Amoy Services alike.73 Such reports were one 
of the main ways in which VOA informed listeners outside the PRC of (usually 
unhappy) political and social developments behind the “Bamboo Curtain”.

Significantly, however, even when working from a master script for a regular 
feature of this sort, it is clear that differences did develop between the different 
dialect desks – something that only becomes evident once we start to examine 
the broadcast scripts themselves. News relating specifically to developments in 
Shanghai, for example, was sometimes marked “not for Cantonese” on the master 
scripts (while still being broadcast in Mandarin),74 suggesting a process of edit-
ing out content that was deemed unlikely to appeal to listeners in Guangzhou or 
Hong Kong, or amongst Cantonese speakers elsewhere. And for the “Hong Kong 
Report” broadcast on 30 April  1951, the Amoy and Swatow Services stressed 
news specific to Fujian and eastern Guangdong – in this case reports of the Peo-
ple’s Liberation Army “planting mines along the South China Coast, especially 
around Amoy and Swatow”.75 In other cases, entire sections of reports, originally 
drafted for use across all dialect services, would be edited for reasons which may 
have reflected a perceived bias amongst specific listening communities. A script 
written by Mary Euyang Loh in 1951 on the fate of Christian colleges in China 
following 1949 was edited when it arrived at the Amoy Desk, for example, so that 
references to such colleges’ contributions to the education of Chinese women, 
and negative depictions of the Buddhist priesthood and the imperial Chinese civil 
service, were removed when it was broadcast to Hokkien listeners.76



122  Jeremy E. Taylor

While provincially specific content might be edited out of broadcasts in one 
dialect, newsworthy items could also be added when these were deemed relevant 
to other potential audiences. “Attention Amoy and Swatow Desks” was the call in 
February 1951 when items of news relating to the Malayan Chinese Association 
(i.e., the government-aligned organization that had been created in 1949 to assist 
British colonial resettlement programmes in Malaya) reached VOA producers in 
New York.77 Similarly, reports specific to current affairs in Indonesia were habitu-
ally translated for the Amoy Desk (but not, for example, for the Cantonese Desk) 
suggesting a very deliberate attempt to target Hokkien-speaking communities in 
that country,78 while the Amoy Desk made use of reliably anti-communist editori-
als from the Jakarta-based Chinese-language newspaper the Thien Sung Yit Po 
(Tiansheng ribao) when detailing the apparent ideological dishonesty of Chinese 
communism.79

In other words, editorial decisions made by specific dialect desks in New 
York – recorded in redactions, omissions, additions or comments scribbled in the 
margins of the broadcast scripts – suggest a sensitivity to the perceived regional 
specificities of Cantonese-, Hokkien- and Teochew-listening audiences. In part, 
this reflected an assumption that China-based and diasporic listeners would share 
an interest in news about developments in China itself (and specifically in the 
qiaoxiang – i.e., the towns and counties in which diasporic communities could 
claim ancestry) but also (and conversely) that diasporic news in parts of Southeast 
Asia would be both familiar and appealing to specific communities (according to 
dialect) on the mainland (perhaps due to familial ties in the region). This meant 
underlining links between diasporic communities in Southeast Asia and China. 
It also involved enhancing apparent differences between specific dialect-based 
audiences (e.g., by propagating a more conservative version of reports through the 
Amoy Desk). Thus, while VOA’s Chinese Branch was supposedly replicating the 
same message of anti-communism and American exceptionalism across different 
dialect-based services, desks were making subtle editorial decisions that led to 
the development of different content across the branch. This can perhaps best be 
illustrated by observing in some detail the broadcast scripts that were developed 
for one particular VOA service that operated between 1951 and 1953 – the Swa-
tow Service.

“This Swatow program is your program!”:  
VOA Teochew broadcasting
In the wider story of VOA broadcasting, the Swatow Service is but a minor foot-
note. It started in tandem with the introduction of Portuguese broadcasting by 
VOA in Europe,80 and it was shut down in 1953. When the then VOA Programmes 
Chief Alfred Puhan was questioned in Congress about his employer’s operations 
in 1953, he had to be asked to spell out the word “Swatow” – evidence, perhaps, 
of how little concern there was about the service in Washington.81 Nonetheless, 
the Swatow Service provides us with a clear picture of how VOA sought to appeal 
to specific, dialect-based audiences (in both the PRC and in Southeast Asia), and 



VOA Chinese-dialect broadcasting  123

how the broadcaster’s staff imagined – and even tried to invent – a transnational 
but dialect-bound community of listeners. The Swatow Service was managed by 
James Lanigan, with input from colleagues such as Mort Presting. It had on staff 
a “cast” of presenters such as Margaret Liu, Chester H. Sung and Raymond Chan, 
and producers such as Hubbert P. Tsai.82

The “Swatow Opening Show” was broadcast on 15 March 1951, with the script 
for the show being developed by Presting, and translated and presented by mem-
bers of the Swatow cast. From the outset, there was a clear attempt to distinguish 
this new service from other services offered by the Chinese Branch and to foster 
a sense of intimacy with listeners: “Thank you for letting us into your homes and 
shops” read the desk’s announcers, all of whom identified themselves to listeners 
by name. Indeed, the announcers even appear to have sought to enhance this sense 
of intimacy by tweaking their scripts; more direct forms of address in the original 
Chinese script (e.g., “nin” as the plural form of “you”, for example) were replaced 
by more inclusive terms (e.g., “dajia” or “everyone”). “This Swatow program is 
your program”, claimed the announcers: “Tell us what you want to hear”.83

What is perhaps most remarkable about this programme is just how, at first, so 
little overtly political content it included (in contrast to a good deal of other VOA 
content in the spring of 1951). While almost all non-musical content in other 
dialects up until this time was abundantly anti-communist in nature, there was 
little to give the Swatow show much of a Cold War “feel” at its inception, presag-
ing, perhaps, VOA’s post-1953 shift away from unsubtle propaganda and towards 
more entertainment-laden programming.

What the opening show lacked in political content, however, it made up for in 
parochial pride. VOA did not simply claim to be “proud to greet its listeners in 
the Chau Chiu [sic] dialect” (a group it referred to in the script as “Chaozhouhua 
tingzhong”, or the “Teochew listenership”), but also tried to align itself to claims 
of Teochew exceptionalism and antiquity, lauding the dialect itself (which in the 
Chinese translation of the script it referred to as a “yuyan” or language), as well 
as the people who spoke it. “This dialect [i.e., Teochew] is one of the oldest in all 
China” wrote Presting in the English script for the opening show (from which the 
Chinese version of the script was derived), and “even the present day customs of 
the Swatow people reflect the traditions and culture of old China”.

More provocatively, the show invoked the memory of Ming-era pirate Lima-
hong (Lin Feng) “a man from Chao chou [sic] who sailed against the Spanish, 
defeated them and established a foothold for China on the [Philippine] islands”. 
As recent historical scholarship has shown, the figure of Limahong is indeed 
largely associated with the Chaozhou region of China – though archival evidence 
about his actual origins remains scant. Fighting against both the Ming and Span-
ish authorities in the Philippines, Limahong and his crew raided ports and towns 
in Fujian, Hainan and the Philippines from the late 1560s through until the 1570s, 
even sacking Manila in 1574.84 More significantly for our current discussion, 
however, Limahong was interpreted both as a distinctly Chinese hero, and as a 
swashbuckling figure in Philippine history in the twentieth century,85 thus making 
him malleable enough for VOA executives who were seeking to appeal both to 



124  Jeremy E. Taylor

clandestine PRC listeners in eastern Guangdong and to Teochew-speaking (and - 
listening) communities in Southeast Asia.

Strikingly, such content veered very close to the language of anti-imperialism 
that was prevalent in the PRC at this time, especially in its references to the 
expulsion of a European power from Asia. Indeed, it is ironic that Teochew pro-
grammes from VOA, which celebrated a supposedly anti-colonial hero who had 
taken Manila from the Spanish, were being broadcast throughout Asia thanks to 
American access to transmission facilities in Manila itself. This may even suggest 
an attempt on the part of VOA to co-opt broader anti-colonial sentiment into the 
service of American propaganda. Rather than propagate a “voice of America”, the 
Swatow Service announced itself to the world as a voice of Teochew nativism.

Some of the content of the Swatow Opening Show proved too parochial even 
for some VOA executives. A handwritten and unattributed note in the margin of 
the programme notes – and reading “somewhat charged” – suggests that such con-
tent was viewed as potentially problematic. Nonetheless, it appears that American 
executives such as Mort Presting and James Lanigan in New York may have been 
unaware of the more politicized ways in which Limahong was described by their 
Teochew-speaking staff. Limahong was described in the Chinese-language ver-
sion of the script with reference to a term that was being frequently used in this 
same era to reference Chiang Kai-shek (i.e., “lingxiu”, or “leader”).

Similarly, the English and Chinese versions of the scripts offer insights into 
divergent views at the Swatow Desk on VOA’s potential audience. Here is the 
original English script from which the Chinese staff emphasized imagined listen-
ers in the PRC who would potentially benefit from the start of this new service:

We salute all our friends in the Chao [sic] district, in Swatow, Tahao, Chao 
An and in every Swatow speaking community on the mainland. We greet also 
all our Swatow friends in South East Asia, particularly the large communities 
in Thailand.

When the text was translated into Chinese, however, the imagined geography of 
VOA’s Teochew-listening audience was significantly broadened to include Thai-
land, Singapore, Vietnam and Burma, suggesting a keener awareness of the dis-
tribution of dialect-specific communities on the part of VOA announcers than on 
the part of management.

Perhaps more importantly, the Swatow Service sought to develop its own types 
of programming distinct from PRC-focused news, Americana features and anti-
Soviet stories (all of which it also continued to broadcast, just as the Mandarin, 
Cantonese and Amoy Services did). It did this by exploiting the art of Chaozhou 
street storytelling (jianggu), a form that would eventually emerge as a major 
source of entertainment for radio audiences in Southeast Asia later in the decade86 
and which was also being experimented with at this same time by other broadcast-
ers such as Radio Malaya and Rediffusion.87

VOA began experimenting with this form in April 1952, with a broadcast based 
on a folk story/morality play under the title “The Gratitude of the Snake”/“She 



VOA Chinese-dialect broadcasting  125

bao en”. Written originally in English for the Swatow Desk by James Lanigan, 
this was a folk tale  – one which drew on a genre of Buddhist-inspired stories 
involving nonviolence towards snakes and karmic retribution88 – about a young 
scholar who is saved by a snake that he has cared for since childhood while travel-
ling to the capital to take the imperial examinations.89 Ironically, the scripts list the 
“Swatow storyteller” as James Lanigan himself, although the story was read by 
an announcer listed as Wing Liang, and listeners all over the world were invited 
to write to VOA in New York to request written versions of the story to be sent to 
them. The announcer clearly found elements of the story, once it had been trans-
lated into Chinese, challenging to read in Teochew, for the script is full of annota-
tions, in Romanized script, noting how certain characters should be pronounced 
in the dialect.90

There is little in the “Gratitude of the Snake” that makes it overtly (or even alle-
gorically) political. Stories of karmic retribution were part of traditions that pre-
dated the Cold War, and their use in Chinese folklore were by no means unique to 
the anti-communist bloc. However, by deploying tropes such as the scholar and 
his thankful snake, and reviving them in the form of jianggu, VOA was present-
ing itself a preserver of local traditions and forms of Teochew cultural expression 
(despite the fact that, in this case, the story had been re-written by an American 
official) even while its news broadcasts highlighted the CCP’s supposed tendency 
to attack these same traditions and beliefs. What was most important here, how-
ever, was the form itself (rather than the story that was revised through it). Indeed, 
the evolution of the jianggu form at the Swatow Desk would suggest that the key 
issue was attracting a socially conservative listenership to VOA, rather than cel-
ebrating supposedly “traditional” Teochew folk stories.

While early instalments of the “Swatow Storyteller” had regaled listeners with 
stories of serpentine gratitude, the show had, by late 1952, moved into quite dif-
ferent territory. Towards the end of the year, Lanigan crafted a multipart script 
for broadcast under the title “The Spanish General”. This jianggu broadcast, also 
recorded by Wing Liang, and produced by Hubbert P. Tsai, was based not on a tra-
ditional folk tale. Rather, it was derived from a recently published autobiographi-
cal novel entitled El Campesino: Life and Death in Soviet Russia by Valentín 
González. Published in 1952, this book told the story of a Spanish Republican 
military leader who moved to the Soviet Union in 1939 following the victory of 
Francisco Franco’s forces in the Spanish Civil War, only to regret his decision 
after being sent to work in Soviet gulags. Books such as this were regular fodder 
for USIS in the 1950s and were often translated into Chinese for use in Ameri-
can propaganda through the wider Books in Translation Program – a programme 
through which various works of literature that encouraged anti-communist senti-
ment were distributed internationally.91 With the aid of “Spanish music” and lively 
jianggu storytelling, however, even an entirely non-Chinese story such as this one 
could be transformed into Teochew content for the VOA Swatow Desk. It could 
be married to regional forms of Chinese performance traditions in the hope that 
an ideological message could be made more palatable to a trans-Asian “Swatow 
listenership”.92



126  Jeremy E. Taylor

Conclusion: provincial “voices” in the Chinese cultural  
Cold War
VOA’s Swatow Service was discontinued in 1953 – a cut that was made in tan-
dem with the decision to discontinue VOA broadcasts in a range of languages 
at the same time, from Malay to Portuguese.93 Yet the Amoy Service continued 
until 1963, while the Cantonese (and Mandarin) Service continues even today.94 
Even without Swatow broadcasting after 1953, therefore, VOA established itself 
as an important “voice” in the Chinese cultural Cold War, with numerous Chinese 
émigré intellectuals – from the author Maria Yen (Yan Guilai) to the stars of the 
Amoy-dialect film industry95 – all passing through its doors at some stage.

By examining the ways in which each of VOA’s Chinese-dialect services 
developed according to quite different notions of what a transnational “Amoy” 
or “Swatow” audience might expect or need, we can garner a sense of the ways 
in which VOA tried to appeal to diasporic (and coastal PRC) audiences, as well 
as how VOA itself played a role in shaping diasporic identities in the early Cold 
War. This is important for any consideration of contested notions of Chineseness, 
not simply because it highlights the roles of decidedly non-Chinese actors in such 
developments, but also because it complicates the very terms we use – including 
“Chineseness”. If listeners to VOA Swatow broadcasts in early 1950s Bangkok, 
Hong Kong or Shantou heard something different (in both form and content) to 
listeners of VOA Amoy broadcasts in Penang, Manila or Xiamen, for example, 
how did such differences influence the development (or decline) of distinct cul-
tural affinities based around shared dialects? And did VOA’s attempts to exploit 
regional parochialism or nativism perhaps even strengthen new forms of regional 
identity?

In addition, broadcasting as a medium forces us to consider not just content but 
sound. In light of recent research on radio in the early PRC which has stressed 
the importance of pronunciation, the sociology of putonghua (Mandarin), and 
the centrality of sound to state broadcasters – e.g., the development of a stand-
ard Chinese “communist radio voice” in the very same period in which VOA 
was experimenting with Cantonese, Hokkien and Teochew “radio voices” – it is 
imperative that we bring questions of dialect back into debates about the Chinese 
cultural Cold War.96 Future research may go some way further in determining 
what a “pro-American”, Cold War Cantonese, Amoy or Teochew voice sounded 
like, for example.

In considering such questions, we should acknowledge the importance of dia-
lects that were mutually unintelligible yet which circulated throughout the region 
via not just radio but also via recorded music, cinema, and performing and dra-
matic arts (many of which were also unique to specific regions of coastal China). 
As I have argued elsewhere:

we need to consider how imagined “Fujians” (or, for that matter, imag-
ined Chaozhous or Guangzhous) – and not simply rival visions of China – 
were being continually created, re-created, and circulated throughout East 
and Southeast Asia during the 1950s.  .  .  . We also need to consider how 



VOA Chinese-dialect broadcasting 127

provincial-level discussions about cultural heritage played a crucial role in 
this same [Cold War] conflict.97

With this in mind, Xiaojue Wang’s argument about radio broadcasts playing a 
role in the “identity formation of a newly emergent and consolidated Sinophone 

Figure 6.4  Poster advertising VOA Hokkien Service in Taiwan. Produced by USIA, 
1950–1955 (Courtesy of the National Archives, College Park, MD; file no. 
306-PPA-244).



128  Jeremy E. Taylor

community that cannot be contained within ideological parameters” is only par-
tially correct.98 VOA – together with a host of other broadcasters that operated 
across Asia in the 1950s, broadcasting in a range of languages – contributed to the 
creation and sustenance of dialect-based forms of “cultural identity” (e.g., a “Teo-
chew listenership”) that were in a constant state of flux as broadcasters defined 
and redefined what it meant to “sound” and “be” Cantonese, Hokkien or Teochew; 
adopted and reformed provincial-based forms of cultural expression for new pur-
poses; and created new canons and pantheons based on what they expected imag-
ined audiences wanted to hear. The fact that such efforts involved not just the 
translation of news and comment in various dialects, but also the revival and 
celebration of regionally based media, genres and stories suggests the existence 
of a complex set of overlapping dynamics that notions such as “Chineseness” – or, 
for that matter, “the Sinophone” – do not adequately address.

Notes
	 1	 Research for this chapter was made possible through the COTCA Project and received 

funding from the European Research Council (ERC) under the European Union’s 
Horizon 2020 research and innovation program (Grant Number 682081).

	 2	 “Meiguo zhi yin” [Voice of America], Zhongguo yi yue (Taipei) 292 (November 1955): 15.
	 3	 See, for instance, He Liyi (with Claire Anne Chik), Mr China’s Son: A Villager’s Life 

(Boulder, CO: Westview Press, 1993), 305.
	 4	 China is also a key feature of institutional histories of VOA. Alan Heil’s authoritative 

book, for instance, starts with the story of VOA’s role in reporting on the events of 
June 1989 in Beijing. See Alan L. Heil, Jr., Voice of America: A History (New York: 
Columbia University Press, 2006).

	 5	 Lu Xun, “The American Cold War in Hong Kong, 1949–1960: Intelligence and Propa-
ganda”, in Hong Kong in the Cold War, ed. Priscilla Roberts and John M. Carroll 
(Hong Kong: Hong Kong University Press, 2016), 132.

	 6	 Christina Klein, Cold War Orientalism: Asia in the Middlebrow Imagination, 1945–1961  
(Berkeley: California University Press, 2003).

	 7	 Ellen D. Wu, “ ‘America’s Chinese’: Anti-Communism, Citizenship, and Cultural 
Diplomacy during the Cold War”, Pacific Historical Review 77, no. 3 (2008): 391–422.

	 8	 Jeremy E. Taylor, “Lychees and Mirrors: Local Opera, Cinema, and Diaspora in the 
Chinese Cultural Cold War”, Twentieth-Century China 43, no. 2 (2018): 163–80.

	 9	 Ibid., 165.
	10	 Phillip B. Guingona, “A Ghost and His Apparition Roam the South China Sea: Lima-

hong and the Dream of a Hokkien Nation”, Translocal Chinese: East Asian Perspec-
tives 11 (2017): 90–124.

	11	 Guo Yonghu, “Soft Containment: US Psychological Warfare Against China in the 
1950s and 1960s”, in Going Soft? The US and China go Global, ed. Priscilla Roberts 
(Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014), 141–58.

	12	 Shuang Shen, “Empire of Information: The Asia Foundation’s Network and Chinese-
Language Cultural Production in Hong Kong and Southeast Asia”, American Quar-
terly 69, no. 3 (2017): 589–610.

	13	 Linda Risso, “Radio Wars: Broadcasting in the Cold War”, Cold War History 13, no. 2 
(2013): 147.

	14	 Robert William Pirsein, The Voice of America: An History of the International 
Broadcasting of the United States Government, 1940–1962 (New York: Arno Press, 
1979), 199.



VOA Chinese-dialect broadcasting  129

	15	 Jeff Blackwell, “The ‘China Lobby’: Influences on U.S.-China Foreign Policy in the 
Post War Period, 1949–1954”, Forum Journal of History 2, no. 1 (2010): 43–58.

	16	 Pirsein, The Voice of America, 203.
	17	 Meredith Oyen, “Communism, Containment and the Chinese Overseas”, in The Cold 

War in Asia: The Battle for Hearts and Minds, ed. Zheng Yangwen, Hong Liu and 
Michael Szonyi (Leiden: Brill, 2010), 59–93.

	18	 On VOA’s role in “modernizing” Asian languages in the early 1950s, see Ernest 
Maas, “New Languages for the New Asia”, The Modern Language Journal 35, no. 3 
(March 1951): 187–92.

	19	 Xiaojue Wang, “Radio Culture in Cold War Hong Kong”, Interventions 20, no. 8 
(2018): 1156.

	20	 Some recordings of news and “American hour” broadcasts in Mandarin and Cantonese 
from the late 1940s are available at the Library of Congress. However, I am not aware 
of any recordings of VOA broadcasts in Hokkien, Teochew or Shanghainese that have 
survived.

	21	 David E. Krugler, The Voice of America and Domestic Propaganda Battles, 1945–1953  
(Columbia: University of Missouri Press, 2000), 1.

	22	 Deborah Kisatsky, “Voice of America and Iran, 1949–1953”, Intelligence and National 
Security 14, no. 3 (1999): 163.

	23	 Chi-kwan Mark, Hong Kong and the Cold War: Anglo-American Relations 1949–1957 
(Oxford: Oxford University Press, 2004), 37–38.

	24	 “Voice of America: Augmented broadcasts to the Far East”, South China Morning 
Post, 2 August 1949, 12.

	25	 Lu, “The American Cold War in Hong Kong, 1949–1960”.
	26	 Shi Song, “Meiguo zhi yin zai Guangzhou” [Voice of America in Guangzhou], Hua-

qiao ribao (Hong Kong), 9 October 1950.
	27	 On-line interview with former VOA Chinese Branch employee, 8 January 2021.
	28	 On this distinction between PRC audiences and diasporic audiences (and the impor-

tance of dialect broadcasting for the latter), see Xu Mu, “Meiguo zhi yin de Huayu 
guangbo” [Voice of America’s Chinese Broadcasting], Guangbo zazhi (Taipei) 185 
(October 1960): 5.

	29	 Foy D. Kohler, “Voice of America”, Naval War College Information Service for Offic-
ers 3, no. 9 (1951): 1–20.

	30	 Overseas Information Programs of the United States: Hearings Before a Subcommit-
tee of the Committee on Foreign Relations, United States Senate, Eighty-second Con-
gress, Second Session [Eighty-third Congress, First Session] on Overseas Information 
Programs of the United States, Volume 5, Parts 1–2 (Washington, DC: U.S. Govern-
ment Printing Office, 1953), 1311.

	31	 Central Intelligence Agency, “Memorandum for Special Assistant to the President; 
International Radio Broadcasting by Radio Free Asia”, 1 April  1953, accessed 12 
December 2020, www.cia.gov/library/readingroom/docs/DOC_0000846953.pdf

	32	 Pirsein, The Voice of America.
	33	 Overseas Information Programs of the United States, 1324.
	34	 Ibid., 1324–25.
	35	 This was a topic of VOA dialect programmes, in fact, such as Arthur H. Burling, “Political 

Commentary: The Mask has been Torn Off”, 10 July 1951; “Chinese – Amoy – Commen-
tary”, Box 163; VOA Broadcast Master Scripts, 1948–1954; USIA, Record Group 306; 
National Archives, Philadelphia (hereafter, all broadcast scripts cited from Record Group 
306 at the National Archives, Philadelphia, will be listed simply as “VOA Broadcast Mas-
ter Scripts; RG 306; NAP”). This programme warned against CCP agents that had been 
“sent to all parts of the world where there are large groups of Overseas Chinese”.

	36	 On such fears with regards to PRC influence in Malaya, see Jeremy E. Taylor, “ ‘Not 
a Particularly Happy Expression’: ‘Malayanization’ and the China Threat in Britain’s 

http://www.cia.gov


130  Jeremy E. Taylor

Late-Colonial Southeast Asian Territories”, Journal of Asian Studies 78, no. 4 (2019): 
789–808.

	37	 Central Intelligence Group, “Chinese Minorities in Southeast Asia”, 2 December 1946, 
accessed 12 December  2020, www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP78-
01617A002800100004-6.pdf.

	38	 Overseas Information Programs of the United States, 1308.
	39	 Robert Blum, “The Work of the Asia Foundation”, Pacific Affairs 29, no. 1 (1956): 47.
	40	 Overseas Information Programs of the United States, 1323.
	41	 Russell P. Skelchy, “The Afterlife of Colonial Radio in Christian Missionary Broad-

casting of the Philippines”, South East Asia Research 28, no. 3 (2020): 344–62.
	42	 Wang, “Radio Culture in Cold War Hong Kong”.
	43	 Overseas Information Programs of the United States, 1324.
	44	 Central Intelligence Agency, “Memorandum for Special Assistant to the President”.
	45	 Gary D. Rawnsley, “Taiwan’s Propaganda Cold War: The Offshore Islands Crises of 

1954 and 1958”, Intelligence and National Security 14, no. 4 (1999): 82–101.
	46	 Song Naihan, “Ziyou Zhongguo de guangbo shiye” [The Broadcast Industry in Free 

China], Guangbo zazhi (Taipei) 7, no. 2 (July 1954): 3–5.
	47	 This broadcaster still exists. Details of its history can be found here: www.vos.com.cn/

about/introduction.shtml. I thank M. Paulina Hartono for bringing this broadcaster to 
my attention.

	48	 On-line interview with former VOA Chinese Branch employee, 8 January 2021.
	49	 See, for example, “Communist Letter Writing”, 15 March 1951; “Chinese – Amoy – 

Commentary: Communist Letter Writing”, Box 156; VOA Broadcast Master Scripts; 
RG 306; NAP.

	50	 Such scripts and their Hong Kong-based authors are listed in Overseas Information 
Programs of the United States, 949.

	51	 Jack A. Gertz to J. N. McHugh (USIS, Kuala Lumpur), 11 July 1952; “Voice of Amer-
ica”, 1957/0673531; PR 948/1949; Arkib Negara Malaysia, Kuala Lumpur.

	52	 United States Information Service (Taipei Office), The Voice of America (Taipei: USIS, 
c. 1952), no page numbers.

	53	 Overseas Information Programs of the United States, 1311.
	54	 “Resignation of Horace H. F. Jayne as Vice Director of the Metropolitan Museum”, 

Metropolitan Museum of Art News Release, 14 April 1949, accessed 19 January 2021, 
https://libmma.contentdm.oclc.org/digital/collection/p16028coll12/id/325.

	55	 “Expert in Chinese Joins Air Firm”, South China Sunday Post, 8 September 1963, 9; 
“John Bottorff”, Las Vegas Review, 17 August 2008, B6.

	56	 Brief biographical details about Lanigan can be found in “James J. Lanigan and John 
J. Dillon Named to Public Relations Posts for International Symposium on Wireless 
Communications”, Business Wire (New York), 6 May 1991, 1.

	57	 Department of State, Biographic Register of the Department of State (Washington, 
DC: Department of State, 1953), 30; see also Judith and Arthur Hart Burling, “Collect-
ing in Wartime Shanghai”, Art and Architecture Archive, 1 August 1944, 49–51. Other 
details regarding Burling and his colleagues were provided via an on-line interview 
with former VOA Chinese Branch employee, 8 January 2021.

	58	 Dorn was born in New York in 1909 to Guangdong-born parents. He worked in 
the postal service prior to World War II and commenced employment with VOA 
in 1950 as a translator and announcer. Such details are listed in Department of 
State, The Biographic Register (Washington, DC: Department of State, 1969), 107. 
While such publications make no mention of Dorn’s wartime service, he is listed 
as being a second lieutenant and army interpreter in “Surrender of Hongkong: 
Delegates for Ceremony at Government House”, South China Morning Post, 12 
September 1945, 1.

	59	 On-line interview with former VOA Chinese Branch employee, 8 January 2021.

http://www.cia.gov
http://www.cia.gov
http://www.vos.com.cn
http://www.vos.com.cn
https://libmma.contentdm.oclc.org


VOA Chinese-dialect broadcasting  131

	60	 “Korean Voices”, The New Yorker, 15 July  1950, 15–16. Presting was being inter-
viewed in this instance about the Korean Desk of VOA, though Presting would go on 
two years later to play an important role in the introduction of Teochew broadcasting 
by VOA.

	61	 I have not been able to ascertain the Chinese names of most of these presenters; in 
VOA documentation, all are referred to only by their English names.

	62	 Carl Glick and Hong Sheng-Hwa, Swords of Silence: Chinese Secret Societies – Past 
and Present (New York: Whittlesey House, 1947).

	63	 “Joining USIS Here”, South China Morning Post, 26 January 1965, 7; see also Depart-
ment of State, The Biographic Register, 1966 (Washington, DC: Department of State, 
1966), 248.

	64	 Biographical details about Kew Chan are included in documents relating to his applica-
tion for US citizenship in 1956 (including a reference from the previously-mentioned 
Harold C. Dorn). See “Report 861: 85th Congress, 1st session, House of Representa-
tives: Kew Chan (Chan Kew), Nancy Tsui Mei (Leung) Chan, and Cecilia (Oi Fan) 
Chan”, 23 July 1957.

	65	 Harry Gilroy, “Raymond Swing, at 77, looks Back”, New York Times, 21 March 
1964, 15.

	66	 Wu, “America’s Chinese”.
	67	 On the wider Toy Len Goon story, see Chiou-Ling Yeh, “ ‘A Sage of Democracy’: Toy 

Len Goon, American Mother of the Year, and the Cultural Cold War”, Pacific Histori-
cal Review 81, no. 3 (2012): 432–61.

	68	 This particular description is taken from a script accredited to Betty Lee Sung: “Chi-
nese Activities”, 11 November  1951; “Amoy  – Roundup of Chinese Activities”, 
Box 171; VOA Broadcast Master Scripts; RG 306; NAP.

	69	 “Chinese – The Phantom American Negro”, 23 August 1952; Box 276; VOA Broad-
cast Master Scripts; RG 306; NAP.

	70	 Meredith B. Oyen, The Diplomacy of Migration: Transnational Lives and the Mak-
ing of U.S.-Chinese Relations in the Cold War (Ithaca, NY: Cornell University Press, 
2015), 130–31.

	71	 As was the case for other broadcasters that operated in Chinese-dialect broadcasting. 
On this, see Chan Kwok-bun and Yung Sai-shing, “Chinese Entertainment, Ethnicity 
and Pleasure”, Visual Anthropology 18 (2005): 126.

	72	 For instructions to keep the contents of news reports identical across the different ser-
vices under the Chinese Branch, see Untitled Broadcast Schedule, 8 September 1951; 
“Chinese – misc”, Box 173; VOA Broadcast Master Scripts; RG 306; NAP.

	73	 “Hong Kong Report”, 19 February 1951; “Chinese – feature – Hong Kong Report”, 
Box 155; VOA Broadcast Master Scripts; RG 306; NAP.

	74	 Ibid.
	75	 “Feature”, 20 April  1951; “Swatow  – feature”, Box  158; VOA Broadcast Master 

Scripts; RG 306; NAP.
	76	 Mary Euyang Loh, “The Scene Changes”, 11 October 1951; “Amoy – Commentary – 

The Scene Changes”, Box 169; VOA Broadcast Master Scripts; RG 306; NAP.
	77	 Untitled note, 19 February 1951; “Chinese – News”, Box 155; VOA Broadcast Master 

Scripts; RG 306; NAP.
	78	 “News”, 1 March 1952; “Chinese (Amoy) US-Indonesia relations”, Box 261; VOA 

Broadcast Master Scripts; RG 306; NAP.
	79	 “Overseas Chinese Press Content”, 15 August 1952; “Chinese (A) – News and Fea-

tures”, Box 275; VOA Broadcast Master Scripts; RG 306; NAP. On the political pro-
clivities of this newspaper, see Chang-yao Hoon, “ ‘A Hundred Flowers Bloom’: The 
Re-emergence of the Chinese Press in Post-Suharto Indonesia”, in Media and the Chi-
nese Diaspora: Community, Communications and Commerce, ed. Wanning Sun (Lon-
don: Routledge, 2006), 91–118 (esp. 95).



132  Jeremy E. Taylor

	80	 Department of State, Department of State Bulletin 24, no. 600 (January 1951): 502.
	81	 Overseas Information Programs of the United States, 396.
	82	 I have been unable to find any biographical details for most of these individuals.
	83	 The details on the Swatow Opening Show which are cited in this and following 

paragraphs are drawn from “Swatow Opening Show”, 15 March  1951; “Swatow  –  
Opening”, Box 156; and “Swatow Closing Announcement”, 15 March 1951; “Salute 
to Shatow” [sic], Box 156; VOA Broadcast Master Scripts; RG 306; NAP.

	84	 J. Travis Schutz, “Limahong’s Pirates, Ming Mariners, and Early Sino-Spanish Rela-
tions: The Pangasinan Campaign of 1575 and Global History from Below”, Philippine 
Studies 67, no. 3–4 (2019): 315–42.

	85	 On the various interpretations of this figure in mid-twentieth-century China and the 
Philippines, see Guingona, “A Ghost and His Apparition Roam the South China Sea”, 
esp. 116–17.

	86	 Fiona Tan, “Chinese Street Storytellers”, Singapore Infopedia, 29 July 2014, accessed 
12 December  2020, http://eresources.nlb.gov.sg/INFOPEDIA/articles/SIP_2014-07-
29_093914.html

	87	 Chan and Yung, “Chinese Entertainment, Ethnicity and Pleasure”.
	88	 On this trope, see Haiyu Chen, “The Road to Redemption: Killing Snakes in Medieval 

Chinese Buddhism”, Religions 10, no. 247 (2019): rel10040247.
	89	 James Lanigan, “Swatow Storyteller”, 7 April  1952; “Chinese (S) – Storyteller”, 

Box 269; VOA Broadcast Master Scripts; RG 306; NAP.
	90	 Ibid.
	91	 On this programme, see Greg Barnhisel, “Cold Warriors of the Book: American Book 

Programs in the 1950s”, Book History 13 (2010): 185–217.
	92	 “The Spanish General, Part 13”, 7 October 1952; “Swatow Commentary: The Spanish 

General #13”, Box 280; VOA Broadcast Master Scripts; RG 306; NAP.
	93	 “ ‘Voice’ Cuts Back Global Programs”, New York Times, 24 May 1953, 1.
	94	 “VOA Languages”. Undated factsheet: www.VOAnews.com: https://docs.voanews.

eu/en-US-INSIDE/2019/08/01/5b24dbec-c11e-450e-b795-2a7d85cbb75e.pdf.
	95	 On this, see Jeremy E. Taylor, Rethinking Transnational Chinese Cinemas: The Amoy-

dialect Film Industry in Cold War Asia (London: Routledge, 2011), 106.
	96	 On the “radio voice” in the early PRC, see M. Paulina Hartono, “ ‘A Good Communist 

Style’: Sounding Like a Communist in Twentieth-Century China”, Representations 
151, no. 1 (2020): 26–50.

	97	 Taylor, “Lychees and Mirrors”, 180.
	98	 Wang, “Radio Culture in Cold War Hong Kong”, 1159.

http://eresources.nlb.gov.sg
http://eresources.nlb.gov.sg
http://www.VOAnews.com
https://docs.voanews.eu
https://docs.voanews.eu

