Fact-checking, False Balance and ‘Fake News: The Discourse and Practice of
Verification in Political Communication

Since journalism is often understood as a ‘discipline of verification’, fact-checking would seem
to be fairly central to news-making, but in practice it is limited to basic accuracy of names and
dates (Shapiro et al, 2013). Therefore, whilst mainstream news media have been fascinated
by the ‘fake news’ scandal that has undermined trust in social media, they should not be
complacent about public doubt in their own ability to ‘separate fact from fiction". Indeed
journalists’ ability to do so has traditionally been hampered by their reluctance to make a
judgement on the extent to which their sources’ assertions stand up. In particular, the
reliance on direct quotation of news sources - used as a ‘strategic ritual’ against accusations
of subjectivity (Tuchman, 1972) - defers responsibility for accuracy and truthfulness to the
source, and takes refuge in what is often (especially in the US) disparagingly referred to as ‘he
said, she said journalism’.

Sharpiro et al (2013) argue that verification is as much a strategic ritual as objectivity
(Tuchman, 1972), that is to say, it is not about seeking the truth, but avoiding criticism. The
principle of conveying ‘just the facts’ is central to the ‘newspaper of record’ tradition but if
‘facts’ are interpreted as accurate quotes conveying the words and deeds of authorities then it
risks being uncritical stenography. Investigative journalism often recognises that ‘the facts’
are not self-evident but must be established, whereas day-to-day reporting often treats
conflicting truth-claims as opinions that need only be balanced. In practice, then, dubious
claims are challenged only by other sources, typically political opponents, with no
adjudication between the two ‘sides’.

Verification of substantial claims through double sourcing, checking the credibility of sources,
and seeking corroboration are central to investigative journalism, when journalists are setting
the agenda and defining a problem, but not when they are simply reporting ‘on diary’, when
they seek not corroboration but controversy - someone to disagree not confirm. There is little
that citizens can do in this situation other than make an intuitive judgement about which
source they trust more or find more credible. Research indicates, however, that a heuristic
approach (reliance on factors such as party affiliation, ideology and endorsements as
shortcuts) is of limited use for voters in understanding which political candidates reflect their
policy preferences, and is actively unhelpful for those who are least politically knowledgeable
(Lau and Redlawsk, 2001). At the same time, audiences will not necessarily accept journalists’
assertion of particular facts, even when solid evidence is offered, if this conflicts with their
prior beliefs (Dunwoody and Konieczna, 2013) or contradicts established assertions (Nyhan
and Reifler, 2010). Yet, without reliable verification, even those open to making an informed
decision can be placed at a severe disadvantage.

A countervailing trend is the recent emergence of a separate genre of ‘fact-checking’
journalism - a more modest endeavour than investigative journalism, but also more practical
and affordable. There has been some scholarly attention to American fact-checking
organisations (Graves 2016) and its influence on politicians and voters, especially Brendan
Nyhan'’s influential work in the field of political psychology (Nyhan and Reifler 2014, Nyhan et
al 2017), but so far this has been limited to US politics. This chapter examines fact-checking in
the UK in comparative context with the USA, and also locates the development of fact-
checking as a separate genre of news in wider debates around verification, including source
credibility, expert knowledge and ‘false balance’.



Verification in journalism theory and practice

Studies of American and European newsrooms have found the practice of verification to be
limited. Drawing on interviews with Canadian journalists, Shapiro et al (2013) argued that
whilst journalists strongly identified with the notion of journalism as “a discipline of
verification”, in practice the requirement was more limited than this suggests.

It would seem fair, based on our research so far, to say that zeal for accuracy is a
professional norm, but also that it is a norm of compromise - the compromise being
simply understood rather than articulated. A small, easily checkable, fact needs to be
checked, a larger but greyer assertion, not so much, unless it is defamation (Shapiro et
al 2013: 668).

This means accuracy in dates, places and the spelling of sources’ names rather than
interrogating the substance of the assertions. In the UK, Lewis et al (2008) identified a high
proportion of stories that appeared in ‘quality’ broadcast and press news, that had been
drawn wholly or principally from press releases or news wires, and that “in only half these
cases did the press make any discernible attempt to contextualise or verify this information, and
in less than one in five cases was this done meaningfully” (Lewis et al 2008: 15, emphasis in
original). Diekerhof and Bakker (2012: 244) reported a surprisingly credulous attitude among
Dutch journalists toward “highly placed” sources, with journalists believing that elite social
actors had no reason to lie, and could not afford to do so, indicating that the deferential
assumptions identified by Gans (1979: 130) still persist.

Although the investigative tradition retains a more serious attitude to verification,
corroboration tended to be limited to the “pivotal facts” drawn from a witness’ testimony
(Ettema and Glasser, 1998: 142-3). What constitutes corroboration is anyway quite
ambiguous, and journalists must decide how much discrepancy between sources’ accounts
can be tolerated. The common factor across news genres, though, is that journalists are for
the most part dealing with human sources rather than documents, statistics, or direct
evidence, and this involves the possibility of relying upon subjective, flawed or misleading
accounts.

The principle established in investigative journalism, and recognised as an ideal more
generally, is that every claim must be double sourced. However, Godler and Reich (2017)
question this definition of verification and suggest that other scholars have set the bar too
high. They point to ‘second-order evidence’, or ‘evidence of evidence’ as - at least in some
circumstances - an equally sound evidentiary base. In this category, Godler and Reich include
“procedural evidence” of the source’s reasoning and evidence, as well as “social evidence”
about their position or qualifications, and “psychological evidence” of their (in)sincerity, such
as being “evasive, contradictory or otherwise incoherent” (Godler and Reich 2017: 564-5).

These authors also acknowledge that in some circumstances, “due to complexity”, journalists
may not have the specialist knowledge required to evaluate the source’s evidence, but suggest
that, in this event, “the source’s record on similar matters can be drawn upon” (2017: 564).
Elsewhere, however, Reich (2011) finds limited support for the assumption that journalists
base their perception of credibility on past contact with a source. Indeed, studies of scientists
as news sources indicate journalists are at least as likely to select the most prominent,
outspoken or controversial individual, as they would the most reliable (Peters, 2014), and
that they rarely choose the most appropriate specialist (Dunwoody and Ryan, 1987).

Studies on source credibility tend to focus on those providing expert testimony of some sort,
but another important source of information is testimony from eye-witness accounts or

2



reports of personal experience. As with experts, we are rarely able - depending on our own
knowledge and experience - to judge the validity of witnesses’ claims directly, but need to
parse their credibility based on other factors, to decide whether to accord them “cognitive
authority” (Wilson 1983, Turner 2001), that is to say, to regard their influence on our beliefs
and understanding as legitimate.

Journalists attribute slightly more credibility to passers-by eyewitnesses with no “axe to
grind” (Ettema and Glasser, 1998: 146; see also Langer, 1992), as they do to disinterested
sources more generally (Diekerhof and Bakker, 2012: 246-7), though reporters are not always
good at identifying experts’ conflicts of interest (Holland, 2014). In terms of investigative
journalism, those who are deemed culpable of wrongdoing - the targets of investigation in
particular - are accorded least credibility by this measure, but nonetheless may be given the
opportunity to present their own version of events (Ettema and Glasser, 1998: 147). This
might involve allowing them to deny the allegations, but that is not to say that these denials
will be presented as credible.

Effective investigative journalism is not just about detecting, verifying, and revealing new
information, but about telling a story to show why that information is important. Kovach
(2001: 51) picks out the Pentagon Papers exposé as an example of ‘interpretative
investigative reporting’ without the analysis of which the papers “would have meant little to
most of the public”. But he also defines investigative journalism as exemplifying “the role of
the press as activist, reformer and exposer” (2001: 50), highlighting the moral and political
aspect of this interpretation. Ettema and Glasser agree that it is important to establish not
only events but also the “moral facts” (1998: 148) of intentionality (guilt) and the impact on
victims - what they call the “motive-action-consequence schema” (1998: 144).

Journalists are reluctant to acknowledge this substantive foundation, or regard it as part of
the social consensus (Ettema and Glasser, 1998: 8-10), but they are also conscious of the risk
that readers could reject the moral framing. To manage that risk, there is a careful narrative
construction of the innocence of those ‘victims’ - establishing them as what Langer (1992)
calls ‘good victims’ - and equally prudent selection of the most compelling stories that may
generate audience empathy (Ettema and Glasser, 1998: 115). As with the weight of evidence,
the moral narrative must also cohere around a specific conclusion, rather than leaving it for
the reader to decide, as expected in ‘objective’ reporting (Ryan, 2001: 5).ii Investigative
journalists might present a range of subjective perspectives,” but they also “convey their
sense of the evidentiary and moral weight to be allocated to various interpretations” (Ettema
and Glasser 1998: 147).

This moral and emotional foundation behind investigative journalism does not sit well with
the professional ideology of the liberal model of journalism, especially the North American
tradition, which is most highly wedded to the notion of objectivity, yet it is broadly accepted
and even valourised by industry prizes (Wahl-Jorgensen, 2013). The more modest, but more
news-focused and novel genre of fact-checking could be more vulnerable to accusations of
subjectivity and editorialising, especially if these efforts are integrated into ‘straight’ news.
Nonetheless, some US journalists are becoming increasingly conscious of the need to take
greater responsibility for the truth of what they publish, faced with a President whose
relationship with the truth is tenuous at best.

Since Donald Trump entered politics, he has upended dominant assumptions, for instance
that even deceitful sources “will tend not to lie about readily refutable points” (Godler and
Reich, 2017: 565), or that senior and prominent political figures can’t afford to be caught in a

3



lie (Diekerhof and Bakker, 2012). Whilst many politicians may be ‘economical with the truth’
or dissemble, Trump seems to have a complete disregard for the truth. Journalists in the US
have had to reflect on whether their routines and rituals are equal to this challenge. For
instance, an editorial on digital news site Talking Points MemoV argued that “Trump’s
campaign has been so different, so indifferent to clear factual claims, so unbridled that he has
frequently put this whole edifice under strain to breaking point”, and an op-ed in the New
York Times (Nicholas Kristof, 15/09/16) called him a crackpot and a mythomaniac -
essentially an unhinged compulsive liar - and agonised over how to ‘signal’ this to readers.

Much of this reflective meta-journalism has drawn on a wider debate that has appeared in the
opinion and editorial pages of several major US newspapers over the issue of ‘false balance’.
A Nexis sample assembled from the last 20 full years (1997-2016) in major US newspapers,
showed that there were 136 mentions of ‘false balance’ or ‘false equivalence’,' 43 of which
occurred in 2016, and most of which were related to the Presidential campaigns.’ii In the
national UK press over the same period there were 67 uses of ‘false balance’, all since 2010,
and with a particular spike in 2014. Whilst not necessarily representative of journalists’
practice in general, these articles illustrate the conflicts in norms and expectations of
journalistic verification, the limits of ‘just the facts’ reporting, and of conventional measures of
source credibility. The following section therefore offers an analysis of this sample of
newspaper articles.

Balancing versus weighting and verifying truth claims: false balance and false
equivalence

In both the US and UK, the term false balance is used to refer to the inappropriate application
of balance to a matter of established fact (such as that the earth is round), or settled scientific
consensus (such as climate change), rather than to opinion, values and subjective beliefs.
Daniel Hallin (1989) observed that the norms set by the social responsibility model of
journalism, including balance, do not apply universally to every assertion, but only to those
located in the ‘sphere of legitimate controversy’, whilst those in the ‘sphere of consensus’ can
simply be stated or assumed. His point was that some socially and politically contentious
issues, such as the US role in the Vietnam war, were inappropriately located in the sphere of
consensus, simply because they were not contentious among elites. With false balance, the
problem is reversed: simply because some people (often but perhaps not always elites)
contest climate change, evolution, vaccine safety or even that President Obama was really
born in the US, some journalists frame those things as controversies. This suggests that
attribution and balance are stronger strategic rituals than verification, certainly of those
‘larger, greyer’ facts. Hallin was, of course, talking more about value consensus than
acceptance of fact grounded in evidence, but as Ettema and Glasser (1998) observe, the two
are more closely related than journalists like to acknowledge.

In the US, false balance is used interchangeably with the overlapping concept of false
equivalence (e.g. by Paul Krugman in the New York Times 2006, 2016a). The latter term is used
to refer to the inappropriate weighting of unequally significant or legitimate sources, but on
political as well as scientific questions, and also (variously and confusingly) to false analogies
and inappropriate comparisons or moral equivalences. It is therefore a term applied at least
as much to value-based judgements (especially of political legitimacy) as judgements of
expert interpretation of evidence (which hinge more on credibility).

False balance has been used in the US, as it has in the UK, to refer to the undue attention given
to ill-informed or self-interested commentators who question established climate change
science, but only four of the 136 articles in the US sample, or 3% actually did so, in contrast to

4



the 50% of mentions in UK nationals. Other examples of scientific truth claims that critics
argued were inappropriately ‘balanced’ with sceptical voices included evolution (letter,
Philadelphia Inquirer, 2005), and more contentiously the safety of GM crops (St. Louis Post-
Dispatch (Missouri), 2003). However, whilst critics agree that ‘false balance’ is unhelpful,
there is no apparent consensus about how to assert facts or dispute lies and
misrepresentations. An obvious solution would be to simply state assertions such as climate
change as fact and exclude inexpert critics as lacking credibility, but this can be interpreted as
censorship (e.g. Express 2011).

Nonetheless, even the most vociferous critics of false balance within journalism, such as the
New York Times’ Public Editor, Margaret Sullivan, tend to call for just such opaque
adjudications. For example, one issue that Sullivan returned to several times was the
allegation of voter fraud repeatedly made by Republicans, dating back long before Trump’s
candidacy (New York Times, 2012b, 2014b, 2014c), which was a matter of both factual and
political dispute. The factual argument was over whether voter fraud was really a problem,
with Democrats pointing out that there was no evidence of this offence actually occurring.
Whilst it is difficult to prove a negative - and it is not unreasonable to suggest it was
incumbent on Republican critics to provide evidence - it would have helped the reader if
news reports had detailed what attempts had been made to detect voter fraud, to give a sense
of how likely it was to have been detected if it had occurred. The political argument was that
Republicans wanted to introduce more stringent voter registration measures, which
Democrats argued was intended to suppress minority votes. This requires another form of
evidence, though predictions and forecasts do not enjoy the certainty of ‘facts’. Sullivan’s
intervention was limited, however, to encouraging and then praising the inclusion of the
statement that there was no evidence of voter fraud, which does assert a verified fact, but
excludes the more ambiguous arguments and evidence that fact-checking would draw upon.viii

Other truth claims were not directly verifiable, so could only be judged in terms of the
credibility of the source. On this basis, Sullivan was repeatedly critical of anonymous sources,
where readers had to trust journalists’ credibility judgements. However, she reconsidered
her most forceful criticisms - of the use of anonymous police sources in the investigation into
the Ferguson police shooting that were supposed to ‘balance’ the evidence of two named eye-
witnesses* (New York Times, 2014a) once the Justice Department report supported the police
account with “the testimony of more than 40 witnesses” (New York Times, 2015). There is a
certain pragmatism, then, when a story is reported before the evidence has been fully
considered but, as Kovach (2001: 53) reflects, there is also a risk for journalists when
reporting on an official investigation, of being the servant of the authorities rather than
holding them to account.

Where sources contradict one another on claims that are difficult or impossible to verify,
comparative credibility judgements are of particular importance. For example, a freelance
journalist writing in USA Today (2002) complained that in a story about the war in
Afghanistan, “Pentagon denials coming out of Washington are given equal credibility with
eyewitness reports from anti-Taliban villagers on the ground; the story dissolves into a false
balance of he-said, she-said”, which she interpreted as evidence of post-9/11
‘hyperpatriotism’. Journalists had, she suggests, undervalued authenticity and moral status of
victimhood in their credibility judgements.

However, even when claims are based on expert knowledge and research, they can be
politicised. The most obvious example is climate change, which is the subject of half of the
references to ‘false balance’ which occur in the British press (and a further 10% on science

5



more broadly, including the MMR scare). Interestingly, however, the two spikes in coverage
of the issue in the press focus on a BBC Trust report (July 2011) and a Parliamentary report
(Science and Technology Select Committee, April 2014), as well as a complaint upheld by the
BBC Trust (July 2014), that criticised the corporation for giving too much airtime to sceptics
such as Lord Lawson (Chancellor of the Exchequer under Margaret Thatcher, essentially a
representative of business interests). These complaints were framed by the conservative
press as the liberal BBC muzzling critics (Express, 2011) and “tak[ing] its orders from the
green lobby” (Times, 2014). The only sustained reflection on journalism as a whole appears in
the Independent’s (2015) “The Only Way is Ethics’ column, by ex-regulator Will Gore.

More recently, the EU referendum campaign illustrated the ways in which expert evidence
could be misused, manipulated, undermined and dismissed, or marshalled to support an
account of the EU as either essential to the British economy or a burden on the state owing to
supranational agreements like the free movement of people. But whilst there was much media
analysis of Conservative MP and Vote Leave campaigner Michael Gove’s assertion that ‘the
British people have had enough of experts’, again there was little reflection by journalists on
their own role in the impoverishment of public debate. In contrast, there has been a
significant amount of soul-searching in the US about the 2016 Presidential election coverage.
In this instance, however, the focus was principally on false equivalence between the
candidates’ moral legitimacy or wrongdoing, rather than between their conflicting truth
claims as such.

One particularly prominent spat involved Margaret Sullivan’s successor as New York Times
Public Editor, Liz Spayd (2016b), who was far less sympathetic to complaints of false balance
and advanced a notion of objectivity that implied that journalists made no value judgements
at all. Readers contested the moral equivalence drawn between Hilary Clinton’s habitual
dissembling, potential conflicts of interest, and errors over email use, with Donald Trump’s
complete disregard for the truth, his major conflicts of interest, and the many settled lawsuits.
Spayd countered that critics were asking journalists to make value judgements on whether, to
use her example, Trump’s request to Russia to hack his opponent, was of greater significance
than Clinton’s use of an insecure email server, and suggested that to make such a judgement
was inimical to objective journalism, rather than simply asserting what Ettema and Glasser
(1998) call ‘moral facts’.

Spayd was roundly criticised by other commentators, both in the press and online, not least
because deciding on the relative significance of stories is the essence of news judgement.
However, Spayd suggested that the “individual merits of the story” could be objectively
measured, refusing to acknowledge that news is constructed. In contrast, Justin Peters,
previously of the Columbia Journalism Review, argued in Slate*, that the fetishisation of
objectivity and balance “is largely an attempt to conceal those judgements from the reading
public”, even though they are informed and valuable judgements. Journalists wedded to the
professional ideology of objectivity fear that acknowledging the subjectivity of journalists’
selection and framing choices undermines the authority of journalism, whilst critics argue
that transparency increases the credibility of those judgements.

Spayd may however have had a point that accusations of ‘false equivalence’ are used to
complain of ideological bias in a way that itself risks bias. People tend to perceive partiality
only against their own perspective, due to the long-established human tendency toward
confirmation bias* (Starkey, 2007). In the past, American newspaper commentators have
argued that Palestinian violence should be portrayed as worse than Israeli violence, not as
equivalent (Washington Post, 2000, New York Times, 2002), as well as that gun-toting radical

6



right-wing protests against Democratic Party policies and candidates cannot be compared to
liberal anti-Bush protests (New York Times, 2009). However, as critics have pointed out,
Spayd’s sense that the argument in this case was being used “mostly in support of liberal
causes and candidates” does not in itself mean that the complaints are ideologically
motivated, since that would assume that culpability cannot lie mostly on one side. In other
words, it conflates impartiality with equal (‘balanced’) criticism, which is exactly the
mentality that critics were objecting to. This highlights the limitation of relying solely on
source credibility, as measured by interests or ideology, without actual verification of the
claim itself. As Jonathan Chait (New York Magazine, 2016) argues, for Spayd, “the motive
question is the beginning and end of her inquiry”.

Another justification Spayd offered is that the coverage reflected public opinion, since Clinton
was disliked as much as Trump. Carlos Maza*i, calls this a “self-fulfilling argument” since
public perception could well have been influenced by the New York Times’ presentation of the
Clinton controversies as scandals. In the New York Times opinion pages, Nicholas Kristof
(2016c) and Paul Krugman (2016d) referenced a CNN/ORC poll that found that voters
thought Trump “more honest and trustworthy” than Clinton. Krugman argued that “If Donald
Trump becomes president, the news media will bear a large share of the blame”, and
attributes to Kristof the view that the poll “is prima facie evidence of massive media failure”.
In fact, Kristof prevaricates that he is “not sure that journalism bears responsibility”, given
low levels of trust in mainstream media and therefore of influence, but that it is still beholden
on them to do better.

One significant difficulty for journalists is the general operating assumption that “facts do
speak for themselves. If one side is more compelling, that is apparent from the objective
journalist’s report” (Ryan, 2001: 7), and that objective journalists do not need to “shout, ‘this
side is superior’, as some critics seem to suggest they should, but the superiority is apparent”
(2001: 9). Given the audacity of Trump’s lies and ‘bullshitting’, that is, having no regard for
the truth (Davis, 2017), journalists assumed that this would be clear to the audience. Hence,
as Josh Marshall editor’s blog at online news site Talking Points Memo* points out most of the
“damaging press” that Trump has received “has been simply publishing or airing things he’s
said publicly” without explicit criticism. In contrast, they believed that Clinton’s sophisticated
spin machine required more digging, giving a disproportionate impression of her wrongdoing.

Moreover, Sullivan had long argued that it is readers (voters, citizens) who are demanding the
new approach to verification, and driving it through social and other digital media. Citing
Stevenson, The Times's political editor, she recounted his interest in

“... fact-checking ... [which is] one of the most positive trends in journalism that I can
remember. It's all a part of a movement - brought about, in part, by a more demanding
public, fueled by media critics, bloggers and denizens of the social media world - to
present the truth, not just conflicting arguments leading to confusion” (Margaret
Sullivan, New York Times 2012b).

However, this ‘movement’ has remained on the sidelines of journalism in online enclaves,
signalled as a separate journalistic practice from straight news.
Fact-checking the small statistical facts

Fact-checking websites and blogs originated in the US in 2003 with ‘FactCheck.org’ - a project
of the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania - which inspired the
British Channel 4 News ‘FactCheck’ blog in 2005. The Washington Post’s ‘Fact Checker’ and
Tampa Bay Times’ ‘Politifacts’ both followed in 2007, independent British organisation ‘Full

7



Fact’ in 2009 and the BBC’s ‘Reality Check’ in 2010. The British sites have grown significantly
over the last three general elections: C4 FactCheck doubled the number of fact-check articles
between 2015 and the snap election of 2017, and Reality Check issued more quick response
items on specific debate claims. The most remarkable, however, was independent fact-
checker Full Fact - in 2015 they aimed to raise £25,000 through crowdfunding to kit out an
election office for their volunteers, two years later they raised over £100,000 and were able to
add to their permanent staff of 11 to create a 30-strong election team. In between 2015 and
2017, there was a highly contested referendum on EU membership that is likely to have raised
public frustration at politicians twisting facts with impunity, an example I will return to
below.

It is interesting that elections are the context in which news organisations recognise that they
could do more to inform their audience (suggesting a limited view of citizens’ politial
participation perhaps), but equally that ‘fact-checking’ emerged from outside the industry and
remains a separate news genre. Journalists and editors are consciously reluctant to
incorporate fact-checking into their general practice, not for practical, resource-related
reasons, but because accusing a politicians of lying looks too much like bias. A Public Editor
column in the New York Times (2012a) cites the Executive Editor Jill Abramson’s concern that
if fact-checking became a “reflexive element of too many news stories, our readers would find
the Times was being tendentious” and may even see it “as a combatant, not an arbiter of what
the facts were”. In the UK, Full Fact battled for five years to gain charitable status from the
charity commission because of concerns that their aim of promoting “civic responsibility and
engagement” could involve political controversy.*V In a review of US fact-checking, Lucas
Graves (2016: 10) describes this tension, noting “theirs is a story of shifting institutional
norms and practices: fact-checkers enact a deliberate critique of conventional reporting and
its practice of objectivity.” This function is all the more important, he argues, in a digital world
where journalists can no longer ‘decide what’s news’ (Gans 1979), because of competition
from social media, so they can only ‘decide what’s true’.

That is rather grander than the practical reality, which is limited to deciding whether a given
politician’s claim is accurate, with a focus on statistics and other ‘hard’ factual claims. In his
study of ‘hybrid media’ combining traditional news and digital innovations, Chadwick (2017:
201) quotes Alice Tartleton, a member of the C4 FactCheck team, explaining that the purpose
is “about ‘having the small scoop’ by puncturing the bubble of politicians’ often selective use
of statistics”. This can, however, risk neglecting the bigger, greyer, assertions that have more
political punch. Having said that, Cushion and Lewis (2016) found that only 4% of statistics
used in the general broadcast news coverage of the British EU referendum campaign were
challenged or verified (at least explicitly), and that more statistical claims came from
politicians than any other group, especially experts from think tanks and universities, so it is
significant that fact-checkers attempted to do this.

The EU referendum is an interesting example for analysis, in fact, because of the highly
contested claims on both sides. Rather than making manifesto pledges, arguments both in
favour of remaining in the EU (from the government-backed Remain campaign and others)
and leaving (from a range of competing and conflicting Leave campaigns) made predictions
about the impact of either outcome on growth, jobs, wages, public services and so on. On both
sides, those claims were highly poltiicised, to back up the overall narrative - for Remain, that
leaving would cause a recession, and for Leave that continued ‘uncontrolled’ immigration was
the biggest threat to future prosperity and only leaving the EU would allow the country to
‘take back control’.



Campaigners’ dubious and outright false claims frequently went unchallenged in the
mainstream news reporting because their political opponents chose strategically to focus
elsewhere. For instance, Remain campaigners rarely challenged the notorious claim that the
UK sends £350million a week to Brussels because the real figure also sounded quite high
(around £161million according to Reality Check, though assessments differed). Although BBC
and Channel 4 fact-checkers disputed the figure online, in their news bulletins politicians
were allowed to continue to make the claim (as well as suggesting it would otherwise be used
to fund the NHS, though they were not in a position to make that pledge), and use it as a
backdrop for interviews, written on the side of a double-decker bus.

One particularly interesting fact-check was of the claim that rising immigrant labour drives
down wages. This exemplifies politicians’ attempts to rationalise the hostility to immigration
at the centre of the ‘Leave’ campaign. Whilst references to this assertion in the press in the
final three weeks of the campaign made scant reference to evidence - only a third mentioned
a source and just 18% offered data - all three UK fact-checkers addressed the claim. They
focused on a report from the Bank of England*’ that found that in unskilled and semi-skilled
service sectors, a 10 percentage point increase in the proportion of immigrants in a given
workforce corresponded to a 1.88% decrease in wages. This was leapt upon by leave
campaigners who misinterpreted (or purposely misrepresented) it as the consequence of a
10% increase in immigration. This small difference in wording changes the meaning from a
very large change in immigrant population to a much more plausible one.

Reality Check (2016b) pointed out that “a 10 percentage point increase in immigrants
working in a sector is a lot” and put the overall increase in the proportion of non-UK nationals
in work in the UK at just 6.4 percentage points over 18 years. Full Fact (2016) gave a more
specific context, in terms of the low-skilled and semi-skilled service occupations in question
(though across all of the UK, where the report specified certain regions), which was rather
higher at 8% over 8 years, but calculated this effect as “a drop of between 1 and 2 pence per
hour, each year”. FactCheck (2016b), meanwhile, estimated a 10% rise in the EU-born
population at 300,000 and a 10 percentage point rise at 9 million. All of these attempt to
explain the statistics in a meaningful way, but even though FactCheck and Full Fact frame
their checks as responding to Boris Johnson’s misrepresentation of the figure in a televised
debate, they do not point this out explicitly. FactCheck even buried the point in a
parenthetical aside, whilst suggesting that Johnson had merely omitted a caveat, and “if he
had talked about ‘a reduction in wages for the low-skilled’ rather than just ‘a reduction in
wages’ he would have been right”, which is a very generous interpretation that doesn’t
challenge political misuse of statistics as effectively as they can.

However, in the press, the only reported challenge to Johnson'’s assertion was from ‘Remain’
campaigner Alex Salmond in the TV debate, and then only by a sketch-writer who adjudicated
Salmond the winner of the spat on the merely presentational basis that he had read the
report, whilst Johnson was forced to admit that he had not. Furthermore, the statistics were
only cited twice in the press sample, and though they did so accurately, they were mediated
and politicised by campaigning sources, who omitted statistical explanation and caveats, and
framed the impact as significant.

However, the pitfalls of mass immigration disproportionately affect the poorest sector
of the population, MacKinnon [a member of campaign group Economists for Brexit]
points out, citing a Bank of England study last year that showed a 10% increase in the
proportion of immigrants was associated with a 2% drop in pay among unskilled
service workers. "The negative effects come through at the lower end of the scale.
That's why you get this social resentment," he says (Sunday Times, 2016).

9



The report was also bandied about as support for even more sweeping generalisations, such
as Vote Leave chair, Gisela Stuart (quoted in Guardian 2016a), who said, “as the Bank of
England has confirmed, uncontrolled immigration has played a key role in bringing down
wages.”

Of course, partisan commentators don't need to use statistics at all - several columnists in the
Telegraph and Daily Mail simply stated as fact the claim that immigration drives wages down,
as well as two Sun editorials, but also reluctant ‘Remainers’ on the left, Len McCluskey
(General Secretary of Unite the Union, Guardian 2016a) and Jeremy Corbyn (Labour leader in
the i [Independent] 2016c). Even some pro-immigration Remainers accepted the
immigration/wage depression argument as common sense, or at least as a persistent public
belief (Times 2016b, Guardian 2016b, Independent 2016a).

The newspaper articles that did not start from a specific political angle considered, not only
the evidence of an impact of immigration on wages, but also the claim that the economic
impact of leaving the EU would have a greater effect, especially the TUC’s research indicating
that leaving the EU (in comparison with staying in) would cost £38 per week in average
wages. These reports were based on the many economic forecasts that predicted a fall in GDP
growth as a consequence of Brexit. However, these economic forecasts were also heavily
politicised in their use by campaigners.

Politicians in the Remain camp - especially then Prime Minister David Cameron and
Chancellor George Osbourne - tended to frame economic forecasts as fact rather than
informed but fallible expert opinion or judgement. Channel 4’s FactCheck (2016a) described
Cameron’s phrasing in one such speech as “overcooking it slightly” and pointed out that
“obviously we're talking about predicting the future here and there’s no way the Treasury or
anyone else can ‘confirm’ that something will or won’t happen”. Another problem with the
political interpretation of the statistics was the dubious framing of GDP growth forecasts in
terms of a cost per household, as pointed out by Reality Check (2016b).

However, the principal objection to the economic forecasts was based on doubts about the
cognitive authority of economists, which shaded from scepticism to cynicism. By comparison,
whilst there was some acknowledgement of uncertainty and ambiguity in the treatment of
claims on immigration and wages, they were not framed in such a way that undermined the
research altogether. For instance, they remarked that “evidence on wage impacts is a bit less
conclusive” (The Times 2016a) and “the truth of the competing claims is hard to establish”
(Independent 2016b), but set out the evidence and caveats. In contrast, references to
economic forecasts cast aspersions on the whole discipline: “our elite, brilliant economists
have a solid record of getting it wrong” (Telegraph 2016) and dismiss the figures as political
scaremongering: “the Leave campaign has used civil servants, paid for by us, to trawl up all
sorts of economic forecasts” (Sunday Express 2016).

Interestingly, economic forecasts were also treated with significant scepticism by the BBC
fact-checker, Reality Check. Several fact-checks on economic questions referred back to an
‘explainer’ on economic modelling that cast doubt on the validity of the entire enterprise (in
somewhat patronising tones - “Q: Economic models - are they like fashion models? A: No,
they're a bit more realistic than that. But not much” (Reality Check 2016a)), and set out some
measures of cognitive authority that readers might consider. It advised the concerned voter to
examine various measures of credibility such as “how well-respected the people conducting
the research are”, any evidence of an association with one side of the campaign, and bias
motivated by past EU support such as funding, whilst also warning that those factors aren’t

10



always a good measure. Ultimately, however, it concludes with a recommendation, not on
how to make an informed judgement on uncertain evidence and the credibility of experts, but
to make an instinctive judgement on whether they trust them, regardless of their credentials.

And remember there's also the option to decide that you don't care what even the
finest economists predict, or even that you don't think the economic impact is the most
important thing about EU membership (Reality Check 2016a).

At the same time, however, voters do have alternative sources of information from experts,
such as their own experience of past economic growth that might not correspond with rising
wages and secure jobs, despite the assurances of economists*. This provides quite
reasonable grounds to accord them low cognitive authority, but also suggests that fact-
checking might not always be persuasive or effective at better informing people.

Effectiveness of factchecking

In the US, President Trump has capitalised on this trust that people place in their own
observations and extrapolations, and the corresponding fall in trust in self-proclaimed
experts and authorities, including the media. For this reason, Chadwick argues, no amount of
fact-checking would undermine his supporters’ approval.

When Trump made racist, sexist, or xenophobic remarks, exaggerated claims or
massaged statistical evidence, elite media had treated him as either an amateur to be
ridiculed, or had responded with manufactured outrage that further fueled Trump'’s
publicity-hungry campaign and its theme that elite media were biased. This was a
disturbing analysis that sent shock waves through professional media organizations
(Chadwick 2017: 253).

That is not necessarily to say, however, that Trump’s supporters are impervious to factual
correction, but that the small, checkable facts are of less importance to them than the larger,
more ambiguous assertions about America’s place in the world and what would make it ‘great
again’. Davis (2017: Loc 1839) argues that they “simply decide that it's better to support
someone who is on their side rather than someone who has a grasp of the facts.” In a widely-
quoted remark, Salena Zito (2016) argued that when Trump makes a claim such as that 58%
of black youths cannot get a job, a figure that “drive[s] fact-checkers to distraction” as it
includes those in full time education, “the press takes him literally, but not seriously; his
supporters take him seriously, but not literally”.

Nyhan et al (2017) responded to this by testing three hypotheses on responses to fact-
checking indicated by previous conflicting research findings. The first of these is “motivated
resistance” - that people are “highly resistant to unwelcome information” that contradicts
their ideological convictions, and indeed double down on the misbelief in a ‘backfire’ effect.
The second is “differential acceptance” - that people can adjust their factual beliefs even
against their ideological convictions, but to a lesser degree than those for whom the
correction confirms their beliefs. Finally, the third is “differential interpretation” - that people
can adjust their factual beliefs but interpret those facts differentially according to their
ideological convictions.

The researchers compared survey responses from those exposed only to Trump’s assertions
on rising crime, with those of another group that were also provided corrections from FBI
crime data stating crime had fallen, and another provided with both plus a denial and
criticism of FBI credibility, as well as a control group. They found that Trump supporters’
assessment of the amount of crime on a five-point scale was the same whether they had read
Trump’s statement or not (though interestingly Clinton supporters reduced their estimate in

11



response to Trump’s assertion that it had risen) suggesting that he was reflecting their
instinctive views rather than influencing them (2017: 6-8). Trump supporters did adjust their
assessment of crime levels down in response to the correction, however, although to a lesser
degree than Clinton supporters. At the same time, they also thought the article slightly less
accurate with the correction and were more doubtful of FBI statistics when used as a
correction to their candidate (2017: 9-10). However, Trump supporters did not adjust their
belief in the need for tougher law and order measures, or their favourability toward Trump.
The authors conclude that like the media’s response to Trump, his supporters in return “took
the corrections literally, but apparently not seriously”. In other words, their policy
convictions do not appear to have a factual basis.

The discourse of 'Fake news’ - discrediting rather than disproving

Prior political beliefs are therefore often more influential on our credibility judgements than
evidence and expertise of the source. Politicians can succeed by claiming to share those
beliefs, but that relates to another dimension of credibility - sincerity (or authenticity).
Trump’s supporters probably see him as more honest and trustworthy than his opponent, not
because they thought his statements accurate, but because they felt that his politics were
sincere, unfiltered and unspun. This is not necessarily an attitude that is confined to the right.
One of the founders of the left-wing website The Canary, Kerry-Anne Mendoza, argues that the
British left-liberal press lost the trust of many of its readers over its negative framing of
Labour leader Jeremy Corbyn, especially on the basis of judging him unelectable, despite
apparently sharing his political position. Because of this, she argues, “people stopped trusting
their motives” Vi However, headline statistics showing low trust in mainstream news mask
huge differences in the trust placed in individual channels, publications, and platforms. In
addition, one purported reason for the decline in trust in mainstream media is that people
experience greater exposure to the established media outlets that they don’t ordinarily read,
via social media,*ii therefore increasing their awareness of aspects of the mainstream media
they find politically distasteful. This suggests that a pluralistic media environment increases
people’s distrust of the media, rather than exposing them to a wider range of viewpoints to
better inform their beliefs.

This distrust is what allowed Trump to turn the ‘fake news’ label back against the mainstream
media. Politifact remarked that “In the short time we’ve been devoted to fact-checking ‘fake
news’, the phrase has been overused and misappropriated to the point that it's become pretty
much meaningless”.** Trump’s modus operandi has not been to refute hostile claims,
however, but to muddy the waters, a long-established tactic used by propagandists and PR
professionals, for instance in casting doubt on climate change science, or on the evidence that
tobacco is carcinogenic.

Nonetheless, Trump shows some signs of being sensitive to fact-checking - one Washington
Post Fact-checker article (Kessler et al, 2016) quotes him hedging, “I better say ‘think,’
otherwise they’ll give you a Pinocchio [...] And I don’t like those - I don’t like Pinocchios,”
though this suggests a very narrow definition of fact-checkable truth claims. In other words,
he suggests that you can turn a factual assertion into an opinion - which need not be verified
or challenged, but merely ‘balanced’ with other opinions - simply by prefacing it with the
word ‘think’. More predictably, Donald Trump’s alt-right media supporters have accused US
fact-checkers of liberal bias (principally Breitbart,* whose Executive Chairman, Steve Bannon,
served as Trump’s Chief Strategist), as has Sean Spicer, then White House Press Secretary,
who coined the term ‘alternative facts’ in a dispute over media debunking of his claim that
Trump’s was the most watched inauguration ever,* though his later arguments were less
obviously counterfactual.

12



Disproving and debunking false claims, myths and bad assumptions is important for rational
political debate, but also contributes to the general sense that all public claims can be
discredited, which turns healthy scepticism into cynicism. Times columnist, Hugo Rifkind
argued that factchecking itself plays into the hands of those trying to spread misinformation
via doubt.

Nor, depressingly, are fact-checkers [the answer]. It is a naive fallacy to assume fake
news is all just the work of the odd enterprising crank or charlatan, trying to sell a lie.
Nato's Handbook of Russian Information Warfare discusses fake news as a distinctive
part of the Kremlin's cyberwarfare strategy. Crucially, the point is not merely to
deceive; rather, it is to sow seeds of doubt and create a background hum of mistrust.
For the noblest of reasons, Facebook wants us to realise that much of what we read
cannot be trusted. The horrible paradox is that this is what the bad guys want us to
think too. (Times 2017)

There certainly is evidence of what Nyhan and Reifler (2010) call the ‘backfire effect’ in
response to fact-checking of news circulated on social media, because it is interpreted as an
act of censorship, carried out by the liberal mainstream media, against ‘conservative’ free
speech. A Guardian article featuring interviews with writers of ‘fake news’ stories related
examples where conservative groups on Facebook had increased traffic to disputed stories -
according to one writer, “with Facebook trying to throttle it and say, 'don't share it,' it actually
had the opposite effect”.

He [Jestin Coler, fake news publisher] also noted that many consumers of fake news
won't be swayed by a "disputed" tag given their distrust of the media and fact-
checkers: "A far-right individual who sees it's been disputed by Snopes, that adds fuel
to the fire and entrenches them more in their belief" (Guardian 16/05/17).

The bloggers interviewed were, like Trump, unconcerned with the truth, and see an emotional
engagement with the claim as just as important "A lot of people think Obama is Muslim. That's
what it plays on. Is it real? I don't know [...]. The fact is a lot of people thought it was real or it
reflects their sentiment" (Guardian 16/05/17).

The problems with journalistic verification in contemporary politics are not, therefore, wholly
or even mainly about accuracy of small, particular facts, but about the credibility of the bigger,
greyer claims and their moral ordering. Ettema and Glasser (1998: 151) argue that in
investigative journalism this depends, ultimately, on the implicit values of the journalist. In an
increasingly polarised society any moral interpretation is increasingly contested and resisted,
to the extent that facts no longer constrain the moral or narrative interpretation of an event.
Where once alternative interpretations were widespread, now the existence of ‘alternative
facts’ threatens to become a commonplace assertion.

Primary Sources

US newspaper articles

New York Magazine (2016) ‘New York Times Public Editor Liz Spayd Writes Disastrous
Defense of False Equivalence’, by Jonathan Chait, 12th September 2016

New York Times (2002) ‘MIDEAST TURMOIL: THE NEWS OUTLETS, Some U.S. Backers of
Israel Boycott Dailies Over Mideast Coverage That They Deplore’, Foreign Desk, P12, by
Felicity Barringer, 23rd May 2002

New York Times (2006) ‘A False Balance’, Editorial Desk, P23, by Paul Krugman, 30t January
2006

13



New York Times (2009) ‘The Guns of August’, Opinion, P8, by Frank Rich, 23rd August 2009

New York Times (2012a) ‘ Keeping Them Honest’, The Public Editor, P14, by Arthur S.
Brisbane, 2274 January 2012

New York Times (2012b) ‘He Said, She Said, and the Truth’, The Public Editor, P12, by
Margaret Sullivan, 16th September 2012

New York Times (2014a) ‘A Ferguson Story on ‘Conflicting Accounts’ Seems to Say ‘Trust Us’,
The Public Editor’s Blog, by Margaret Sullivan, 215t August 2014

New York Times (2014b) ‘He Said, She Said, and Getting It Right About Voter ID’, The Public
Editor, by Margaret Sullivan, 2nd September 2014

New York Times (2014c) ‘So We Beat On: Another Year in the Hot Seat’, Public Editor, P12, by
Margaret Sullivan, 19th October 2014

New York Times (2015) ‘Reconsidering My August Post on Ferguson and 'Conflicting
Accounts”, The Public Editor’s Blog, by Margaret Sullivan, 234 March 2015

New York Times (2016a) ‘All the Nominee's Enablers’, Op-Ed Columnist, P27, by Paul
Krugman, 8t July 2016

New York Times (2016b) ‘Here's the Truth About 'False Balance”, The Public Editor, P12, by
Liz Spayd, 11th September 2016

New York Times (2016c) ‘When a Crackpot Seeks Office’, Op-Ed Columnist, P27, by Nicholas
Kristof, 15t September 2016

New York Times (2016d) ‘The Falsity of False Equivalence’, The Conscience of a Liberal Blog,
by Paul Krugman, 26t September 2016:

Philadelphia Inquirer (2005) ‘Letters’, Editorial, P18, 20t October 2005

St. Louis Post-Dispatch (Missouri) (2003) Letters To The Editor: Biotech Foes Falsely Viewed
As Luddites, Editorial, P31, 31st May 2003

USA Today (2002) ‘Armchair anti-American warrior aims, shoots duds’, by Walter Shapiro, 8th
May 2002

Washington Post (2000) ‘No Peace, No Process’, Editorial, P30, 11th October 2000

UK newspaper articles

Daily Telegraph (2016) ‘Pressed for hard facts, Boris and Alex prefer bickering about
bananas’, Sketch, P8, by Michael Deacon, 15t June 2016

Express (2011) ‘Uproar as BBC muzzles climate change sceptics’, News, P5, by Nathan Rao,
21stJuly 2011

Guardian (2016a) ‘TUC chief ridicules 'phoney’ Brexit campaigners’, Politics, P7, by Heather
Stewart and Angela Monaghan, 15t June 2016

Guardian (2016b) ‘David Cameron's fatal mistakes on immigration threaten our country's
future’, Opinion, by Owen Jones, 215t June 2016

Guardian (2016c) ‘A Brexit won't stop cheap labour coming to Britain’, Opinion, by Len
McCluskey, 215t June 2016

Guardian 2017) ‘Facebook promised to tackle fake news. But the evidence shows it's not
working’, Technology, by Sam Levin, 16th May 2017

14



Independent (2015) ‘With facts on the Sinai crash hard to come by, journalists have a right to
set out theories’. The Only Way is Ethics, Opinion, by Will Gore, 9t November 2015

Independent (2016a) ‘Target funding to ease immigration fears, says Labour’ News, P6, Rob
Hastings, 13t June 2016

Independent (2016b) ‘Is freedom of movement a principle to be upheld or reformed?’, News,
P21, John Lichfield, 215t June 2016

Independent (2016c) Corbyn: Remain will help bring reforms’, June 23, 2016, News; P4, by Arj
Singh, 23rd June 2016

Sunday Express (2016) ‘Analysis’, P9, by Marco Giannangeli, 5t June 2016

Sunday Times (2016) IMMIGRATION IS WORKING: The influx of foreign workers has boosted
the economy but curbed wages of low-paid workers’ Business P7, by Tommy Stubbington,
12t June 2016

Telegraph (2016) ‘August bodies such as the IMF say Brexit would be a disaster. James
Bartholomew explains why they are all wrong’, Diary of a private investor, Your Money P10,
4th June 2016

Times (2014) ‘BBC has lost its balance over climate change; The corporation now seems to
take its orders from the green lobby and is generating alarm over the environment’, opinion,
P17, by Matt Ridley, 7t July 2014

Times (2016) ‘Limiting immigration won't lift Britain to top of the Premier League’, Business,
P43, Paul Johnson, 14t June 2016

Times (2016b) ‘Killer flaw at the heart of Brexit campaign’, Opinion, P27, by Daniel
Finkelstein, 22nd June 2016

Times (2017) ‘Populism and fake news are a two-headed beast’, Opinion, P19, by Hugo
Rifkind, 9t» May 2017

Fact-check blogs

FactCheck (2016a) ‘FactCheck Q&A: are we really heading for a DIY recession?’, 234 May
2015 https://www.channel4.com/news /factcheck/factcheck-ga-heading-div-recession

FactCheck (2016b) ‘Does immigration drive down wages?’, 15t June 2016
https://www.channel4.com /news /factcheck/factcheck-boris-johnson-alex-salmond-does-eu-
immigration-drive-down-wages

Full Fact (2016) ‘Does a 10% rise in immigration lead to a 2% reduction in wages?’ 215t June
2016 https://fullfact.org/immigration/does-immigration-reduce-wages

Reality Check (2016a) ‘Reality Check: Should you care about economic models?’, 21st March
2016 http://www.bbc.co.uk/news/business-35862618

Reality Check (2016b) ‘Reality Check: Would Brexit cost your family £4,300?’, 18th April 2016
http: //www.bbc.co.uk/news /uk-politics-eu-referendum-36073201

Reality Check (2016c) ‘Would staying in the EU reduce wages?’ 10t May 2016
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-eu-referendum-36259308

References

Chadwick, Andrew (2017) Hybrid Media: Politics and Power, Oxford: Oxford University Press.
15



Cushion, Stephen and Lewis, Justin (2016) ‘Lies, damned lies and statistics: why reporters
must handle data with care’, The Conversation 28t November 2016. Available from:

http://theconversation.com/lies-damned-lies-and-statistics-why-reporters-must-handle-data-with-
care-69314

Davis, Evan (2017) Post-Truth: Why We Have Reached Peak Bullshit and What We Can Do
About It, London: Little Brown.

Diekerhof, Els and Bakker, Piet (2012) “To check or check not to check: An exploratory study

on source checking by Dutch journalists’, Journal of Applied Journalism and Media Studies,
2012, 1(2): 241-253.

Dunwoody, Sharon and Konieczna, Magda (2013) ‘The role of global media in telling the
climate change story’, in Ward, Stephen ].A. [ed.] Global Media Ethics: Problems and
Perspectives, Blackwell, pp171-190.

Dunwoody, Sharon and Ryan, Michael (1987) ‘The credible scientific source’ Journalism
Quarterly, 1987, 64: 21-7.

Ettema, James S and Glasser, Theodore L (1998) Custodians of Conscience, New York, Columbia
University Press.

Gans, Herbert | (1979) Deciding What’s News. Evanston, Ilinois: Northwestern University
Press.

Godler, Yigal and Reich, Zvi (2017) ‘Journalistic evidence: Cross-verification as a constituent
of mediated knowledge’, Journalism, 2017, 18(5): 558-574.

Graves, Lucas (2016) Deciding What’s True: The Rise of Political Fact-checking in American
Journalism, New York: Columbia University Press.

Holland, Kate, Sweet, Melissa , Blood, R Warwick and Fogarty, Andrea (2014) ‘A legacy of the

swine flu global pandemic: Journalists, expert sources, and conflicts of interest’, Journalism
15(1): 53-71.

Kessler, Glenn, Ye Hee Lee, Michelle and Kelly, Meg (2017) ‘President Trump’s first six
months: The fact-check tally’, Washington Post Fact-checker, 20 July 2017. Available from:
https://www.washingtonpost.com/news/fact-checker/wp/2017/07 /20 /president-trumps-first-six-
months-the-fact-check-tally/?utm term=.74ce46a170ab

Kovach, Bill (2001) ‘Toward a New Journalism with Verification’” Nieman Reports Winter 2006.
Available from http://niemanreports.org/articles/toward-a-new-journalism-with-verification/

Kristof, Nicholas (2016) ‘How to Cover a Charlatan Like Trump’, in New York Times 24
September 2016, Available from https://www.nytimes.com/2016/09/25/opinion/sunday/how-
to-cover-a-charlatan-like-trump.html

Langer, John (1992) Truly Awful News on Television. In: Dahlgren P and Sparks C (eds)
Journalism and Popular Culture. London: Sage, pp.113-129.

Lau, Richard R and Redlawsk, David P (2001) ‘Advantages and Disadvantages of Cognitive
Heuristics in Political Decision Making’, American Journal of Political Science 45(4): 951-971.

Lewis, Justin, Williams, Andrew and Franklin, Bob (2008a) ‘A COMPROMISED FOURTH
ESTATE?: UK news journalism, public relations and news sources’ Journalism Studies 9(1): 1-
20.

Metzger, Miriam ], Flanagin, Andrew ], Eyal, Keren , Lemus, Daisy R and McCann, Robert M
(2003) ‘Credibility for the 21st Century: Integrating Perspectives on Source, Message, and
Media Credibility in the Contemporary Media Environment’, Annals of the International
Communication Association 27(1): 293-335.

16



Nyhan, Brendan and Reifler, Jason (2010) ‘When Corrections Fail: The Persistence of Political
Misperceptions’, Political Behaviour 32:303-330.

Nyhan, Brendan and Reifler, Jason (2014) ‘The Effect of Fact-checking on Elites: A Field
Experiment on US State Legislators’, American Journal of Political Science 59(3): 628-640.

Nyhan, Brendan, Reifler, Jason, Porter, Ethan and Wood, Thomas ] (2017) ‘Taking Corrections
Literally But Not Seriously? The Effects of Information on Factual Beliefs and Candidate
Favorability’. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2995128

Peters, Hans Peter (2014) ‘Scientists as public experts: Expectations and responsibilities’ in
Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology. London: Routledge,
pp70-82.

Reich, Zvi (2011) ‘Source credibility and journalism: Between visceral and discretional
judgement’, Journalism Practice 5(1): 51-67.

Ryan, Michael (2011) ‘Journalistic Ethics, Objectivity, Existential Journalism, Standpoint
Epistemology, and Public Journalism’, Journal of Mass Media Ethics 16(1): 3-32.

Shapiro, Ivor, Brin, Colette, Bédard-Briilé, Isabelle, and Mychajlowycz, Kasia (2013)
‘Verification as Strategic Ritual: How journalists retrospectively describe processes for
ensuring accuracy’, Journalism Practice 7(6): 657-673.

Starkey, Guy (2007) Balance and Bias in Journalism: Representation, Regulation and
Democracy. Basingstoke: Palgrave Macmillan

Tuchman, Gaye (1972) ‘Objectivity as Strategic Ritual: An examination of newsmen’s notions
of objectivity’, The American Journal of Sociology 77(4): 660-679.

Turner, Stephen (2001) ‘What is the Problem with Experts?’, Social Studies of Science 31(1):
123-149.

Wahl-Jorgensen, Karin (2013) ‘The Strategic Ritual of Emotionality: A Case Study of Pulitzer
Prize-winning Articles’, Journalism 14(1): 129-145.

Wilson, Patrick (1983) Second-Hand Knowledge: An Inquiry into Cognitive Authority. Westport,
Connecticut: Greenwood Press.

Zito, Salena (2016) ‘Taking Trump Seriously, Not Literally’, The Atlantic 234 September 2016.
Available from: https://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/09/trump-makes-his-case-in-
pittsburgh/501335/

' http://www.digitalnewsreport.org/

ii Journalists trust their own direct experience and witnesses more than any second-hand information (Ettema
and Glasser 1998: 146; Reich 2011: 61), but this is a very limited source in practice: one study put it at just
4% of articles (Reich 2011: 61).

iii Ryan argues that factual verification is not contrary to his definition of objective journalism, but his is an
idealised defence of objectivity from a critical realist perspective (against relativist critics and the proponents
of advocacy journalism), whilst acknowledging that there may be a problem with implementation.

v One investigative reporter explained “I present [all the points of view] in such a way that readers will have
the advantage of the information that I had in order to make up my mind” (quoted in Ettema and Glasser,
1998: 147)

' http:/talkingpointsmemo.com/edblog/the-crisis-at-the-times-and-that-public-editor-piece

vi From a search on Nexis using its category of ‘major US newspapers’ grouped by moderate similarity, and
manually excluding those relating to sport or entertainment and references to ‘false balance sheets’.

vii In the first five years (1997-2001) there was on average just under one reference per year, 2.6 over the
next five years (2002-2006), rising to 3.6 (2007-2011), and leaping to 19 mentions in 2012, and an average
20.2 in the five years to and including 2016.

17



viii For example, this more recent fact-check on voter fraud claims: http:/www.politifact.com/truth-o-
meter/statements/2016/oct/17/donald-trump/donald-trumps-pants-fire-claim-large-scale-voter-f/

X The eye-witnesses said that the victim had his hands up when he was shot by police, whilst the authorities
reported support for the officer’s account that the man was advancing on him.

X

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/culturebox/2016/09/nyt_public_editor says_false balance

isn_t_a_problem_is also_guilty_of it.html

X Confirmation bias is the tendency to pay ereater attention and credence to information that supports
existing beliefs

! https://www.mediamatters.org/blog/2016/09/12/new-york-times-proves-false-balance-ruining-good-
campaign-coverage/212996

X http://talkingpointsmemo.com/edblog/the-crisis-at-the-times-and-that-public-editor-piece
https://www.civilsociety.co.uk/news/full-fact-gets-charity-status-after-being-rejected-twice.html

*V http://www.bankofengland.co.uk/research/Documents/workingpapers/2015/swp574.pdf

Xiv

xvi Stephen Turner (2001: 132) contrasts economics with the physical sciences, arguing that letters to
newspapers signed by hundreds of economists shows how little they can claim to speak representatively on
behalf of the discipline.

! https://www.theguardian.com/media/2017/aug/06/can-you-trust-mainstream-media
https://www.theguardian.com/media/2017/aug/06/can-you-trust-mainstream-media
http://www.politifact.com/punditfact/article/2017/jan/27/fact-checking-fake-news-reveals-how-hard-it-
kill-p/

XX http://www.breitbart.com/tech/2016/12/15/facebook-introduce-warning-labels-stories-deemed-fake-news/

xviii

XiX

xxi http://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2017/jan/2 1 /sean-spicer/trump-had-biggest-inaugural-
crowd-ever-metrics-don/ - atthead

18



